با تلاش محققان دانشگاهی؛

امكان تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در حیوان زنده در كشور ممكن شد

امكان تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در حیوان زنده در كشور ممكن شد

لیمو بلاگ: محققان مركز تحقیقات اعصاب دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی موفق به طراحی نرم افزاری برای تشخیص نوع نورون های داخل قشر مغز شدند؛ این دستگاه قادر می باشد نود درصد نوع نورون های در حال ثبت داخل سلولی در حیوان زنده را به صورت آنلاین تشخیص داده و ثبت كند.


دكتر میرشهرام صفری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و مركز تحقیقات اعصاب این دانشگاه در گفت و گو با ایسنا، حیطه تحقیقاتی خودرا حوزه علوم اعصاب دانست و اظهار داشت: تابحال ۱۱ محصول را در این عرصه در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به ثبت رساندیم كه از این تعداد ۴ مورد پذیرش شده است.
وی توسعه نرم افزار و سخت افزار را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این مؤسسه دانش بنیان دانست و اظهار داشت: در این مطالعات موفق به ساخت نرم افزار تشخیص "نوع نورون در داخل قشر مغز" شدیم. این روش كمك مؤثری در انجام تحقیقات الكتروفیزیولوژی در آزمایشگاه های مشابه خواهد بود و می تواند با دقت حدود ۹۰ درصد، نوع نورون در حال ثبت داخل سلولی در حیوان زنده را به صورت آنلاین تشخیص دهد.
صفری، بررسی رفتار شبكه عصبی بینایی در طیف امواج گاما در لایه های مختلف قشر بینایی، پردازش بینایی و تحریك اپتوژنتیك را از دیگر زمینه های تحقیقاتی خود نام برد و تصریح كرد: همین طور پروژه نحوه پردازش ادراك كاذب شنیداری در قشر اولیه شنوایی را با همكاری گروه مهندسی پزشكی دانشگاه تربیت مدرس اجرایی كردیم.
این محقق افزود: برای اجرای پروژه نحوه پردازش ادارك كاذب شنیداری در قشر اولیه شنوایی دستگاه های "لیكومتر"، "كنترل كننده شوك و محرك"، "جعبه شرطی سازی" و "شوكر" مورد نیاز این طرح ساخته شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه لیكومتر، توضیح داد: این دستگاه می تواند با دقت میكرومتری زمان لمس زبان حیوان با پروبی كه می خواهد از آن تغذیه كند را ثبت كند. حیوان با زبان رفتار با ما ارتباط برقرار می كند و ما با استفاده از این دستگاه پاسخ هایی كه به ما می دهد را می توانیم بفهمیم كه آیا حیوان منظور ما را متوجه شده است یا خیر.
صفری، كاربرد این دستگاه را بررسی درك ادراك كاذب و یا توهم شنیداری دانست و اظهار داشت: در این دستگاه حیوان گرفتار توهم شنیداری می شود و باید تشخیص دهد كه در صورت انتشار صدای مشخصی تغذیه كند.




منبع:

1398/03/05
14:47:46
5.0 / 5
4512
تگهای خبر: آنلاین , پزشكی , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳