با ساخت ابزاری آزمایشگاهی میسر شد

امكان فریز كردن و تصویربرداری از ذرات بسیار ریز با سرعت های مافوق صوت در كشور

امكان فریز كردن و تصویربرداری از ذرات بسیار ریز با سرعت های مافوق صوت در كشور

به گزارش لیمو بلاگ گروهی از محققان كشور موفق به طراحی و ساخت ابزار آزمایشگاهی شدند كه می تواند با فریز كردن یك پدیده، امكان تصویربرداری از ذرات بسیار ریز با سرعت های مافوق صوت را در كشور فراهم آورد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سیستم پرتونگار مرئی سیالات و ریز ذرات، بستری متشكل از آشكارسازهای طیفی با حساسیت بالا، تابشگرهای طیفی پرتوان و پر سرعت، همزمان كننده های دقیق (در حدود نانو ثانیه) و فركانس بالا (در حدود كیلوهرتز)، چیدمان و تجهیزات اپتیكی متناسب آشكارسازی، نرم افزارهای تحلیل نتایج و در نهایت آزمونگرهای دقیق و پایداری است كه توانایی كنترل و ارزیابی پدیده های سریع را فراهم می آورد.
آزاده كبریایی، استادیار دانشكده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف و عضو گروه تحقیقاتی این طرح در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: سیستمی كه ما طراحی كردیم، آزمایشگاه اسپری است كه می تواند مشخصات اسپری شامل قطر ذرات و سرعت ذرات را اندازه گیری نماید، برای ورود به طراحی سیستم های احتراقی در ایران حتما باید وسیله اندازه گیری وجود داشته باشد كه این ابزار در این عرصه كاربرد دارد.
وی با اشاره به اینكه این تجهیزات در كشور تولید نمی شوند، تصریح كرد: تجهیزات خارجی هم به علل گرانی، طرفداری ندارند و در صورت موجود بودن، از جانب شركت های سازنده، خدمات بعد از فروش، عرضه نمی گردد و این امر سبب شده اقبالی از جانب شركت های طراح برای تهیه این سیستم ها از خارج كشور وجود نداشته باشد.
كبریایی اضافه كرد: به منظور ایجاد زیر ساخت های تحقیقاتی، در این مطالعات توانستیم سیستم اپتیكال "پرتونگار مرئی سیالات و ریز ذرات را طراحی نماییم كه در بعضی قسمت ها نسبت به نمونه های خارجی برتری دارد.
این محقق با اشاره به اینكه دانش فنی این ابزار در اختیار دو شركت آلمانی قرار دارد، خاطرنشان كرد: به علت پیچیدگی تجهیزات اندازه گیری، شركت های محدودی در دنیا همچون ناسا، دنتك، لاویژن، دی ال آور و اسپریتك در این زمینه فعالیت می نمایند و در این پروژه به این فناوری پیشرفته دست یافتیم.
وی سیستم پرتونگار مرئی طراحی شده را نوعی سیستم اندازه گیری توصیف كرد و افزود: طول موج برخی از امواج الكترومغناطیسی مرئی هستند مانند نوری كه ما می بینیم و برخی دیگر از آنها مثل ماورای بنفش، نور غیر مرئی به شمار می آیند و در این پروژه ابزار ساخته شده در مورد تصویربرداری از نورهای مرئی است.
كبریایی، كاربرد این سیستم را در مراكز تحقیقاتی، دانشگاه ها و آزمایشگاه ها ذكر و تصریح كرد: علاوه بر آن از این ابزار به صورت محدود می توان در بخش كنترل كیفیت برخی كارخانه ها هم بهره برد.
این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه این ابزار، سیستم هایی هستند كه توانایی اندازه گیری اندازه ذرات به قطر میكرون و سنجش سرعت ذرات در حد سرعت های مافوق صوت را دارند، اضافه كرد: اگر ذره ای ریز شود و سرعتش بالا برود، امكان تصویربرداری از آن خیلی سخت می شود؛ چونكه تصویر به دست آمده از این ذره "كِش" می آید؛ از این رو نیاز است تا ذره مورد نظر فریز شود و فریز كردن عكس هم یك فرایند بسیار دشوار است.
به قول این محقق، این سیستم این توانایی را دارد كه در یك لحظه، پدیده را فریز كرده و از آن عكس بگیرد.



1398/02/04
14:23:35
5.0 / 5
4372
تگهای خبر: تولید , خدمات , دانشگاه , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲