سامانه جابه جایی اجسام متحرک با کاربرد در تست لرزه ای سازه ها ثبت جهانی شد

سامانه جابه جایی اجسام متحرک با کاربرد در تست لرزه ای سازه ها ثبت جهانی شد

لیمو بلاگ: سامانه جابه جایی سنجی تولید شده از طرف پژوهشگران پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، علاوه بر کاربردهای حوزه های مختلف صنعتی برای انجام تست های لرزه ای سازه ها با دقت بالا نیز کاربرد دارد و جایگزین دوربین های پرسرعت گرانقیمت است و این سامانه به ثبت جهانی رسیده است.


دکتر حسین جهان خواه، عضو هیات علمی پژوهشکده مهندسی ژئوتکنیک پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و سرپرست تیم تحقیقاتی در گفت و گو با ایسنا، سامانه طراحی شده را با عنوان "افرا" دانست و اظهار داشت: این سامانه در زمینه جابه جایی سنجی است و این امکان را برای کاربران فراهم می آورد که جا به جایی اجسام درحال حرکت را بوسیله فیلمبرداری و پردازش تصویر، مورد بررسی قرار دهند.


وی با اعلان اینکه این سامانه عملکردهای بالاتری نسبت به جابه جایی سنجی مکانیکی و یا استفاده از دوربین های پرسرعت دارد، اظهار داشت: به صورتی این سامانه، جایگزین ارزان قیمتی جهت استفاده از دوربین های پرسرعت است.
جهان خواه با اشاره به مکانیزم عملکردی این سامانه، توضیح داد: یک مارکر یا نشانگر چشمک زن برای این سامانه طراحی شده است که بر روی جسم متحرک نصب و با بهره گیری از یک دوربین معمولی از حرکات آن جسم متحرک، فیلمبرداری می شود و در نهایت با پردازش تصاویر فیلم تهیه شده، تاریخچه حرکت جسم، استخراج خواهد شد.
مجری طرح اشاره کرد: وجه تمایز این سامانه با دوربین های پرسرعت آنست که اگر سرعت حرکت جسم زیاد باشد، در فرآیندهای متفاوت نیاز است تا از دوربین های پرسرعت استفاده گردد که هزینه تهیه این نوع دوربین ها ۱۰۰ هزار دلار و بیشتر است، ولی با بهره گیری از نشانگرهای تهیه شده برای این سامانه، با دوربین های ساده می توان همان پروسه دوربین های پرسرعت گرانقیمت را اجرائی کرد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، کاربرد این سامانه را در زمینه های مختلفی چون مهندسی عمران، صنایع هوایی و خودروسازی دانست و تصریح کرد: این فناوری علاوه بر برگزیده شدن در جشنواره بین المللی، موفق به دریافت تاییدیه لابراتوار های مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه های صنعتی شریف و تهران شده است، ضمن آنکه از طرف سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران در پروسه اعتبارسنجی و امتیازدهی اختراعات، این طرح حائز کسب امتیاز ۷ شد.
جهان خواه، از اقدامات برای ثبت پتنت این اختراع آگاهی داد و اظهار داشت: این طرح پس از بیش از دو سال پروسه داوری، در اداره ثبت اختراع امریکا (US Patent) ثبت جهانی شد و کلیه ۱۷ ادعای ذکر شده در این طرح مورد پذیرش داوران قرار گرفت.
این محقق، نرم افزار تولید شده در این سامانه را شامل ۳ بخش "دوربین های معمولی"، "نشانگر نوری افرا" و "نرم افزار جامع افرا" دانست و اشاره کرد: نشانگر این سامانه بر روی جسم متحرک نصب می شود و با دوربین معمولی فیلمبرداری می شود و با نرم افزار، تصاویر پردازش می شود و تاریخچه جابه جایی اجسام استخراج خواهد شد.
وی با اعلان اینکه این سامانه مشابه داخلی ندارد، تصریح کرد: قیمت سامانه تولید شده، ۲۰ درصد گزینه های مشابه خارجی است که ۸۰ درصد کاهش هزینه را بدنبال دارد.
جهان خواه با اشاره به کاربردهای این سامانه در زمینه مهندسی زلزله، توضیح داد: این سامانه قابلیت استفاده در آزمایش های لرزه ای را دارد. ما برای انجام آزمایش های مربوط به تست لرزه ای سازه ها از سنسورها استفاده می نماییم، ولی نشانگر این سامانه قابلیت فیلمبرداری از دور را دارد، می توان جابه جایی های لازم را ثبت کرد، بدون آنکه نیازی به ادوات مکانیکی و سیم کشی، دیتالاگر و یا دیجیتایزر باشد.
مجری طرح با اعلان اینکه این سامانه قابلیت ثبت دوبعدی حرکات اجسام در صفحه، در راستای افقی و قائم و چرخشی با دقت بالا را دارد، اضافه کرد: این امر در حسگرهای رایج وجود ندارد. این سنسورها تنها یک جهت و یا سه جهت جابه جایی و یا دورانی حرکات اجسام را به ثبت می رسانند.


به گفته ی ایشان، این اختراع با همکاری دکتر محمدعلی گودرزی و مهندس محمدمهدی کبیری اجرائی شده است.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، این دستاورد علمی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار که همزمان با هفته پژوهش و فناوری از ۱۹ آذر ماه به مدت یک هفته برگزار شد، عرضه شده است.



1401/09/23
11:59:09
5.0 / 5
1462
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , خودرو
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴