در جلسه كمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد

آمار دانشجویان مهاجر در امریكا، مقام یازدهم ایران در اعزام دانشجو

آمار دانشجویان مهاجر در امریكا، مقام یازدهم ایران در اعزام دانشجو

لیمو بلاگ: در هشتاد و هفتمین جلسه كمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بررسی آمار دانشجویان مهاجر در امریكا، رتبه ایران در اعزام دانشجو به امریكا اعلام گردید.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر سلطانخواه، رئیس كمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوریر ابتدای این جلسه با اشاره به سابقه فعالیت های این كمیسیون در ارتباط با مبحث مهاجرت تحصیلی، اظهار داشت: نتایج بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در جلسات این كمیسیون در قالب كتابی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انتشار یافته است كه در این كتاب روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان مورد توجه قرار گرفته است.
پس از سخنان دكتر سلطانخواه، ادامه جمع ­بندی و خلاصه ای از روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان طی گزارشی عرضه شد كه در بخش اول این گزارش آمار مهاجرت دانشجویان در جهان به تفكیك 17 كشور طبق گزارش انستیتو آمار یونسكو (UIS) تا سال 2014 و همینطور نمادهای مربوط به شاخص ­های كلیدی (تعریف شده توسط یونسكو) كه شامل نرخ مهاجرت دانشجو به خارج از كشور، نرخ ناخالص ثبت نام خارج از كشور و نرخ مهاجرت دانشجو به داخل كشور هستند، مورد دسته بندی قرار گرفت.
در بخش دیگر این گزارش تحقیقاتی، مهاجرت تحصیلی دانشجویان به امریكا و بالعكس طبق گزارش انستیتو آموزش بین المللی (IIE) به صورت خاص و در بخش سوم روند تغییرات تعداد دانشجویان مهاجر برخی كشورها به امریكا در 17 سال اخیر طبق گزارش انستیتو آموزش بین المللی (IIE) بررسی گردید.
در این گزارش آمار مهاجرت چند كشور از اروپا، آسیای شرقی، امریكا، غرب آسیا و كشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و این نكته یاد شده قرار گرفت كه در چهار كشور اروپایی عموما مقصد مهاجران امریكا نیست، بلكه كشورهای داخل اروپاست.
بر اساس گزارش مذكور، تعداد كل دانشجویان مهاجر ایرانی در كشورهای دیگر حدود 500 هزار نفر با نرخ مهاجرت به خارج 1.1 درصد است و همینطور تعداد مهاجر میهمان در ایران بر مبنای آمار وزارت علوم و بهداشت، 11 هزار و 288 نفر با نرخ مهاجرت به داخل 0.2 درصد است.
در ادامه این گزارش، تاكید شد بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال 2014 در امریكا با تعداد 9 هزار و 696 نفر بوده و بعد از آن كانادا با چهار هزار و 254 دانشجو و ایتالیا با سه هزار و 637 دانشجو رتبه دوم و سوم در پذیرش دانشجوی ایرانی را دارا هستند.
در بخش دیگری از این گزارش با بررسی فرآیند تبادل دانشجو در ایالات متحده امریكا، چین در سال 2016 -2015 با تعداد 547 هزار و 328 دانشجو مقام اول را در ارسال دانشجو به امریكا داشته و همینطور تعداد 918 هزار و 165 دانشجوی هندی در امریكا به تحصیل اشتغال داشته ­اند كه با این تعداد دانشجو، هند مقام دوم را به خود مختص كرده است.
همچنین عربستان سعودی هم با تعداد 287 هزار و 61 دانشجو در امریكا مقام سوم را دارد كه حضور این تعداد دانشجو 2/06 میلیارد دلار به اقتصاد امریكا كمك كرده است.
به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه هم جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تبادل دانشجو به امریكا مورد بررسی قرار گرفت و بر همین مبنا در سال 2017 – 2016 تعداد 12 هزار و 643 دانشجوی ایرانی در امریكا به تحصیل مشغول بوده اند كه این تعداد 431 میلیون دلار به اقتصاد امریكا كمك كرده ­اند و در نتیجه ایران مقام یازدهم را در اعزام دانشجو به امریكا داشته است.
بنا بر آمار 11 هزار و 599 دانشجوی انگلیسی در امریكا به تحصیل اشتغال داشته اند كه 421 میلیون دلار به اقتصاد امریكا كمك كرده اند و با این آمار انگلیس مقام دوازدهم را در ارسال دانشجو به امریكا داشته است؛ حال آنكه در مقابل 38 هزار و 189 دانشجوی امریكا در انگلیس به تحصیل اشتغال داشته اند و این در شرایطی است كه 328 هزار و 547 دانشجوی چینی در امریكا مشغول به تحصیل بوده اند و 1143 میلیارد دلار به اقتصاد امریكا كمك كرده و در مقابل 12 هزار و 790 دانشجوی امریكایی در چین مشغول به تحصیل بوده اند.
همچنین در این گزارش در مورد تفكیك دانشجویان ایرانی در امریكا در مقاطع تحصیلی مختلف آمده است: فوق دیپلم و كارشناسی 7/7 درصد، كارشناسی ارشد و دكتری 8/75 درصد، مهارتی 8/14 درصد و سایر 8/1 درصد و بر همین مبنا 8/75 درصد از مهاجرت های تحصیلی دانشجویان ایرانی به ایالات متحده امریكا از بین دانشجویان تحصیلات تكمیلی بوده كه ایران بیشترین، هند و تركیه پس از ایران، بیشترین میزان ارسال دانشجو در مقطع تحصیلات تكمیلی را به خود مختص كرده است.
در ادامه این جلسه اعضا به بیان نظرات و پبشنهادهای خود پرداختند كه اهم آن شامل "تنظیم جدول مقایسه­ ای بر مبنای نرخ مهاجرت"، "شناسایی روند جذب دانشجو در كشورهای موفق"، "بررسی علل و عوامل مهاجرت نخبگان در كشورهای مهاجر فرست"، "احصاء برنامه­ های مهاجرتی و بورس در كشورهای پیشرو"، "فرصت ها و تهدیدهای مهاجرت نخبگان به خارج و عدم بازگشت آن ها"، "نبود جذابیت های علمی و خدمات رفاهی در بهره ­گیری از نخبگان دركشور"، توجه به مزیت­های اقتصادی پذیرش تحصیلی دانشجویان"، "احصاء آمار مهاجرت نخبگان ایرانی به تفكیك رشته تحصیلی"، "سیاستگذاری چرخش نخبگان در كشور" و "تقویت تمایل به بازگشت مهاجران به كشور" است.
در آخر این جلسه دكتر سلطانخواه هم اظهار داشت: بر مبنای تحلیل و رهیافت، جغرافیای مهاجرت ثابت نیست و در طول زمان با تغییراتی همراه می باشد كه این تغییرات به سیاست ها و برنامه های دولت های كشورهای مهاجرپذیر مربوط می گردد.
وی اضافه كرد: همانطور كه در گزارش آمده است، كاهش "درصد پذیرش دانشجوی مهاجر" در امریكا از 28 درصد كل دانشجویان مهاجر در سال 2001 به 25 درصد در سال 2016 نشان از تغییر جغرافیای مهاجرت دارد كه این تغییرات به سیاست ها و برنامه های دولت های كشورهای مهاجرپذیر مربوط می گردد و در سال 2016، چین بیشتر از 10 درصد از كل دانشجویان مهاجر جهان را در خود جا داده است.



1397/07/22
21:59:43
0.0 / 5
4778
تگهای خبر: بین المللی , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴