در بازدید دكتر عاملی از ستاد نانو مطرح شد

تولید ۶۰۹ محصول در حوزه نانو، تصاحب رتبه پنجم جهان در كیفیت مقالات

تولید ۶۰۹ محصول در حوزه نانو، تصاحب رتبه پنجم جهان در كیفیت مقالات

لیمو بلاگ: دبیر ستاد توسعه فناوری نانو كسب رتبه چهارم در تولید علم نانو، 1916 اقدام برای تأمین تجهیزات 87 دانشگاه و مركز تحقیقاتی در شبكه آزمایشگاه های فعال حوزه فناوری نانو و تولید 609 نوع محصول را از دستاوردهای كشور در حوزه نانو عنوان نمود و اظهار داشت: حدود هزار مقاله علمی در سال قبل در بخش فناوری نانو در كشور نوشته شده و 30 درصد اختراعات بین المللی كشور در 5 سال قبل در حوزه فناوری نانو بوده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر سعید سركار در بازدید دكتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به پیشرفت های كشور در حوزه فناوری نانو، با اشاره به اینكه ایران توانسته در سال ۲۰۱۹ رتبه چهارم در تولید مقاله حوزه فناوری نانو در جهان را به دست آورد، اضافه كرد: طبق گزارش بنیاد علم آمریكا، در سال ۲۰۱۸ رتبه ایران به لحاظ كیفیت مقالات علمی در جهان در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
سركار با اشاره به اینكه ایران هم اكنون حدود ۴۰ درصد تولید علم جهان اسلام در حوزه فناوری نانو را به خود اختصاص داده و حدود ۱۰۰ استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو به تصویب رسانده است، اظهار نمود: استانداردهای بین المللی تناسب دستاوردها با توانمندی های تولید در هر كشور را مورد سنجش قرار می دهد و ایران توانسته ۴ استاندارد بین المللی در حوزه فناوری نانو را به تصویب برساند.
دبیر ستاد ملی فناوری نانو با اشاره به زیرساخت های به وجود آمده در حوزه فناوری نانو در كشور، افزود: ۱۹۱۶ اقدام برای تأمین تجهیزات ۸۷ دانشگاه و مركز تحقیقاتی در شبكه آزمایشگاه های فعال حوزه فناوری نانو انجام شده و ایجاد این شبكه فرصت استفاده از تجهیزات توسط پژوهشگران را بیشتر كرده است.
وی با تاكید بر اینكه ۱۹۹ عنوان از تجهیزات این شبكه توسط ۴۹ شركت ایرانی تولید شده است، اشاره كرد: در گذشته ساز و كار مناسب جهت استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه فناوری نانو در مراكز علمی كشور وجود نداشت و ایجاد این شبكه سطح دسترسی پژوهشگران به تجهیزات را افزایش داده و همین طور تجهیزات به كار گرفته شده در این آزمایشگاه ها دارای توجیه اقتصادی و با قابلیت ایجاد ارزش افزوده و سود هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه تا امروز آزمایشگاه های شبكه فناوری نانو ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته اند و بیشتر از ۲ میلیون عنوان خدمت توسط این شبكه ارائه شده است، اشاره كرد: تحریم های اعمال شده مقابل كشور موجب شد كه ایران برای دستیابی به فناوری های پیشرفته تلاش مضاعف داشته باشد و بخش زیادی از این دستاوردها مرهون این تحریم ها است.
سركار با اشاره به اینكه شركت های فعال در حوزه فناوری نانو برای فعالیت های خود تنها به حمایت های مالی نیاز ندارند و سایر حمایت ها نیز در این زمینه لازم است، اظهار داشت: در این زمینه حدود ۲۵ خدمت شامل آموزش مشاوره، حسابداری و… به شركت های فعال در حوزه فناوری نانو ارائه می شود.
دبیر ستاد فناوری نانو با اشاره به تولیدات علمی حوزه فناوری نانو افزود: حدود ۱۰۰۰ مقاله علمی در سال قبل در بخش فناوری نانو در كشور نوشته شده و ۳۰ درصد اختراعات بین المللی كشور در ۵ سال قبل در حوزه فناوری نانو بوده است.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای كشور در حوزه فناوری نانو اضافه كرد: با عنایت به ظرفیت بالای كشورمان در حوزه فناوری نانو، ایران می تواند در صادرات محصولات با تكنولوژی بالا در فناوری نانو در جهان مطرح باشد.
این محقق حوزه نانو با تاكید بر اینكه هم اكنون تجهیزات بخش فناوری نانو توسط شركت های ایرانی تولید می شود، اضافه كرد: ایران امروز سازنده ماشین های صنعتی و صادركننده خط تولید این محصولات است و حدود ۲۹ عنوان تجهیزات فناوری نانو توسط شركت های ایرانی تولید می شود.
دكتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این دیدار حوزه فناوری نانو را یكی از نمادها و نشانه های نمادین موفقیت كشور دانست و اضافه كرد: راه توسعه این رشته با عنایت به توانمندی ها، ظرفیت ها و قابلیت ها باز است.
وی ادامه داد: درباب پشتیبانی از فناوری نانو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور وظیفه سیاستگذاری را بر عهده دارند و اهتمام می نماییم در این زمینه نیازها را برطرف نماییم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به ارتباط "علم و فناوری" و "فرهنگ" افزود: علم، فناوری و فرهنگ دو حوزه درهم تنیده هستند و شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنایت به قابلیت و ظرفیت خود بعنوان "قرارگاه مركزی فرهنگ و علم كشور" در این دو حوزه برنامه ریزی و سیاستگذاری می كند.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور با بیان این مساله كه در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی كارهای زیادی در كشور انجام شده است، اظهار داشت: نیمه كاره رها كردن این كارها بزرگ ترین لطمه ها در كشور است و كارها باید به صورت مداوم و تا به نتیجه و سرانجام رسیدن پیگیری شوند.
وی با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری «مدظله العالی» از حوزه علم و فناوری، اضافه كرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان قرارگاه اصلی فرماندهی علم و فرهنگ كشور آمادگی دارد تا پیشنهادهای ستادهای ملی علم و فناوری را برای ادامه استمرار و تقویت موفقیت های كشور به سیاست كلان تبدیل كند.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور اظهار داشت: فناوری های جدید از این نظر دارای قدرت بیشتری هستند و بنا بر این از آنها با عنوان "ابَر فناوری" یاد می شود.

وی ادامه داد: در عصر و زمان این "ابَر فناوری ها" مانند زیست فناوری، فناوری نانو و … كه رویكردهایی مانند غیر مركزی بودن، آمریكایی بودن، تعاملی بودن، هوشمند بودن، شبكه ای بودن و… دارند؛ نگرانی ها در مورد انسان و طبیعت افزایش یافته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره كرد: البته این فناوری ها قابلیت و توانایی بسیاری دارند و زندگی را تسهیل كرده اند، اما توجه به خطرات آنها هم لازم است.




منبع:

1398/04/09
01:25:52
5.0 / 5
4374
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , پژوهش , تكنولوژی
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴