افزایش 20 درصدی سرعت زیست تخریب پذیری بسته بندی ها با كمك نشاسته

افزایش 20 درصدی سرعت زیست تخریب پذیری بسته بندی ها با كمك نشاسته

لیمو بلاگ: محققان دانشگاه زنجان در تحقیقات خود به یك تركیب نانوكامپوزیتی زیست تخریب پذیر دست پیدا كردند كه می توان از آن جهت بسته بندی مواد غذایی با قابلیت افزایش 20 درصدی تخریب استفاده نمود.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر ایمان شهابی قهفرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان قیمت بالای مواد زیست تخریب پذیر و قابلیت های پایین تر آنها نسبت به بسته بندی های پلیمری را عامل اصلی عدم توسعه این نوع بسته بندی ها دانست.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه اضافه كرد: در این طرح به منظور كاهش قابل توجه هزینه تولید مواد زیست تخریب پذیر، یك نانو كامپوزیت متشكل از نشاسته و نانوذرات دی اكسید تیتانیم تولید كردیم كه نسبت به سایر مواد زیست تخریب پذیر ارزان تر و كاراتر است.

شهابی افزود: در صورت تجاری سازی، قیمت هر كیلوگرم از این ماده بسته بندی تنها حدود 15 درصد نسبت به قیمت هر كیلوگرم نشاسته بیشتر خواهد بود. همینطور این بسته بندی در محیط و در معرض آفتاب به سرعت تخریب می گردد.

این محقق با اشاره به اینكه حضور نانو ذرات دی اكسید تیتانیم با خاصیت فتوكاتالیستی باعث می گردد تا بسته بندی در ازای جذب نور خورشید تخریب شود، تصریح كرد: همینطور حضور این نانوذرات در ساختار نانوكامپوزیت خاصیت اصلاح پذیری و ضدعفونی پذیری همزمان توسط نور فرابنفش را به ماده القا می كند.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان همینطور خاطرنشان كرد: این طرح جهت بررسی خصوصیات فیلم بسته بندی تولید شده از آزمون های فیزیكی و شیمیایی متعددی نظیر آزمون محتوای رطوبت، جذب آب، انحلال پذیری در آب، زاویه تماس با آب و نفوذپذیری نسبت به بخارآب برای ارزیابی ماده بسته بندی استفاده شده است.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده اظهار نمود: نتایج به دست آمده نشان داده است حضور نانو ذرات دی اكسید تیتانیم در ساختار نشاسته باعث بهبود 15 درصدی خواص مكانیكی، افزایش 20 درصدی سرعت تخریب پذیری و كاهش 25 درصدی نفوذپذیری فیلم نسبت به بخارآب در مقایسه با نشاسته خالص شده است.

این طرح از جانب وحید گودرزی دانش آموخته مقطع كارشناسی ارشد و دكتر ایمان شهابی قهفرخی عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان اجرایی شده و نتایج این تحقیقات در مجله International journal of biological macromolecules با ضریب تأثیر 3.909 به چاپ رسیده است.




1397/06/27
14:54:38
0.0 / 5
5157
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , مكانیك
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴