معاون علمی رییس جمهور در نمایشگاه اینوپروم روسیه:

فرصت خوبی برای همكاریهای تجاری و فناوری بین ایران و روسیه فراهم گردید

فرصت خوبی برای همكاریهای تجاری و فناوری بین ایران و روسیه فراهم گردید

به گزارش لیمو بلاگ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در اولین روز سفرش به روسیه با تاكید بر اینكه ایران با تاكید بر توانایی های خود، در حال كوشش برای ایجاد روابط و همكاریهای سازنده و پویا در سطح جهانی است، اظهار داشت: كشور روسیه فرصت های بی بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار كشورمان قرار داده و ایران هم كوشیده است با تاكید بر حسن روابط، فرصت های همكاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سورنا ستاری كه همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه در راس یك هیئت بلندپایه علمی و فناوری و با همراهی ۷۰ شركت دانش بنیان ایرانی سفری چهار روزه به روسیه كرده است، در اولین روز از سفر خود در «اینوپروم» بعنوان مهم ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، این كشور را بعنوان یك قطب قدرتمند سیاسی و اقتصادی در همسایگی ایران نامید كه طی دهه گذشته بعنوان یك كشور دوست، فرصت های بی بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار كشورمان قرار داده و ایران هم كوشیده است با تاكید بر حسن روابط، فرصت های همكاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.
وی در ادامه به تغییرات و پیشرفت های چشم گیر در عرصه های مختلف جهان اشاره نمود و اضافه كرد: پیشرفت های تكنولوژیك سایر كشورها، ظهور امراض جدید، مشكلات زیست محیطی منطقه ای و بین المللی، لزوم نوآوری در علوم فضایی، لزوم توجه به بهینه سازی مصرف انرژی، احتیاج به كاربردی سازی علوم شناختی و لزوم افزایش بهره وری و رقابت پذیری اقتصادی، اراده دو كشور برای همكاری بیشتر در حوزه فناوری های جدید را تقویت كرده است.
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران افزود: ازاین رو، همكاری در حوزه فناوری و نوآوری بین ایران و روسیه از راه ساختاری ویژه، طی سال های اخیر دنبال شده كه مبین اهمیت تعاملات فناورانه و اصرار به تحكیم و تقویت سطح روابط دوجانبه در این بخش بوده است. به این امید كه دانش و تكنولوژی های جدید نظیر نانو فناوری، بیوتكنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی های نوین در سایه همكاریهای دانشگاهی بتواند سرعت توسعه و پیشرفت را برای رقم زدن آینده ای بهتر در این منطقه جغرافیایی مهیا كند.
ستاری، حضور ۷۰ شركت دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه اینوپروم را فرصت بسیار خوبی برای دیدار بین این شركت ها و صنایع روسیه دانست كه با هدف یافتن چاره هایی برای همكاریهای تجاری و فناوری صورت می گیرد و افزود: این رویداد بعنوان مهم ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، محل مناسبی برای شناسایی فناوری های جدیدی است كه در روسیه بوجود آمده اند و شركت های ایرانی می توانند از این فرصت هم برای توسعه تجارت و شناسایی شریك تجاری استفاده كنند. جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته در اینوپروم پاویون داشته و شركت های ایرانی از این فرصت برای نمایش دستاوردهای فناوری جمهوری اسلامی ایران بهره برده اند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت بیشتر از ۴۴۰۰ شركت دانش بنیان در ایران، ابراز كرد: این شركت ها تكنولوژی هایی را به شما عرضه می كنند كه علاوه بر وجود بازار داخلی برای آنها، در صورت سرمایه گذاری مشترك برای تولید انبوه، فرصت تصاحب بازارهای بین المللی برای آنها وجود دارد.
فعالیت برترین استارتاپ های منطقه در ایران
ستاری افزود: امروز در ایران بزرگ ترین شبكه اینترنتی تجارت الكترونیك در سطح خاورمیانه فعالیت دارد كه بیشتر از ۹۰ درصد سهم بازار خرده فروشی آنلاین را در اختیار دارد. بیشتر از ۱۰۰۰ تأمین كننده كالا و ۱۱ هزار فروشنده، فروشی بیشتر از میلیون ها دلار در روز را رقم زده اند. این وب سایت جزو ۲۰۰ وب سایت پربازدید دنیاست. تصور كنید چه فرصت ویژه ای در اختیار تولیدكنندگان روس برای ورود به این بازارِ بزرگِ عرضه محصولات از راه پایگاه اینترنتی وجود دارد.
وی همینطور به حضور و فعالیت چشم گیر وب سایت ها و استارتاپ های ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره نمود و اظهار داشت: فناوری، برای توسعه روابط فرهنگی امروز ارمغان ویژه ای برای ما دارد. ازاین رو شركت های روسی می توانند برای تبلیغات و معرفی شركت ها و محصولات تجاری و فرهنگی خود از این بسترهای اینترنتی كه بعضی از آنها جزو ۱۰۰ وب سایت پربازدید دنیاست، به خوبی استفاده كنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه این سخنرانی، همینطور توضیح داد كه امروز در ایران نرم افزارها و اپلیكیشن های كاربردی در حوزه های CYBER SECURITY، ERP، INTEGRATED PLANNING و IOT به خوبی توسعه یافته اند.
حوزه فین تك نیز، نكته دیگری بود كه ستاری در جمع حاضران در نمایشگاه اینوپروم به آن اشاره و اظهار نمود: در حوزه فین تك اپلیكیشن های بسیار سودمندی در بازار ایران عرضه شده كه بهره گیری از آنها سبب كاهش حجم مراجعات به شبكه بانكی، بورس و بیمه، تسهیل تعاملات مالی در این شبكه ها و تغییر الگوی پرداخت سنتی به آنلاین شده است و این اپلیكیشن ها روزانه ده ها میلیون دلار پول را جابجا و تراكنش های مالی را تسریع می كنند. امیدوارم این تعاملات به ایجاد بسترهای مشترك پرداخت آنلاین و عرضه خدمات نوین تجارت بین شركت های فناوری اطلاعات ایران و روسیه منجر شود.
پیشرفت های چشم گیر ایرانی ها در عرصه دارو
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران همینطور به پیشرفت های چشمگیر شركت های دانش بنیان ایران در عرصه دارو اشاره نمود و اظهار داشت: امروز مردم روسیه، تركیه و سایر كشورهای منطقه با داروهای بیوتكنولوژی ایرانی ضد سرطان و ضد بیماری های التهابی درمان می شوند. دستاوردهای یك شركت ایرانی كه ۴ بیماری لاعلاج را از راه سلول های بنیادی درمان می كند، در غرب آسیا بی نظیر است و شركت مشابهی در این زمینه در سطح منطقه وجود ندارد. فناوری تولید تجهیزات پیشرفته ای نظیر ربات های جراح، شتاب دهنده های خطی، دستگاه های دوزیمتری، سیستم های رادیوفركوئنسی و سیكلوترون های تشخیصی توسط شركتهای دانش بنیان در ایران توسعه یافته اند و در خدمت بخش سلامت كشور هستند.
وی همینطور به تشریح فعالیت های بعضی از شركت هایی در ایران پرداخت كه در حوزه داروهای گیاهی، محصولی را برای درمان قطعی سردردهای مزمن میگرنی عرضه نموده اند یا خاطرنشان كرد كه شركت دیگری از كشورمان توانسته است با عرضه پمادهای گیاهی خود از قطع پای بیماران دیابتی، عفونت زخم بستر و سوختگی جلوگیری به عمل آورد.
صادرات چندمیلیون دلاری داروهای ایرانی
ستاری اظهار نمود: بیشتر از ۲۶۰ شركت دانش بنیان در حوزه تحقیقات و تولید داروهای نوین و حدود ۲۰۰ شركت دانش بنیان در بخش تجهیزات پزشكی در ایران فعالیت های نوآورانه و تحقیقاتی دارند كه بعضی از آنها بعنوان قلب تولید فناوری داروهای كم حجم باارزش بالا، درآمد چند میلیون دلاری ناشی از صادرات فناوری به سایر كشورها دارند.
وی با تاكید بر این نكته كه جمهوری اسلامی ایران، با تاكید بر توانایی های خود، در حال كوشش برای ایجاد روابط و همكاریهای سازنده و پویا در سطح جهانی است، اظهار نمود: حضور من در اینجا بعنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران همراه با ۷۰ شركت فناور در زمینه های مختلف مانند بهداشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مهندسی، الكترونیك، مواد شیمیایی و … اهمیت این سفر و انگیزه ما را نشان داده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در انتها سخنرانی خود، ابراز امیدواری كرد كه این حضور، تبدیل به نقطه عطفی در همكاریهای اقتصادی دوجانبه شود و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت كامل از برنامه های مشترك بین شركت های دو كشور برای توسعه تكنولوژی و بازار پشتیبانی می كند.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سفر سورنا ستاری در راس یك هیئت بلندپایه علمی و فناوری و با همراهی ۷۰ شركت دانش بنیان ایرانی با حمایت مركز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شكوفایی، همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه صورت می گیرد و نمایندگان شركت های دانش بنیان دو كشور در شهرهای مسكو و یكاترینبورگ با شركت های متناظر خود دیدار می كنند. نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و صندوق نوآوری و شكوفایی هم در این سفر، ستاری را همراهی می كنند.



1398/04/19
15:33:13
5.0 / 5
4673
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , بین المللی , پزشكی
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴