كاهش ۵۰ درصدی هزینه های حمل بار معادن گل گهر با طرح محققان دانشگاهی

كاهش ۵۰ درصدی هزینه های حمل بار معادن گل گهر با طرح محققان دانشگاهی

لیمو بلاگ: دانشیار دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود از باربری پیوسته و حمل با نوار نقاله بعنوان راهكار پیشنهادی دانشگاه صنعتی شاهرود برای كاهش هزینه و زمان حمل بار در معادن روباز و همچون معادن گل گهر آگاهی داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر سید محمد اسماعیل جلالی با اشاره به قرارداد پژوهشی دانشگاه صنعتی شاهرود با شركت معدنی صنعتی گل گهر، اظهار نمود: یكی از اشكالات ذاتی معادن روباز، افزایش عمق معدن با زیاد شدن عمر آنها است؛ چونكه این امر سبب طولانی تر شدن مسیرهای باربری و افزایش زمان حمل بار و افزایش تعداد كامیون ها می شود كه با عنایت به هزینه های بالای سرمایه گذاری و تأمین كامیون ها، این سیستم حمل و نقل در شرایطی صرفه اقتصادی خودرا از دست می دهد.
وی با اشاره به اینكه مجموعه معدنی گل گهر، یكی از بزرگ ترین مجموعه های معدنی سنگ آهن كشور است كه متشكل از ۶ معدن مختلف است، اضافه كرد: معدن شماره یك گل گهر سیرجان، با ذخیره ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن بعنوان یكی از بزرگترین معادن روباز كشور، هم اكنون با مشكل افزایش فواصل حمل و كاهش صرفه اقتصادی سیستم حمل كامیونی روبه رو شده است.
دانشیار دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود یكی از راهكارهای مقابله با این مشكل را استفاده از سیستم های حمل پیوسته برشمرد و اشاره كرد: با پژوهشی كه دانشگاه صنعتی شاهرود انجام داد، به این نتیجه رسیدیم كه استفاده از سیستم حمل پیوسته با بهره گیری از نوار نقاله می تواند سبب كاهش هزینه های حمل و نقل در این واحد بزرگ صنعتی شود.
جلالی اشاره كرد: امروزه در معدنكاری سطوح بزرگ مقیاس، سیستم های سنگ شكنی داخل پیت و حمل با نوار نقاله (IPCC) یكی از پر كاربردترین سیستم های باربری پیوسته به شمار می آیند. از طرف دیگر سوژه استخراج پیوسته مواد با بهره گیری از ماشین های معدنكاری سطحی (Surface Miners) در كنار سیستم های حمل پیوسته می تواند در افزایش تولید و راندمان عملیات تأثیر بسزایی داشته باشد.
وی افزود: بر همین مبنا قرارداد پژوهشی «استفاده از نوار نقاله و ماشین های استخراج سطحی در معدن شماره یك گل گهر» با دانشگاه صنعتی شاهرود منعقد و اجرایی شد.
مجری طرح قرارداد پژوهشی دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به روند اجرای این پروژه اضافه كرد: به منظور اجرای این پروژه در ابتدا با طراحی، جانمایی و سپس امكان سنجی سناریوهای مختلف حمل مواد توسط نوار نقاله، حمل پیوسته مواد با استفاده از نوار نقاله بعنوان بهترین سناریو برای كاهش هزینه ها انتخاب و در ادامه الزامات فنی و ساختاری آن طراحی شد.
جلالی افزود: ارزیابی های فنی تیم پژوهشی در مراحل بعد، نشان داد كه با ایجاد یك سری اصلاحات در طرح و برنامه ریزی تولید در معدن، امكان استخراج مواد باردیگر این معدن توسط ماشین های استخراج سطحی وجود دارد.
دانشیار دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود اظهار داشت: بررسی ها و ارزیابی های اقتصادی نشان داد كه استفاده از سیستم حمل پیوسته با نوار نقاله به همراه استخراج مواد توسط ماشین های استخراج سطحی می تواند هزینه های استخراج و حمل مواد معدنی در معدن شماره یك گل گهر را تا ۵۰ درصد كم كند.





منبع:

1398/02/24
23:30:09
5.0 / 5
4940
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانشگاه , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴