در رویان محقق شد؛

ترمیم ضایعات استخوانی با سلول های بنیادی توسط پژوهشگران كشور

لیمو بلاگ: پژوهشگران كشور موفق به ترمیم ضایعات استخوانی به كمك سلول های بنیادی مزانشیمی جای گرفته در داربست حاوی كانادیبیول شدند.

به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، سلول های بنیادی مزانشیمی بعنوان گزینه ای برای سلول درمانی ضایعات مختلف، همواره مطرح و مورد استفاده بوده اند. با عنایت به توان تمایزی این سلول ها، می توان انتظار داشت كه پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی به محل ضایعات استخوانی منجر به تمایز آنان به رده سلولی دلخواه و بهبود ضایعه شود، اما تا كنون ساختار ایده آلی كه ترمیم ضایعات استخوانی به وسیله سلول های بنیادی مزانشیمی را ممكن كند وجود نداشته است.
با هدف ساخت داربست مناسبی كه مهاجرت سلول های بنیادی مزانشیمی به محل ضایعه و تمایز آنان به سلول های استخوانی را ممكن كند؛ دكتر باغبان اسلامی نژاد، امیر كمالی، دكتر احمد عریان، دكتر بهاروند و همكارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه شیراز، پژوهشی را طراحی كردند كه طی آن، داربستی از ژلاتین / نانو هیدروكسی پاتید (G/nHAp) ساخته شد كه ریزكره هایی از جنس پلی گلایكولیك اسید (PLGA) دارای كانادیبیول (CBD) درون آن قرار گرفته بود.
سپس ساختار، تخلل و میزان تخریب داربست ساخته شد به كمك روش های آزمایشگاهی بررسی گردید. بعد از این سلول های بنیادی مزانشیمی به درون داربست انتقال یافته، داربست ها به محل ضایعه ایجادشده در استخوان رادیال (یكی از دو استخوان ساعد) حیوان مدل آزمایشگاهی پیوند زده شد.
نتایج این پژوهش كه در مجله بین المللی Materials Science & Engineering C به چاپ رسیده است، نشان داد، كانادیبیول موجود در داربست مورد اشاره موجب افزایش مهاجرت سلول های بنیادی مزانشیمی شده است. همچنین، بیان ژن های مربوط به استخوان در سلول های پیوند شده با داربست دارای كانادیبیول افزایش یافته بود.
بررسی ها نشان داد، ضایعه استخوانی به وجود آمده در حیوانات مدل، ۴ تا ۱۲ ماه بعد از پیوند داربست حاوی سلول بهبود یافته و سلول های مزانشیمی به محل ضایعه مهاجرت كرده بودند. نتایج این پژوهش نشان داد كانادیبیول موجب تسهیل مهاجرت سلول های مزانشیمی به محل ضایعات استخوانی و تمایز آنان به استخوان می شود.

منبع:

1398/04/05
12:59:13
5.0 / 5
4880
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)