به همت محققان دانشگاه شریف محقق شد

افزایش بهره وری كشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای

افزایش بهره وری كشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای

لیمو بلاگ: تعدادی از دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با ایجاد استارتاپ و استخراج اطلاعات مكانی از زمین های كشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای، كمك شایانی به مدیریت بهینه كشاورزی كشور كنند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق شده اند با ایجاد استارتاپی به استخراج اطلاعات مكانی از زمین های كشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره دست یابند. این استارتاپ با نمایش اطلاعات آنلاین به كشاورزان و مدیران مزرعه، سبب افزایش بهره وری كشاورزی شده و توانسته است با دادن راهكارهای بهبود عملكرد، كمك شایانی به مدیریت بهینه كشاورزی كشوركند.

مهندس امید همتی، سرپرست این تیم كه خود فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف است ضمن اشاره به رویكرد و هدف ایجاد این استارتاپ، اظهار داشت: ایده اولیه این استارتاپ در انتهای سال ۱۳۹۶ شكل گرفت. شاید نخستین جرقه فعالیت در این عرصه زمانی در ذهن ما شكل گرفت كه می خواستیم با بهره گیری از آموخته های آكادمیك خود، بتوانیم به مدیریت مصرف آب كه مهم ترین چالش اجتماعی امنیتی آینده كشور است، كمك نماییم.

وی ادامه داد: سپس بررسی دقیق تر ایده و دریافت مشاوره از افراد مختلف، به یك جمع بندی درباب هدف و آرمان تشكیل گروه خود با ماهیت نوآورانه رسیدیم. هم اكنون در كشورهای پیشرفته استارتاپ های حوزه مدیریت مصرف آب و مدیریت بهینه كشاورزی در دنیا به شدت مورد توجه و اقبال قرار گرفته اند و پیشگامی ایران همپای سایر كشورهای پیشرفته، مزیت قابل توجهی برای كشور ایجاد خواهدنمود.

همتی تصریح كرد: هدف اصلی این استارتاپ، استخراج اطلاعات مكانی از زمین های كشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای است. این اطلاعات كه با سرعت، در سطح كل زمین های كشاورزی و با دقت قابل قبول، تولید می شود، می تواند برای اشخاص و سازمان های مختلف در رابطه با فعالیت كشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. كشاورزان، مدیران مزرعه، سازمان های دولتی و خصوصی مرتبط مانند سازمان جهاد كشاورزی، سازمان های حقوقی دولتی مانند بانك كشاورزی بعنوان مشتری های این اطلاعات شناخته شده هستند.

سرپرست این تیم اظهار نمود: مشتریان در صورت استفاده از این سامانه می توانند اطلاعات ارزشمندی از وضعیت مدیریت مزرعه، سلامت گیاه و... داشته باشند و در بخش تحقیق و توسعه در تلاش هستیم بسته های خدماتی خود به جامعه هدف را توسعه دهیم. در یك جمله می توان این طور خلاصه كرد كه هدف ما افزایش بهره وری كشاورزی با نمایش تصویر وضعیت كشاورزی موجود و گذشته و نمایش راهكارهای بهبود عملكرد است.

در ادامه، مهندس حمیدرضا تقوایی نجیب، دانش آموخته دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف و مسئول كمیته ارتباطات این استارتاپ باز ضمن اشاره به حوزه خدمات این تیم اظهار داشت: تابحال توانسته ایم خدمات خودرا در چند حوزه به مشتری های مرتبط نمایش دهیم و در ضمن یك پروسه دو طرفه، خدمات خودرا مطابق با نظر آنها تولید نماییم. استراتژی ما برای ورود به بازار بدین صورت بوده است كه با عنایت به ناآشنایی عموم مشتریان نسبت به مزایای استفاده از داده ها و تحلیل های ما، مواردی را به صورت پایلوت و بلاعوض برای مشتری اجرا نماییم تا بتوانند به صورت ملموس نتیجه كار را ببینند. بدین سبب تابحال بیشتر از ۸ پایلوت موفق را در مجموعه های فعال در صنعت بیمه كشور، كشت و صنعت های صاحب نام و دستگاه های مربوطه اجرا كرده ایم و در مرحله امضای قرارداد جامع با یكی از مشتریان هستیم كه قابل تبدیل به نمایش خدمات طولانی مدت است.

وی ادامه داد: از آنجائیكه هدف مان نمایش اطلاعات به كشاورزان و مدیران مزرعه به صورت آنلاین است، توسعه سرور متناسب با حجم اطلاعات ماهواره ای بیشتر از ۱۰۰ ترابایت در سال باز پیگیری و توسعه داده شده است. داده های حجیم بارگیری شده و تحلیل شده یكی از مهم ترین و ارزشمندترین دستاوردهای ما است كه توانستیم مطابق با برنامه ریزی ها به آن دست یابیم.

مهندس تقوایی اشاره كرد: توجه به تولید كسب و كارهای نوین بر اساس دانش دانشگاهی و متناسب با نیاز بازار، اخیرا و در حدود یك دهه است كه مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گرفته است. خصوصاً آنكه كوشش برای توسعه این كسب و كارها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است. برای بهره برداری بهینه از ظرفیت كسب و كارهای نوآورانه جهت رسیدن به اهداف كشور در افق ۱۴۰۴، لازم است سیستم نوآوری ملی، منطقه ای و بخشی تدوین شود و همه بازیگران این سیستم در امتداد وظایف خود به خوبی عمل كنند. برای رسیدن به این سیستم، لازم است همان گونه كه از دانشگاه های آموزش محور و پژوهش محور به سمت دانشگاه های نوآورانه حركت شروع شده است، در صنعت و حاكمیت باز این تغییر نگرش صورت گیرد.





منبع:

1398/02/18
22:54:13
5.0 / 5
4638
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش , تولید , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲