سرگذشت اختراعی كه زندگی بشر را متحول كرد؛

سفر به سال صفر!

سفر به سال صفر!

به گزارش لیمو بلاگ، برای جست وجو و پیدا کردن یکی از مهم ترین اختراعات بشر، باید سفری کرد به سال صفر! به جایی که هنوز تمدن بشری شکل نگرفته بود. زمانی که روز و ماه و سال و گاه شمار و تقویم وجود نداشت و انسان جای خالی بزرگی را در زندگی روزمره اش حس می کرد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا؛ ماجرا از صفحات کُهن تاریخ شروع شد. از زمانی که هسته های اولیه تمدن بشری در میان النهرین شکل گرفت و با کشفیات و اختراعات اولیه مردم خود، باعث تکامل کتاب قطور تاریخ شد.
«بین النهرین» که به معنای «میان دو رود» می باشد، جغرافیایی است حاصلخیز که «دَجله» و «فُرات» به آن جان بخشیده است. دو رودی که از ارتفاعات آناتولی در شرق ترکیه امروزی سَرچشمه می گیرند و بعد از عبور از شهرهایی که قدمت هر یک از آنها به عَهد باستان باز می گردد، به «کارون» و «اَروند» می پیوندند و در نهایت به خلیج همیشه فارس سَرازیر می شوند.
تاریخ «دَجله» و «فُرات»، قدیمی تر از تاریخ بشر است. این دو رود در واقع شاهدان اولیه شکل گیری تمدن بشری در این نقطه از کُره خاکی هستند. آنها حتی از «نیل» بزرگ هم با اهمیت ترند چون که «مردم» در هر دوره از تاریخ، بیشتر در این منطقه سکونت داشته اند و دِرفش تمدن و دولت های خویش را در این نقطه از جهان بَرافراشتند.
**واقعیت اینست که در جهان، هیچ ملت و تیره ای به اندازه ایرانی ها به گاه شماری و تاریخ نگاری دلبسته نبوده است و هیچ ملتی چون ایرانی ها دارای آن همه سنجش های اندازه گیری زمان از هزاره ها، دوره ها و سالهای خورشیدی و قمری متعدد سال ها، ماه ها، هفته ها، روز و ساعت و دقیقه و... با نام و نشان های جداگانه نبوده است. باید دانست که هر کدام از این سنجش های نامبرده برای آهنگ ویژه ای پدیدار و درست شده و موارد به کارگیری ویژه داشته است.«سومریان» بعنوان بزرگترین و قدیمی ترین نیاکان تمدن هایی که در میان النهرین شکل گرفتند، در واقع اولین کسانی بودند که با کشف «خط»، آغاز به ثبت تاریخ نمودند.
آنها در ابتدا با هدف محاسبه درآمد حاصله از کشاورزی، ثبت محصولات و حفظ حقوق کارگران و کشف خط؛ پا در راه پیدایش اموری گذاشتند که ما شاید امروز تمام تکنولوژی های پیرامون خویش را مدیون آن هستیم.
خط میخی بر روی لوح های گِلی که بعدها توسط بابلی ها و آشوری ها توسعه یافت؛ تنها خدمت سومریان به تمدن بشری نبود. آنها اختراع «چرخ» را هم به واسطه کشف خط، برای همیشه به نام خود ثبت کردند. هم اکنون، برخی موزه‌ ای مهم جهان میزبان تصاویری از سورتمه و یا ارابه های چرخ دار است که باستان شناسان آنها را در خرابه های سومری پیدا کردند.
این قوم پیشاتاریخی که آغاز قدمت زیست آنها برپایه اسناد به دست آمده توسط باستان شناسان از منطقه «میان رودان» در جنوب عراق کنونی به حدود ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و به دوره «مس سنگی» و اوایل دوره «مفرغ» باز می گردد، از طبقه آخر معابد هرمی شکل و چند طبقه خود که به آن «زیگورات» می گفتند، بعنوان «رصدخانه» استفاده می کردند. در واقع سومری ها در چند هزار سال پیش، علاوه بر مشاهده حرکات خورشید و ماه گرفتگی ها، سیارات مشتری، زُهره، مریخ و عَطارُد را هم رصد کرده و حرکات آنها را بازهم به واسطه اختراع خود یعنی «خط» ثبت و ضبط می کردند.
این مردمان همه چیزدان عهد باستان! همینطور به علت تسلط بر چهار عمل اصلی و ریاضیات، سیستم دستگاه اعداد پایه ۶۰ را هم کشف کردند و با اختراع این سیستم عددی، مفهوم زمان را شکل داده و از دل آن «گاه شمار» یا «تقویم» را پدید آوردند.
تمدن سومری، اولین تمدنی بود که ساعت را به ۶۰ دقیقه و هر دقیقه را به ۶۰ ثانیه تقسیم کرد. در واقع آنها با فاکتور گرفتن از شصت دست، هر یک از بندهای چهار انگشت دیگر را به یک روز و یک ماه اختصاص دادند و با مَضربی از پنج، قاعده هر ساعت ۶۰ دقیقه و هر دقیقه ۶۰ ثانیه را تعریف کردند، ضمن آنکه با همان ۱۲ بند انگشت، تعداد ساعتهای یک نیم روز کامل و همینطور تعداد ماه های یکسال را هم به وجود آوردند و با این اقدام علاوه بر شکل دادن به مفهوم زمان و کوشش برای مدیریت آن، برپایه سال قمری؛ نخستین «گاه شمار» را هم شکل دادند. گاه شماری که از عهد باستان تابحال انواع دیگری از آن در جهان پدید آمد و اقوام و فرهنگ های مختلف، برپایه آداب و رسومات و همینطور نوع زندگی خود، گاه شمارهای مورد نظر خویش را بر پایه همان چهارچوبی که سومریان تعریف کرده بودند، بنا نهادند.
البته برخی باستان شناسان در سال ۲۰۰۴ میلادی در یکی از شهرهای اسکاتلند، گاه شماری را کشف کردند که محققان با انجام مطالعات بر روی آن و در مقاله ای که در سال ۲۰۱۳ میلادی انتشار یافت، قدمت آنرا چیزی در حدود ده هزار سال تخمین زده اند! اما آنچه که در اینجا مهم می باشد آغاز تاریخ پیدایش تمدن بشری به صورت رسمی و ثبت آن با پیدایش گاه شماری است که توسط همین مورخین به نام سومریان باستان ثبت شده است.
این گاه شمار کشف شده ی یاد شده در "وارن فیلد" اسکاتلند یافت شده است. این گاه شمار دوازده حفره دارد که دوازده حالت مختلف ماه بر روی آنها نقش بسته شده است. به عبارتی هر یک از این حفره ها مبین شکل و موقعیت ماه در ایام مختلف است.
تصویر سنگ تقویم آزتک. توضیحات کامل این تصویر در انتها گزارش آمده است.


منبع:

1401/12/29
13:05:11
5.0 / 5
333
تگهای خبر: تكنولوژی , سفر , سیستم , محصولات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱