دانشیار گروه فیزیك فضای دانشگاه تهران:

جیمز وب می تواند کمک بزرگی برای اختر زیست شناسان و یافتن حیات فرازمینی باشد

جیمز وب می تواند کمک بزرگی برای اختر زیست شناسان و یافتن حیات فرازمینی باشد

به گزارش لیمو بلاگ، دانشیار گروه فیزیک فضای دانشگاه تهران با بیان اینکه طیف سنجی تلسکوپ ˮجیمز وبˮ می تواند کمک بسیار بزرگی به اختر زیست شناسان و در نهایت کمک به پیدا کردن حیات فرازمینی باشد، اظهار داشت: بدون شک طی بیست سالی که مقرر است تلسکوپ جیمزوب در مأموریت باشد، بطور قطع اطلاعات شگفتی در این مورد بدست خواهد آمد.


دکتر محمد جواد کلائی، رئیس بخش تحقیقاتی فیزیک خورشیدی و نجوم دانشگاه تهران در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی برآوردها نشان داده است که شمار ستارگانی که توسط تلسکوپ های تِس(TESS) و جیمزوب مورد مطالعه دقیق قرار خواهند گرفت، به طور تقریبی به بیشتر از ۳۰ هزار عدد برسد، اظهار نمود: درصدی از آنها دارای سیاره های قابل تشخیص هستند.
وی ادامه داد: بر مبنای تکنیک های فعلی، عوامل و احتمالات برآورد می شود که بعد از تمام کارهایی که تیم تِس برای یافتن سیاره های فراخورشیدی مشابه زمین انجام می دهند و بعد از تمام کارهایی که دانشمندان جیمزوب برای مطالعه جو آنها انجام خواهند داد، اگر خوش شانس باشیم، میتوان انتظار داشت که در دو تا از آنها، نشانه های زندگی پیدا شود.
این متخصص پلاسمای فضایی اظهار داشت: در مورد اهمیت طیف سنجی و تحلیل جوی سیارات فراخورشیدی با نقش عمده جیمزوب در آن میتوان گفت محققان و پژوهشگران به شدت به دنبال «امضای زیستی» هستند، بدین مفهوم که ترکیبات متمایزی از گازها وجود دارند که امکان دارد نشان دهنده این باشند که ارگانیزم های زنده توسط جو یک سیاره درحال حفاظت و نگهداری هستند. برای مثال، در روی زمین، غلظت ۲۱ درصدی اکسیژن در جو زمین باید به اخترزیست شناسان بیگانه یا فرازمینی، نشان دهد که زندگی در زمین ما وجود دارد. به هر حال، اکسیژن، ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیری است، بطوری که اگر سیانو باکتری ها، فیتوپلانکتون ها و گیاهان زمینی نبودند، مقدار کمی از آن در هوا موجود بود. دو گاز دیگر ساخته شده توسط حیات زمینی، متان و اکسید نیتروژن هم به اندازه کافی در جو ما به وفور یافت می شوند که از فضا قابل شناسایی هستند.
دکتر کلائی افزود: اما لیست مواد شیمیایی بالقوه از امضای زیستی در جو سیارات قابل سکونت خیلی بیشتر از اینست. دانشمندان حالا لیستی از چند هزار مورد از آنها را تهیه کرده اند که هر یک از این مواد در غلظت های غیرعادی در جو سیارات فراخورشیدی می تواند قوی ترین نشانه حیات در سیارات دیگر باشد.
وی تصریح کرد: تجهیزات تلسکوپ جیمزوب برای مطالعه طول موج های مادون قرمز ساخته شده است، جایی که آب، متان و دی اکسید کربن دارای خطوط طیفی قوی هستند. بنابراین، امید می رود با کاهش طیف سیارات درحال گذر، از طیف ستاره های میزبان آنها، جیمزوب بتواند ترکیب جو سیارات فراخورشیدی را برای اولین بار آشکار کند و اتفاقاً در اولین مشاهدات طیفی جیمزوب وجود آب در جو سیاره WASP-۹۶b تایید شد که بهرحال دقیق ترین طیف سنجی و تحلیل جوی است که از این فاصله عظیم یعنی بیشتر از هزار سال نوری صورت گرفته است.
قسمتی از نمودار طیفی سیاره فراخورشیدی WASP-96b که از مشاهدات تلسکوپ جیمزوب و تحلیل طیفی جو این سیاره بدست آمد و وجود آب را برای اولین بار نشان داد؛ فاصله این سیاره از ما حدود ۱۱۵۰ سال نوری است.

1401/05/22
10:11:34
5.0 / 5
643
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴