رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی مطرح كرد:

ایجاد شبكه تبادل فناوری در جاده جدید ابریشم

ایجاد شبكه تبادل فناوری در جاده جدید ابریشم

به گزارش لیمو بلاگ رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی بر همكاریهای فناورانه در بستر جاده ابریشم تاكید كرد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از صندوق نوآوری و شكوفایی، دكتر علی وحدت در همایش پوچیانگ نوآوری چین كه با حضور نمایندگان كشورهای مختلف جهان در شهر شانگهای در حال برگزاری است، با اشاره به اینكه توسعه فناوری و نوآوری كلید توسعه در سطح ملی و پایه رقابت پذیری است، خاطرنشان كرد: جاده ابریشم، جاده ای تاریخی است كه بستری برای تسهیل داد و ستد انواع كالا بود و در سال های اخیر كمتر اسمی از آن شنیده می شود.
وی اضافه كرد: حال با طرح پیشنهادی دولت چین «یك كمربند، یك جاده» و به كمك همه ما، می تواند باردیگر به محملی برای تسهیل همكاریهای اقتصادی بدل شود، این دفعه اما، با شكلی جدید و حسی آمیخته با نوستالژی. بدون شك یكی از محورهای اصلی همكاری اقتصادی در سراسر جاده ابریشم بعنوان یك پلتفرم بین المللی، همكاریهای فناورانه و نوآورانه است، مفهومی كه این روزها شاه كلید توسعه در سطح ملی و پایه رقابت پذیری در سطح بنگاه به حساب می آید.
وحدت اضافه كرد: ایران در مقایسه با كشورهای منطقه، ظرفیت های بی بدیلی در اكوسیستم نوآوری دارد و مایل است از این ظرفیت در احیای جاده ابریشم استفاده نماید.
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی با اشاره به اینكه ایران دستاوردهای قابل توجهی در زمینه علوم، تحقیقات و فناوری داشته است و همچون می توان به رشد فزاینده در انتشار بین المللی مقالات علمی بخصوص در زمینه های فناوری نانو، زیست فناوری و علم مواد اشاره نمود.
وی اضافه كرد: همچنین، ایران بیشتر از چهار هزار شركت دانش بنیان فعال در زمینه های نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی انرژی، برق و الكترونیك و انرژی تجدیدپذیر دارد. این حجم از توسعه حاصل تغییرات گسترده در نظام ملی نوآوری ایران است.
وی با اشاره به اینكه اهمیت شركت های «های-تك» و «تحقیق و توسعه» در خیلی از سیاست گذاری های كلان كشور همچون نقشه جامع علمی كشور و سند چشم انداز بیست ساله مورد تاكید بوده است، خاطرنشان كرد: قانون پشتیبانی از شركت های دانش بنیان در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید و پیرو آن صندوق نوآوری و شكوفایی در سال ۱۳۹۱ با هدف حمایت مالی از این شركت ها تأسیس شد.
رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شكوفایی با اشاره به اینكه این صندوق با سرمایه اولیه یك میلیارد دلار و تحت نظارت نهاد ریاست جمهوری شروع به كار كرده است، اظهار داشت: تا به امروز، صندوق از چهار هزار شركت فعال در توسعه فناوری و نوآوری پشتیبانی كرده است.
وی با تاكید بر اینكه در جهت توانمندسازی هر چه بیشتر شركت ها، صندوق نوآوری و شكوفایی دستوركار ویژه ای برای پشتیبانی از شبكه سازی در سطح بین المللی در دست دارد، اظهار داشت: اینك زمان حركت به سمت ایجاد سرمایه گذاری های مشترك بین المللی برای شركت های دانش بنیان و استارت آپ ها است و صندوق در نظر دارد تا این مهم را به نحو مقتضی حمایت كند.
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی در ادامه پیشنهاد ایجاد شبكه تبادل راهكارهای فناورانه (NTSE) در سرتاسر راه ابریشم را برای همكاری فی درخلال كشورهای عضو عرضه داد و اظهار داشت: این شبكه كمك می نماید كشورهای عضو راهكارهای فناورانه مورد نیاز خویش را بیابند. همینطور نسبت به تبادل توانمندی های توسعه یافته خود از راه قابلیت های شركت های فناور، شامل ایجاد پلتفرم های تحت وب تخصصی برای تبادل فناوری، توسعه نمایشگاه های دائمی ویژه فناوری و بخصوص فناوری های پیشرفته و نوظهور و اعزام و پذیرش هیأت های تجاری تخصصی در حوزه های مختلف صنعت و فناوری اقدام نمایند.
ایجاد صندوق مشترك برای توسعه فناوری
وی به ایجاد صندوق های مشترك به منظور پشتیبانی از تبادل فناوری و همكاریهای بین المللی شركت ها از راه NTSE اشاره نمود و اضافه كرد: با ایجاد صندوق های مشترك می توانیم فناوری های اولویت دار و مهم را توسعه دهیم و ریسك های مالی توسعه فناوری را به حداقل برسانیم. همینطور این صندوق ها به ما اجازه می دهند عوائد ناشی از همكاریهای فناورانه را مدیریت نماییم و در اختیار اعضا قرار دهیم.
وحدت «انتقال تجارب سیاستی در حوزه نوآوری» از راه NTSE را از ملزومات همكاریهای مؤثر دانست و خاطرنشان كرد: تمامی اعضای این پلتفرم بین المللی تجربیات پرارزش و متنوعی را در راه توسعه فناوری و نوآوری و همكاریهای نوآورانه بین المللی خود داشته اند. ما می توانیم تجربیات خود در زمینه استفاده از ابزارهای مالی متفاوت و سازوكارهای مالی متنوع را به اشتراك بگذاریم و آنرا به دانش جمعی تبدیل نماییم تا بتوانیم به رشد و توسعه NTSE سرعت بخشیم.
به گفته وی، باید در نظر داشته باشیم بیشتر از آن كه دولت ها هم اكنون نیازمند گفتگو باشند، اینك شركت های ما نیازمند گفتگو در بستر NTSE هستند.

1398/03/06
19:58:03
5.0 / 5
4525
تگهای خبر: الكترونیك , بین المللی , دانش بنیان , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵