در پژوهشی به سرپرستی دانشمند ایرانی مشخص شد

افزایش بیش از اندازه آهن عامل بیماری های كبد و اضافه وزن است

افزایش بیش از اندازه آهن عامل بیماری های كبد و اضافه وزن است

لیمو بلاگ: پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی دكتر ˮهانیه یاقوتكارˮ دانشمند ایرانی، دریافتند كه افزایش بیش از اندازه آهن در كبد می تواند به بیماری های وخیم كبدی و اضافه وزن منجر شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ان سی بی، بالا بودن سطح آهن در كبد می تواند علاوه بر بیماری كبد، به بیماری های جدی دیگری مانند سرطان، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی- عروقی منجر شود. اندازه گیری آهن كبد، دشوار است و تابحال تنها با بافت برداری تهاجمی صورت گرفته است.
پژوهشگران "دانشگاه اكستر"(University of Exeter) انگلستان با همكاری "دانشگاه وست مینستر"(University of Westminster) انگلستان و "دانشگاه لوند"(Lund University) سوئد، بررسی جدیدی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند كه ژن های تنظیم كننده سوخت و ساز آهن بدن، دلیل وجود آهن اضافی در بدن هستند.
این بررسی نشان داده است كه ژن های تنظیم كننده سوخت و ساز آهن، به افزایش سطح آهن در كبد منجر می شوند؛ در نتیجه بالا رفتن سطح آهن كبد، یك مشكل سیستماتیك است و ارتباطی به اندام مورد نظر ندارد. یافته های این پژوهش می توانند به ارائه راهبردهای ساده ای منجر شوند كه آهن اضافه را كم می كنند.
دكتر "هانیه یاقوتكار"(Hanieh Yaghootkar)، دانشمند ایرانی دانشگاه اكستر و همكارانش، بررسی های گسترده ای در مورد ارتباط میزان آهن كبد با ژن های تنظیم كننده سوخت و ساز آهن انجام دادند. آنها با كمك ام.آر.آی، میزان آهن كبد را در ۸۲۰۰ داوطلب بررسی كردند. این پژوهش ها، با اسكن نشانگرهای زیستی در DNA داوطلبان انجام شد تا انواع ژنتیكی در رابطه با شرایط خاص شناسایی شوند.


پژوهشگران در این بررسی ها، سه نوع ژنتیكی در رابطه با افزایش آهن كبد را شناسایی نمودند كه در تولید هورمون "هپسیدین"(hepcidin) نقش دارند. هپسیدین، هورمونی است كه آهن خون را تنظیم می كند.
دكتر یاقوتكار اظهار داشت: این نخستین بارست كه چنین پژوهشی، روی یك جمعیت بزرگ و گلچین نشده صورت می گیرد.
پژوهشگران در این پروژه، جهت بررسی ارتباط میان افزایش نسبت دور كمر به ران و میزان آهن كبد، از یك روش ژنتیكی استفاده كردند و دریافتند كه داشتن اضافه وزن در ناحیه شكم، با افزایش سطح آهن ارتباط دارد.
یاقوتكار اضافه كرد: پژوهش هایی كه روی حیوانات صورت گرفته اند، نشان می دهند كه سلول های چربی می توانند درشت خوارها را به كار كردن ترغیب كنند و به نقص تنظیم آهن كبد منجر شوند. بااینكه این توضیح، قابل قبول است اما ما باید پژوهش های بیشتری در این مورد انجام دهیم.
این حقیقت كه مكانیسم های شناخته شده در این پژوهش، به افزایش آهن كبد منجر می شوند و این مساله به اندام ها ارتباطی ندارد، به این معناست كه احتمالاً سطح آهن در اندام های دیگر بدن همچون مغز هم می تواند بالا برود.
پژوهشگران در بررسی های خود توانستند به ارتباط میان آهن اضافی و خیلی از اختلالات دیگر همچون بیماری های عصب روانپزشكی پی ببرند.
از آنجائیكه نتایج بالینی بالا رفتن سطح آهن، بسیار متفاوت هستند، برای ارزیابی و بررسی درمان های جدید همچون درمان بیماران با هپسیدین برای كاهش تجمع آهن، به روشی نیاز است كه چند تخصص را شامل شود.
یاقوتكار افزود: ما در بررسی خود، از روش ام.آر.آی استفاده كردیم برای اینكه این روش به ما امكان می دهد عوامل ژنتیكی بیشتری را در ارتباط با این مشكل پیدا نماییم. ما مشتاق هستیم تا پژوهش های خودرا روی اقوام غیراروپایی نیز آزمایش نماییم.
پروفسور "جوریس ولتمن"(Joris Veltman)، مدیر "مؤسسه ژنتیك مدیسین"(IGM) در "دانشگاه نیوكاسل"(Newcastle University) انگلستان اظهار داشت: تجمع بیش از اندازه آهن، برای بدن مضر است و باید به دقت تنظیم شود. این پژوهش، نقش مهم ژن های تنظیم كننده سوخت و ساز بدن و همین طور ارتباط میان نوع خاصی از اضافه وزن را با تجمع آهن آشكار می كند.
این پژوهش، در نشست سالانه "انجمن ژنتیك انسانی اروپا"(ESHG) ارائه خواهد شد.




منبع:

1398/03/27
19:31:05
5.0 / 5
4492
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳