در نشست ویژه ریسك آتشفشان دماوند مطرح شد

تولید سیستم پیوسته ای از گسل های فعال و نیمه فعال در اطراف آتشفشان دماوند

تولید سیستم پیوسته ای از گسل های فعال و نیمه فعال در اطراف آتشفشان دماوند

لیمو بلاگ: عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم زمین با اشاره به گسل های اطراف آتشفشان دماوند اظهار داشت: در سمت شرق قله دماوند گسل ˮشاهرودˮ و در غرب آن هم گسل های ˮكپه داغˮ قرار دارد كه همچون گسل های فعال به حساب می آید.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر طالبیان در نشست ویژه آتشفشان دماوند اضافه كرد: بخش زیادی از فشار صفحه عربی كه به ایران وارد می گردد در منطقه البرز است.

وی افزود: از این رو منطقه دماوند از نظر زمین شناسی، سیاسی و جمعیتی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

طالبیان با اشاره به اینكه آتشفشان های فعال در جاهایی قرار دارند كه فرودگاه های بزرگ در نزدیكی آنها احداث شده اند تصریح كرد: از این رو در صورت فعال شدن آنها بخش مهمی از ارتباطات تحت تاثیر قرار می گیرد.

این محقق حوزه زمین شناسی آتش فشان دماوند را از نوع انفجاری همراه با فوران خاكستر توصیف كرد و افزود: بررسی های تاریخچه این آتش فشان نشان داده است كه فعالیت اول این آتش فشان از 1800 تا 800 سال قبل و فعالیت دوم آن از 600 تا 7000 سال قبل بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشكده علوم زمین با اشاره به گسل های فعال اطراف آتشفشان دماوند اضافه كرد: گسل راندگی در اطراف این منطقه وجود دارد كه شناخت كافی از آن وجود دارد و همینطور پیرامون این آتشفشان گسل های امتداد لغزی كشیده شده كه شناخت دقیقی از آن وجود ندارد.

به گفته وی در سمت شرق دماوند گسل شاهرود كشیده شده كه گسل فعالی است و در غرب آن هم گسل كپه داغ وجود دارد.

وی با تاكید بر اینكه بر این اساس سیستم پیوسته ای از گسل های فعال و نیمه فعال از شمال غرب و تا شمال شرق كشیده شده است افزود: سوال مطرح در این زمینه آن است كه آیا حركت صفحه كاسین سبب گرد و منحنی شدن البرز شده است یا خیر كه این مورد در حال مطالعه است.

وی در عین حال خاطرنشان كرد از جانب دیگر اگر بگوییم خم شدن البرز سبب تولید دماوند شده است این مورد از نظر علمی قابل دفاع نیست.




1397/06/26
15:00:46
0.0 / 5
4307
تگهای خبر: پژوهش , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱