در پنل آینده علم و اثربخشی پژوهش مطرح شد

آینده علم رهبری علمی یا حل مسائل جامعه؟

آینده علم رهبری علمی یا حل مسائل جامعه؟

لیمو بلاگ: رییس مركز تحقیقاتی فناوری و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف یكی از بحث های مهم در آینده علم و اثربخشی پژوهش را انتخاب راهبرد رهبری علمی و نگاه به آینده یا راهبرد پرداختن به مسائل جامعه و رویكرد از پایین به بالا دانست و اظهار نمود: باید دید هم اكنون جایگاه ما كجاست و پژوهش چگونه در این جایگاه اثرگذار می باشد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، حمیدرضا ربیعی امروز با حضور در پنل اثربخشی پژوهش در حوزه علم، اقتصاد و جامعه كه از جانب صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ابتدا به چند روند مطرح در آینده علم پرداخت و تصریح كرد: میزان یافته های علمی در 50 سال آینده بیشتر از 400 سال قبل خواهند بود.

وی افزود: همینطور قرن آینده قرن علم بیولوژی خواهد بود كه این مورد به دلیل تعدد محققان این علم و فراوانی نتایج آن است. این در شرایطی است كه دیتا و تغییرات دیتا در آینده علم مسائل غیرممكن را ممكن می كند. همچون آنكه مسائل سیستماتیك برای طراحی آنچه در گذشته ممكن نبوده، راهگشا خواهد بود.

رییس مركز تحقیقاتی فناوری و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف در همین زمینه به ویكی ساینس، مساله همكاری و تبادل اطلاعات اشاره نمود و اظهار داشت: باید دید جایگاه ما در این زمینه ها كجاست و پژوهش چگونه بر آن اثر می گذارد.

ربیعی دو راهبرد پیش روی ما در آینده علم را نگاه به آینده و شروع با عنایت به نقشه آن یا فرض كردن پژوهشگاه برحل مشكلات جامعه دانست و توضیح داد: بر این اساس باید رهبری در صحنه علمی یا راهبرد از پایین به بالا و استفاده از علم در حل مشكلات جامعه انتخاب گردد.

***كشف؛ عنصر مهم در علم گذشته و آینده

دكتر موسوی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این پنل با بیان این كه آینده و گذشته هر دو ناظر بر عنصر كشف است، تصریح كرد: كاربردهای علم از فعل كشف بیرون می آید و اگر بخواهیم در كاربردها متمركز شویم، ضرر كرده ایم.

وی اضافه كرد: در آینده موجودات و پدیده های ناشناخته جهان را اداره خواهند كرد و علم هم كشف ناشناخته هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران قدرت آنالیز اطلاعات توسط ذهن خودآگاه را یك بایت برثانیه و ناخودآگاه یك میلیون بایت بر ثانیه اعلام نمود و اظهار داشت: انسان های بزرگ كسانی هستند كه با عقل خود محسوسات را می فهمند و باید توجه داشت كه علم هم در راه تربیت انسان های بزرگ گام برمی دارد و خارج از انسان شكل نمی گیرد.




1397/07/27
22:29:21
5.0 / 5
4894
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳