در یك نوآوری؛

استفاده از آب شکر برای طراحی ریز مدارهای منحنی

استفاده از آب شکر برای طراحی ریز مدارهای منحنی

به گزارش لیمو بلاگ، یک تکنیک جدید، چاپ الگوهای منحنی بر روی ریزتراشه ها را ممکن می کند و نکته جالب اینست که از آب شکر برای انجام این کار استفاده می شود.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از نیواطلس، معمولا الگوهای ریز مدارهای مورد استفاده در ریزتراشه ها بر روی ویفرهای سیلیکونی تخت چاپ می شوند که همین مسئله به صورت بالقوه کاربرد تراشه ها را محدود می کند. چونکه چاپ الگوهای مورد اشاره تنها در مسیرهای مستقیم امکان دارد.
در حال حاضر چند روش برای اعمال ریز الگوها بر روی سطوح نامنظم وجود دارد، اما هر دو محدودیت های خویش را دارند.
در روش اول، ابتدا یک الگو بر روی یک بستر صاف چاپ می شود، سپس با استفاده از یک تکه نوار چسب انعطاف پذیر الگو از سطح جدا می شود. آن نوار متعاقباً روی سطح هدف منحنی فشار داده شده و سپس باردیگر کنده می شود و الگوی جدا شده را در این فرایند به آن سطح منتقل می کند. با این وجود، متأسفانه، نوار همیشه نمی تواند به گوشه های سطح برسد، بعلاوه امکان دارد بعد از برداشتن آن، چسب بر روی سطح هدف باقی بماند.
روش دیگر شامل شناور کردن ریز الگو بر روی سطح آب، سپس پایین آوردن آرام سطح هدف به داخل آب است. در این روند، الگو به سطح هدف می چسبد. در صورت استفاده از این روش، قرار دادن دقیق الگو بر روی سطح هدف می تواند دشوار باشد.
فرآیند جدید مبتنی بر استفاده از آب شکر چنین کاستیهایی را برطرف می کند. این فرآیند رفلکس نام گرفته و در مؤسسه ملی استانداردها و فناوری ایالات متحده (NIST) توسط تیمی به سرپرستی دکتر گری زابو توسعه داده شد.
همانند تکنیک نوار، مرحله نخست شامل چاپ ریز الگو بر روی یک بستر صاف است. سپس مخلوطی از شکر و کارامل، شربت ذرت و آب را روی الگو ریخته و در جای خود می گذاریم تا آب تبخیر شود. شکر و شربت به آب نبات سفت شده مبدل شده و در نهایت کنده می شوند و الگوی نهایی به دست می آید.
سپس، آب نبات روی سطح هدف منحنی قرار می گیرد و گرم می شود. این سبب ذوب شدن و چسبناک شدن آن می شود و به ریز الگوی شکل گرفته اجازه می دهد تا دقیقا در تمام گوشه ها و سوراخ های سطح جریان یابد.
در مرحله آخر، از آب برای شستن شکر و شربت مذاب استفاده می شود و الگوی نهایی به صورت ایمن در جای خود باقی می ماند. از این روش با موفقیت برای طراحی مدار الکتریکی به عرض یک میکرون استفاده شده است.

1401/09/08
15:00:54
5.0 / 5
442
تگهای خبر: فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴