اعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس جهت بررسی علل وقوع سیل در كشور

اعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس جهت بررسی علل وقوع سیل در كشور

به گزارش لیمو بلاگ گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس به منظور تحلیل و صدمه شناسی شرایط پیش آمده در سیلاب های اخیر، اعلام آمادگی كرد تا از راه تشكیل كنسرسیومی متشكل از انجمن های علمی مربوط به آب، منابع طبیعی و كشاورزی، نمایندگان بخش های مختلف اجرایی، آموزشی، پژوهشی، مردمی و سایر نمایندگان دولتی به بررسی علل وقوع سیل در كشور بپردازد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر حمیدرضا صادقی، مدیرگروه آبخیزداری دانشكده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص اظهار داشت: ارزیابی كلی و تحلیل شرایط اتفاق افتاده مبتنی بر گزارش های دورسنجی و میدانی دریافتی و هم بررسی های اولیه در رابطه با گستره، نوع، تداوم، رفتارشناسی و حتی نتایج رخ داده ناشی از وقوع سیل های اخیر، از عدم رعایت اصول اولیه آمایش سرزمین، توسعه های ناسازگار، راه اندازی سازه های نامناسب و نامتناسب، تخریب منابع طبیعی و افزایش مقدار و سرعت پاسخ هیدرولوژیكی حوضه های آبخیز حكایت دارد.

ایشان در ادامه اضافه كرد: به منظور پیشگیری از تكرار وقایع مشابه، كاربست رویكرد مدیریت جامع حوضه های آبخیز كشور با همكاری تمام رده های سیاست گذاری، حكمرانی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی، سازمان های مردم نهاد و انجمن های علمی ضروری می باشد. چون كه در عصر كنونی رویكردهای جاری، بر مدیریت سازگار بوم سازگان های مختلف و جلوگیری از وقایع از راه رفتارشناسی سامانه ها در قبال محرك های ورودی، توجه به موقع و شایسته به هشدارها و تذكرات متخصصین استوار است.

صادقی تاكید كرد: بروز سیلاب یكی از نمایه های سریع عدم تعادل در مدیریت بخش های مختلف منابع كشور است كه نمایانگر هشدارهای جدی بروز انواع دیگر خطرات از قبیل فرسایش شدید خاك، تخریب زمین ناشی از فعالیت های عمرانی بزرگ بدون توجه به مسائل محیط زیستی، فرونشست زمین، گرد و غبار و توسعه های نامعقول و غیر علمی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح كرد: گروه آموزشی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس آمادگی دارد در صورت تأمین اعتبارات لازم و از راه تشكیل كنسرسیوم متشكل از انجمن های علمی مربوط به آب، منابع طبیعی و كشاورزی، نمایندگان بخش های مختلف اجرایی، آموزشی، پژوهشی، مردمی و سایر نمایندگان دولتی به تحلیل و صدمه شناسی شرایط اتفاق افتاده در كشور بپردازد.



1398/01/19
14:42:28
5.0 / 5
4472
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳