ستاری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان كرمان:

باید رویكرد كشور از حوزه نفتی به سمت دانش بنیان تغییر پیدا كند

باید رویكرد كشور از حوزه نفتی به سمت دانش بنیان تغییر پیدا كند

به گزارش لیمو بلاگ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان كرد: معمولاً در اقتصاد نفتی هیچ احترامی برای كار آفرین قائل نیستند و باید رویكرد كشور از حوزه نفتی به سمت كارآفرینی و دانش بنیانی تغییر پیدا كند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر سورنا ستاری عصر امروز ۱۸ فروردین ماه در حاشیه سفر به استان كرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر كرمان از اهمیت اقتصاد دانش بنیان سخن به میان آورد و اظهار داشت: به دنبال تغییر پارادایم اقتصادی از منابع زیرزمینی به سمت نیروی انسانی هستیم.

وی با اشاره به نیروی انسانی خوب و فنی موجود در كشور، با بیان این مطلب كه نیروهای جوان می توانند محور توسعه كشور باشند، اظهار نمود: همواره در این دولت معتقد بودیم و هستیم كه جهت گیری دانشگاه های كشور باید به سمت خلاقیت و نو آوری سوق پیدا كرده تا بتوانیم با این رویكرد مشكلات مردم و جامعه را حل نماییم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان كرد: معتقدیم این نسل جدید از كارآفرینان كه وارد بازار كار شده اند، می توانند با رشدی كه دارند به شركت های بزرگ كشور تبدیل شوند و در آینده نزدیك این رشد و بالندگی را مردم كشور به خوبی احساس خواهند كرد.

وی با اشاره به وجود بزرگترین شركت های استارت آپ منطقه در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: پایه توسعه شركت های استارت آپ افراد خلاق و باپشتكار است كه خوشبختانه این تعداد افراد در كشور كم نیستند فقط باید به آنها جهت و سو داده شود.

ستاری عنوان كرد: ۴۲۰۰ شركت دانش بنیان و ۶۰۰۰ استارت آپ در كشور فعال می باشند كه فروش ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۶ و ۸۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۷ حاصل فعالیت كسب و كارهای استارت آپی این شركت ها بوده است.

وی با بیان این مطلب كه نسل كارآفرین ما به مرور در حال بزرگ شدن هستند، اظهار نمود: معتقدیم اقتصاد دانش بنیان جهت گیری جدیدی در مقابل اقتصاد نفتی را دارد كه این اقتصاد دانش بنیان در همه بخش ها كشاورزی، صنعت و … می تواند تحولات زیادی را در كشور ایجاد كند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این مطلب كه می توان مشكل اشتغال را با توسعه كارآفرینی برطرف كرد، تصریح كرد: جوانان در یك شركت دانش بنیان می توانند برای چندین نفر اشتغال زایی كنند.

وی بر ضرورت ترویج فرهنگ كارآفرینی در جامعه تاكید و عنوان كرد: گزارشات و بازدیدهای امروز از چند شركت دانش بنیان نشان داد كه استان كرمان در ایجاد شركت های دانش بنیان به خوبی گام برداشته و با عنایت به اینكه بچه های كویر جوانانی سخت كوشی هستند، می تواند با رونق این فكر و هوش و سخت كوشی در پارك های علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری، استان كرمان را نقطه مطلوب رساند.

با اقتصاد نفتی و پول، ادای فعالیت های اقتصادی مدرن را در می آوریم

به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا - منطقه كویر، ستاری همینطور در شورای اقتصاد مقاومتی استان كرمان با محوریت شركت های دانش بنیان اظهار داشت: ۶ هزار استارت آپ در كشور داریم كه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از آنهاست.

وی به مفهوم صنعت اشاره نمود و اضافه كرد: ما برای چی دانشگاه می زنیم؟ و اصلاً دانشگاه برای چه می خواهیم؟ این در شرایطی است كه باید بدانیم با زور پول ادای تكنولوژی را در می آوریم چیزی كه در اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: پول در اقتصاد دانش بنیان یك ابزار بوده و در اولویت ششم قراردارد و اگر با پول می شد اقتصاد دانش بنیان ایجاد كرد حالا باید عربستان اقتصاد دانش بنیان خوبی می داشت.

وی با تاكید بر اینكه در اقتصاد نفتی با پول، ادای فعالیت های اقتصادی مدرن را در می آوریم اظهار نمود: این مواردی كه در استان كرمان است، صنعت نیستند، بلكه صرفاً كارخانه هستند. ما مفاهیم توسعه را اشتباه گرفتیم و نتیجه آن این شده است كه رو به صنعت مونتاژ آورده ایم. صنعتی نیاز به دانشگاه دارد كه خودش ماشین سازی و خط تولید بزند در حالیكه در اقتصاد نفتی ما همه چیز را با پول می سنجیم.

ستاری بیان كرد: صنعتی به دانشگاه نیاز دارد كه بخواهد طراحی كند. صنعتی كه می خواهد مونتاژ بكند اسمش كارخانه است و دیگر نیازی به دانشگاه ندارد. ما منكر این كارخانه ها نیستیم هرچند كه اشتغال ایجاد می كنند اما باید بدانیم كه این كارخانه ها سبب توسعه كشور نخواهند شد

وی بیان كرد: ما صنعت ایجاد نكردیم بلكه كارخانه ایجاد كردیم به صورتی كه از سال ۴۸ تا ۵۴ ما بزرگترین اسكادران های F14 را پس از آمریكا داشتیم اما پس از اینكه آمریكایی ها از كشور رفتند فهمیدیم هیچی نداریم چون دانش آنرا نداشتیم. در اقتصاد هم همین مبحث صدق می كند. وقتی تحریم شدیم آن صنعت هم می رود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در اقتصاد نفتی همین است كه همه چیز را با پول می خواهیم، این در شرایطی است كه تكنولوژی و دانش یاد گرفتنی هستند نه خریدنی.

ستاری با بیان این مطلب كه اقتصاد دانش بنیان برای خود اكوسیستم و محیط ایجاد می كند، اظهار نمود: باید به این نتیجه برسیم كه خام فروشی در هر شكلی ما را به توسعه نمی رساند و یك ضرر پنهان دارد و این مفهوم توسعه را نمی دهد.

وی با تاكید برآنكه پول مفت كه در اقتصاد باشد رانت در آن ایجاد خواهد شد، عنوان كرد: حكومت ها و دولت های نفتی چاق هستند و در آنها نیروی انسانی، كارآفرینی و نوآوری گرفتار نوعی سركوب می شوند ازاین رو هیچ اقتصاد برتری در دنیا برپایه منابع زیرزمینی توسعه پیدا نكرده و نخواهد كرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این مطلب كه تحصیلات عالی باید در جهت رونق كارآفرینی و نوآوری باشد در غیر این صورت بی فایده خواهد بود، افزود: كشورهای كه منابع زیرزمینی ندارند توسعه یافته تر از كشورهایی بوده كه دارای منابع زیرزمینی هستند.

وی با تاكید برآنكه آنچه كه در اقتصاد دانش بنیان مطرح می باشد، ایجاد شرایط اكوسیستمی است، به انتقاد از مدیران استانی در پشتیبانی از شركت های دانش بنیان و كارآفرینان پرداخت و خاطرنشان كرد: شاهدیم یك كارآفرین زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را در استان فراهم نموده و چراغ ۳۰۰ خانه را روشن می كند، اما به علل مختلف گرفتار مشكل شده و هیچ حمایتی از جانب استان نشده و همان كارآفرین مجبور به تعدیل نیروهای خود شده و الان ۱۰۰ نفر در شركت او كار می كنند. وقتی شما در استان به شركتی كه در كرمان است، رحم نمی كنید، انتظار دارید من از تهران به كمك آنها بیایم.

ستاری عنوان كرد: آنچه چیزی كه مهم می باشد مفهوم اكوسیستم را بفهمیم. اگر می خواهید بچه هایتان در استان بمانند و كار كنند باید مورد حمایت قرار گیرند و جوانان استان هستند كه باید مشكلات استان را حل كنند.

وی افزود: در دانشگاها بین اساتیدی كه مغز دانش و كارآفرینی كار می كند با اساتید دیگر فرق باشد، بنابراین همانطور كه می بینیم دانشگاه های موفق دنیا دانشجوی زیادی ندارند اما از جانب دیگر پایه گذاری خوبی دارند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینكه ما در زبان IT رتبه نهم دنیا را داریم اما از لحاظ جمعیت در رتبه شانزدهم جهان قرار داریم، اظهار نمود: شهر هوشمند شهری است كه راه تهران را (به فروش زمین روی نیاورده است) نرفته باشد. شهری هوشمندی است كه مردم هر روز یك مورد جدید در آن یاد بگیرند. در آینده آموزش تا لحظه مرگ اتفاق می افتد و در آینده شهرهایی در دنیا مهم هستند كه هوشمند باشند و یك مبحث برای آموزش داشته باشند.

وی بیان كرد: در حوزه علم های جدید برای كارآفرینی جای كار زیادی وجود دارد اما آنچه كه باید به آن توجه گردد این است كه اكوسیستمی برای آن تعریف شود.

ستاری به ظرفیت های استان كرمان اشاره نمود و اضافه كرد: در استان كرمان خوشبختانه پتانسیل های فوق العاده ای وجود دارد به صورت مثال پارك فناوری استان یك ظرفیت خوب است ولی حالا در تهران به جایی رسیدیم كه پارك های فناوری خصوصی مشغول به فعالیت هستند و این سیستم پارك علم و فناوری استان كرمان یك روش كاملاً قدیمی است

وی با تاكید برآنكه امروزه پارك های علم و فناوریی موفق هستند كه بخش خصوصی در آن سرمایه گزاری نموده باشد، اظهار نمود: ما جزء كشورهای هستیم كه در پژوهش اعتبار زیادی می گذاریم اما متاسفانه شاهد می باشیم اعتباراتی كه به این بخش داده می شود، صرفاً جهت پرداخت حقوق افرادی كه در آن نهاد استخدام شده، صرف می شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در كشورهای توسعه یافته تنها حدود ۲ درصد از درآمد GDP كل كشور در پژوهش هزینه می شود و اگر ارقام بیشتر از این رقم ها را در امرر پژوهش در این كشورها می شنوید، مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی در امر پژوهش بوده است نه دولت آنها.

وی با تاكید برآنكه اگر اكوسیستم را درست نماییم، مسایلمان درست می شود، اظهار نمود: ما امسال بودجه پارك علم و فناوری كشور را حدود ۷۰ درصد و پارك علم و فناوری استان كرمان حدود ۸۰ درصد افزایش دادیم صندوق پژوهش فناوری استان ۶ ماه تاسیس شده است و ای كاش این صندوق سه سال پیش تاسیس شده بود.

ستاری با تاكید برآنكه با پول در اقتصاد دانش بنیان نمی توان چیزی شد و برعكس اقتصاد نفتی است، تصریح كرد: نتیجه پژوهشی كه با پول دولت درست شود به درد مردم نمی خورد برای همین در تشكیل شركت های دانش بنیان خصوصی اصرار داریم چونكه شركت محصول تجاری تولید می كند.

وی با اشاره به مسایل و مشكلات استان كرمان تصریح كرد: مشكلات استان با جوانان حل خواهد شد درصورتی كه بگذارید این اتفاق بیفتد و ما تنها بعنوان ابزاری برای رفع موانع هستیم.

ستاری با بیان این مطلب كه ما در اكوسیستم دانش بنیان حدود ۵ هزار خدمت می دهیم، افزود: وقتی كه مقام معظم رهبری به این میزان به كارآفرین اهمیت می دهد زشت است كه یك كارمند كار كارآفرین را راه نیندازد.




1398/01/20
15:21:12
5.0 / 5
4464
تگهای خبر: پژوهش , تكنولوژی , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲