جلوگیری از آثار زیانبار سیلاب در رودخانه با سازه های جدید

جلوگیری از آثار زیانبار سیلاب در رودخانه با سازه های جدید

لیمو بلاگ: محقق واحد علوم و تحقیقات ۴ سازه برای جلوگیری یا كاهش آثار زیانبار سیلاب در رودخانه طراحی كرد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از واحد علوم و تحقیقات، مهدی نژاد مهربانیان با اشاره به اینكه در این تحقیق به دنبال بررسی تولید شرایط مناسب برای حذف یا كاهش میزان خسارات ناشی از سیلاب احتمالی در رودخانه بودیم، اظهار داشت: نخستین سازه پیشنهادی، خاكریز یا در اصطلاع علمی آن «دایك خاكی» بود.
وی تصریح كرد: این سازه می تواند از وقوع سیلاب در بخش هایی از رودخانه كه بر مبنای سطح مقطع رودخانه، امكان افزایش سطح آب و وقوع سیلاب وجود دارد، جلوگیری به عمل آورد.
این محقق تصریح كرد: در نقاطی از مسیر رودخانه كه دارای شیب زیادی بود و شدت جریان آب باعث فرسایش و كنش در این نقاط می گردد هم برای تعدیل این شیب، سازه «بندهای با ارتفاع یك یا دومتری» پشنهاد شده است.
نژاد مهربانیان افزود: برای كاهش اثرات ناشی از سرعت آب بر دیواره های رودخانه در بخش هایی كه پیچ های تندی وجود دارد هم بعد از بررسی های صورت گرفته در این تحقیق، بهترین سازه «دیواره ساحلی» پیشنهاد شده است.
وی عنوان كرد: این دیواره علاوه بر كاهش فرسایش در این نقاط می تواند از وقوع سیلاب هم جلوگیری كند.
این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: سازه پیشنهادی دیگر در این تحقیق «كف بند» است، این سازه می تواند با تثبیت كف رودخانه از فرسایش و افزایش عمق و در نتیجه وقوع سیلاب در اثر افزایش میزان آب جلوگیری كند.
نژاد مهربانیان افزود: با عنایت به آثار و خسارت های سیلاب بر اراضی و مراتع كشاورزی و باغی، مستحدثات (بناها و ساختمان ها)، جنگل ها و...، هزینه ساخت این سازه ها به مراتب كمتر از میزان این خسارت ها است.
وی عنوان كرد: در این تحقیق بر مبنای برآوردهای صورت گرفته بالغ بر ۷/۲ درصد صرفه اقتصادی وجود دارد. به عبارت دیگر با راه اندازی این سازه ها با هزینه ای در حدود ۲ میلیارد تومان (بر اساس قیمت پایه سال ۱۳۹۵) می توان از خسارت ۵ میلیارد تومانی وقوع سیلاب در راه رودخانه قرناوه جلوگیری به عمل آورد. گرچه این میزان صرفه جویی بدون احتساب خسارات جانی و عوامل روحی و روانی بعد از وقوع سیلاب مورد بررسی قرار گرفته است.
دانشجوی واحد علوم و تحقیقات تصریح كرد: این تحقیق می تواند كمك مناسبی برای ارگان هایی نظیر سازمان جهادكشاورزی، ادارات منابع طبیعی، مسكن و شهرسازی و همینطور بنیاد مسكن انقلاب اسلامی سطح كشور با اهداف متفاوت باشد.
نژاد مهربانیان اضافه كرد: در شرایط كلی، جلوگیری از وقوع سیلاب علاوه بر راه اندازی سازه های پیشنهادی نظیر آنچه در این تحقیق پشنهاد شده، نیازمند اعمال و انجام آبخیزداری در حوضه های بالادست رودخانه است. آبخیزداری می تواند شرایطی را تولید كند كه از وقوع سیلاب در بستر رودخانه جلوگیری به عمل آورد.
وی تصریح كرد: در استان مازندران كه شرایط اقلیمی مشابه استان گلستان دارد هم شاید در صورت آبخیزداری و راه اندازی سازه هایی نظیر آنچه در این تحقیق پیشنهاد شده است، امكان جلوگیری از وقوع سیلاب هایی نظیر سیل اخیر امكان پذیر خواهد بود. البته این امر نیازمند تحقیق و بررسی شرایط سیل خیزی رودخانه های این استان است.
این تحقیق در قالب رساله با عنوان «برآورد اقتصادی سیل با دوره بازگشت های مختلف (مطالعه موردی: رودخانه قرناوه استان گلستان)» به راهنمایی دكتر حسین بابازاده و دكتر مهدی سرایی تبریزی انجام شده است.

1397/08/01
22:41:37
5.0 / 5
4662
تگهای خبر: تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵