دانشمند ایرانی برای نخستین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین آورد

دانشمند ایرانی برای نخستین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین آورد

لیمو بلاگ: پژوهشگران «مؤسسه فناوری کالیفرنیا» به سرپرستی «علی حاجی میری» دانشمند ایرانی، برای نخستین بار توانستند انرژی خورشیدی جمع آوری شده از فضا را با موفقیت به زمین منتقل کنند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از یاهو نیوز، «مؤسسه فناوری کالیفرنیا»(Caltech) خبرهای مهمی در مورد انرژی جمع آوری شده از فضا دارد. پژوهشگران این دانشگاه به سرپرستی «علی حاجی میری»(Ali Hajimiri) دانشمند ایرانی، انرژی خورشیدی را بدون نیاز به حتی یک سیم، از فضا به زمین آورده اند و می گویند که این کار برای اولین بار انجام شده است.
این آزمایش، قسمتی از پروژه مؤسسه فناوری کالیفرنیا موسوم به «پروژه انرژی خورشیدی فضا»(SSPP) است و این دانشگاه طی یک بیانیه مطبوعاتی، انتقال موفقیت آمیز آنرا اعلام نمود. پژوهشگران در این پروژه، آزمایش انتقال نیرو را با بهره گیری از «آرایه مایکروویو برای آزمایش انتقال نیرو در مدار پایین»(MAPLE) انجام دادند. این آرایه، نمونه اولیه کوچکی روی ماهواره «نمایشگر انرژی خورشیدی فضا»(SSPD-۱) است که ژانویه گذشته پرتاب شد.
پژوهشگران می گویند که آرایه MAPLE برای نخستین بار توانست با موفقیت، نیروی خورشیدی جمع آوری شده در فضا را با بهره گیری از امواج مایکروویو به گیرنده ای روی پشت بام «آزمایشگاه مهندسی گوردون و بتی مور»(Gordon and Betty Moore Laboratory of Engineering) در محوطه مؤسسه فناوری کالیفرنیا بفرستد.
حاجی میری اظهار داشت: ما با آزمایش هایی که تا حالا انجام داده ایم، تأیید کردیم که MAPLE می تواند با موفقیت نیرو را به گیرنده های موجود در فضا منتقل کند. همچنین، ما توانستیم آرایه را طوری برنامه ریزی نماییم که انرژی خودرا به سمت زمین هدایت کند. ما آنرا روی زمین آزمایش کرده بودیم اما حالا می دانیم که آرایه می تواند در مسافرت به فضا سالم بماند و در آنجا فعالیت کند.

انتقال بی سیم نیرو چگونه انجام می شود؟
ماهواره SSPD-۱ که به فضاپیمای «ویگوراید»(Vigoride) شرکت «مومنتوس اسپیس»(Momentus Space) متصل است، از دو پنل تشکیل شده که برای جمع آوری انرژی خورشیدی استفاده می شوند. فرستنده هایی که در MAPLE تعبیه شده اند، انرژی جمع آوری شده را در یک فاصله معین ارسال می کنند. آرایه MAPLE که حدود یک فوت از فرستنده خود فاصله دارد، دارای دو گیرنده است که انرژی خورشیدی را جمع آوری می کنند و آنرا به شکل برق جریان مستقیم درمی آورند. در طول آزمایش، از این برق برای روشن کردن دو LED در MAPLE استفاده شد. پژوهشگران توانستند یک LED را بلافاصله با جابه جایی انتقال بین گیرنده ها روشن کنند و دقت آرایه را نشان دهند. همچنین، آرایه MAPLE دارای پنجره ای است که به فرستنده ها امکان می دهد تا انرژی را به هدفی بیرون از فضاپیما مانند زمین بتابانند.
حاجی میری اظهار داشت: همانطور که اینترنت دسترسی به اطلاعات را دموکراتیک کرد، ما امیدواریم که انتقال انرژی بی سیم نیز دسترسی به انرژی را دموکراتیک کند. برای دریافت این نیرو به هیچ زیرساخت انتقال انرژی روی زمین نیاز نخواهد بود. این بدان معناست که ما می توانیم انرژی را به مناطق دورافتاده یا مناطقی بفرستیم که در اثر جنگ یا بلایای طبیعی ویران شده اند.
توانایی انتقال بی سیم انرژی خورشیدی از فضا، نتایج زیادی برای انرژی های تجدیدپذیر دارد و ارزش آن به اندازه ای است که ژاپن می خواهد استفاده از آنرا تا اواسط دهه ۲۰۳۰ شروع کند. یک گروه پژوهشی ژاپنی اهتمام دارد اجرای آزمایشی این فناوری را در سال ۲۰۲۵ با مشارکت عمومی و خصوصی انجام دهد.
بیشتر بخوانید:
ژاپن تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی از فضا به زمین می تاباند
از آنجائیکه نیاز بیش از پیش بشر به انرژی ادامه دارد، یک راهکار قوی مانند جمع آوری و انتقال انرژی خورشیدی از فضا می تواند گام بزرگی در راستای درست باشد. مجموعه برق مبتنی بر فضا می تواند ۲۴ ساعت شبانه روز را کار کند؛ در صورتیکه جمع آوری انرژی خورشیدی مبتنی بر زمین هنگام شب متوقف می شود. اگر فرض نماییم که مناطق دورافتاده یا فاجعه زده زیرساخت های لازم را دارند، با این روش می توان برق را به آن مناطق فرستاد.



منبع:

1402/03/16
10:08:54
5.0 / 5
319
تگهای خبر: اینترنت , پژوهش , دانشگاه , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳