دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اعلام كرد

فروش 20 هزار میلیاردی محصولات نانویی در سال قبل

فروش 20 هزار میلیاردی محصولات نانویی در سال قبل

به گزارش لیمو بلاگ، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اعلان اینکه یکهزار و 266 محصول مبتنی بر نانو در زمینه های مختلف به تولید رسیده و میزان فروش محصولات نانو در سال 1400 بیش از 20 هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: این موفقیت از طرف جوانان کشور به دست آمده است و در این جهت تربیت نیروی انسانی توانمند و مسئولیت پذیر از برنامه های این ستاد محسوب می شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سعید سرکار، در اختتامیه یازدهمین جشنواره دانشجویی بنیاد آموزش فناوری نانو با اشاره به اقدامات ترویجی در زمینه توسعه فناوری نانو با اعلان اینکه مقدمات این جشنواره از سطح دانش آموزی و دانشجویی شروع شد، اضافه کرد: در پی این اقدامات، برنامه هایی برای تربیت دانشجویان مستعد اجرائی شد و آنها در این برنامه ها، اصالت را به انسان ها دادند و پس از تربیت نیروی انسانی، توسعه ابزارهای آزمایشگاهی در اولویت قرار گرفت.
وی با تأکید بر ضرورت تربیت نیروهای انسانی، توانا، مخترع و مسئولیت پذیر در کشور، اظهار داشت: این رویکرد باعث شده است که امروزه بیش از ۸۰ دانشگاه مبادرت به پرورش نیروی انسانی در مقاطع دکتری و ارشدِ نانو کرده است و دانشجویانی که امروز در این مراسم حاضر شدند، حاصل اجرای این برنامه ها هستند.
سرکار، با اعلان اینکه علم و فناوری دو بال یک پرنده هستند اظهار داشت: بنیه علمی کشور، فوندانسیون توسعه فناوری است و ما با انتشار مقالات به دنیا می فهمانیم که در ایران پتانسیل های علمی چه میزان است اما خیلی ها انتشار مقاله را تخطئه می کنند.
وی با اعلان اینکه ما ۲ درصد از مقاله های کل دنیا را تولید می نماییم، اظهار داشت: همانطور که دنیا از ۲ درصد تولیدات علمی ما استفاده می نمایند ما هم باید ۹۸ درصد علم تولید شده در دنیا بهره مند شویم. اگر از این مقدار علم استفاده نمی شود ناشی از درماندگی است، این در حالیست که باید اعلام کنم ما از ۹۸ درصد مقالات دنیا نیز استفاده می نماییم.
دبیر ستاد توسعه نانو با اعلان اینکه ایران علاوه بر بنیه علمی خوب، نیروهای انسانی خوب و عالی دارد و تا حالا توانسته اند در توسعه فناوری ایران موفق عمل کنند، اشاره کرد: این موفقیت را می توان در تبدیل فناوری به محصول مشاهده کرد به شکلی که اکنون فناوری نانو در ۱۸ حوزه صنعتی رسوخ کرده گفت و کاربرد این فناوری توانسته است صنایع ما را رقابت پذیر کنند.
سرکار، با اعلان اینکه هم اکنون هزار و ۲۶۶ محصول مبتنی بر نانو در زمینه های مختلف به مرحله تولید رسیده است اظهار داشت: به ندرت می توان کشوری را پیدا کرد که این تعداد از محصول نانو را به تولید برساند.
وی افزود: همین طور میزان فروش محصولات نانو در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اشاره کرد: اگر کلوپی علمی مانند کلوپ هسته ای شکل بگیرد لازم است ایران جزو این کلوپ باشد؛ چونکه ایران بازیگر اصلی در زمینه نانو و دارای ذخایر باارزش نیروی انسانی است.
سرکار، مغزهای جوانان را سرمایه های مملکت دانست که باید آنها را به رسمیت شناخت و افزود: جوانان می توانند موجب جهش کشور شوند و باید بپذیریم که ذخایر اصلی کشور که جوانان هستند در جلوی چشمان ما قرار دارند و باید بتوانیم با بهره گیری از آنها، به تولید ثروت برسیم.
وی درباب عملکرد دانشگاه ها در حوزه استفاده از نیروهای انسانی، با انتقاد از این که دانشگاه ها ضایعه نخاعی تربیت می کنند، تصریح کرد: افراد گرفتار ضایعه نخاعی به خوبی فکر می کنند، حرف می زنند، می بینند و می شنوند اما نمی توانند کار انجام دهند و همیشه متکی به دیگران هستند. در اصل دانشگاه های ما چنین افرادی را تربیت می کنند و چنین افرادی نمی توانند آموخته های خودرا در قالب تیم های استارت آپی و شرکت های دانش بنیان به محصول تبدیل کنند.
سرکار، با تأکید بر این که این مساله نشان دهنده آنست که ما نمی توانیم دانش آموختگان خوبی به جامعه تحویل دهیم، اضافه کرد: در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو برای تربیت دانشجویان توانمند، برنامه هایی را اجرا کرده که همین جشنواره دانشجویی یکی از این برنامه ها بشمار می رود.
وی افزود: در صدد هستیم که یک الگوی موفقی را عرضه نماییم که دانشجویان بتوانند بصورت مسئولیت پذیر عمل کرده و آموخته های خودرا به محصولاتی تبدیل کنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در آخر با اعلان اینکه در ذهنیت عمومی، وزارت کار مختص بازنشستگان است اظهار داشت: در صورتیکه این وزارتخانه باید مسئول ایجاد کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی هم باشد.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا در مراسم از برگزیدگان مسابقه ملی فناوری نانو در بخش تحصیلات تکمیلی و مقطع کارشناسی، و بالاترین های حوزه آموزش و ترویج فناوری نانو در بخش دانشگاهی تقدیر به عمل آمد.




منبع:

1401/09/06
12:15:23
5.0 / 5
449
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , دانشگاه , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵