جهرمی خبر داد:

ایجاد بازار مشترك فناوری اطلاعات با روسیه، تركیه و آذربایجان

ایجاد بازار مشترك فناوری اطلاعات با روسیه، تركیه و آذربایجان

لیمو بلاگ: وزیر ارتباطات اظهار داشت: درصدد هستیم با كشورهای تركیه، آذربایجان و روسیه به ایجاد یك بازار منطقه ای جدی در حوزه فناوری اطلاعات برسیم.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، آذری جهرمی امروز در حاشیه جلسه اجلاس با وزرای ارتباطات كشورهای تركیه، آذربایجان و روسیه اظهار داشت: هدف از این اجلاس مشترك رسیدن به اهدافی است و هدف ما ایجاد یك بازار منطقه ای جدی در حوزه فناوری اطلاعات است.
وی با اشاره به اینكه از دیگر اهداف این اجلاس، كسب سهم منطقه ای مناسب در آینده اقتصاد دیجیتال در دنیا است، اشاره كرد: با عنایت به تحولاتی كه در اقتصاد دنیا بر اثر توسعه فناوری در حال وقوع است، بخش بزرگی از اقتصاد دنیا در آینده به اقتصاد دیجیتال اختصاص پیدا خواهدنمود.
جهرمی اظهار داشت: فعالیت ما در منطقه خودمان برای تصاحب صحنه اقتصادی بیشتر است كه لازمه این بازار همكاریهای مشترك است.
وزیر ارتباطات اشاره كرد: از یك سال پیش تقریباً به تفاهماتی در قالب هایی برای ایجاد بازار مشترك رسیده ایم. نخستین جلسه ما در باكوی آذربایجان بود كه تفاهماتی برای ایجاد یك مركز پشتیبانی از نوآوری و خلاقیت ها داشتیم و این مركز درواقع در حال تشكیل است امروز در ادامه سوژه پیگیری كارهای كه داشتیم نشستی برگزار كردیم.
آذری جهرمی با اشاره به دستاوردهای این اجلاس اشاره كرد: ما در این نشست به تفاهم رسیدیم كه دولت های چهار كشور، ۸ رویداد داشته باشند (در هر كشور دو رویداد) و در این رویدادها بازیگران عرصه اقتصاد دیجیتال ما حضور داشته باشند. این نمایشگاه ها مورد حمایت حاكمیت كشورها قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه كمیته ویژه ای را تشكیل دادیم به جهت اینكه چارچوب نهایی این مركز را جمع بندی نماییم و به تصویب برسانیم.
وی افزود: در نظر داریم در نشست بعدی تشكیل مركز به تصویب نهایی برسد.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: اثر این مساله برای كسب و كارهای ما ایجاد بازار منطقه ای قوی تر است؛ كسب و كارهای ما می توانند بازار بهتری داشته باشند و بر طبق مقرراتی اقداماتی انجام دهند.آذری جهرمی در پاسخ به اینكه مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام نمودند كه تحریم های آمریكا تأثیر بسزایی در داخل كشور داشته است، آیا این تحریم ها بر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی تأثیر دارد یا خیر؟ و تا چه حد امكان دارد تحریم ها در صورتیكه در آینده شدیدتر شود، شامل فضای مجازی و اینترنت هم شود؟ اظهار داشت: تابحال تحریم های وضع شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نبوده اما تحریم هایی كه در كانال های مالی اعمال شده طبیعتاً سبب شده كه تبادلات را یك مقدار با چالش روبرو كنند. وی ادامه داد: همانطور كه نظام سلامت ما به واسطه قطع كانال های مالی و محدودیت گرفتار اشكال شده است خیلی از حوزه های ما از این مسئله تبادل مالی تأثیر پذیر شده اند و البته توانسته اند راهكارهای خودشان را برای ادامه فعالیت به كار بگیرند. جهرمی اظهار داشت: آنها بعضی پلت فرم ها و شركت های ایرانی را تحریم كردند؛ خدمات ارزی شركت های ایرانی را تحریم كردند. شاهد این بودیم كه اپلیكیشن های ایرانی از برخی سكوهای ارائه نرم افزار حذف شدند. این رفتارهای ظالمانه از دولت امریكا خیلی بعید نیست. آنها همواره كارشان یكجانبه گرایی است و این مسیری است كه انتخاب نموده اند. وزیر ارتباطات افزود: آنها فكر می كنند با یك مسیر یك جانبه می توانند ادامه دهند كه بطور قطع محكوم به شكست است اما طبیعتاً شركت های ایرانی در این عرصه معطل نمانده اند. در خدمات ابری و حوزه های این چنینی شركت های دانش بنیان ایرانی و استارت آپ های ایرانی خودشان خدمات مورد نیاز خودشان را تأمین كرده اند. وی با اشاره به اینكه این شركت ها خدمات ابری را توسعه داده اند، اظهار داشت: زیرساخت های مورد نیاز كه از آنها محروم شده اند را توانسته اند ایجاد كنند و خللی در روند توسعه ما ایجاد نشده است. بدین سبب اثرپذیر بوده ولی چاره پیدا شده است. وزیر ارتباطات ایران در پاسخ به این سوال كه آیا می توان در حوزه سیستم عامل اندروید بومی نیز با كشورهای حاضر در این اجلاس تعامل داشته باشیم اظهار داشت: ما به دنبال ایجاد یك پیمان منطقه ای در حوزه آی سی تی بین چهار كشور هستیم.

جهرمی اشاره كرد: تمام حوزه های مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور كار ما قرار دارد؛ سوژه «ارتباطات بین الملل»، «فیبرهای نوری بین كشورها»، «فعالیت های فضایی»، «كاربردهای صنعت فضایی» و مخابرات همگی در برنامه های ما چهار كشور وجود دارد. وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به اینكه كار كردن روی پروژه های مشترك مانند موتور جستجو و سیستم عامل جزو مواردی است كه در دستور كار ما قرار دارد اظهار داشت: هر چهار وزیر حاضر در این اجلاس به تسهیل شرایط برای تعامل بخش های خصوصی معتقد هستند. بگفته وی، ما اهداف استراتژیكی را بنا می نماییم و برمبنای آن اهداف بخش های خصوصی ما آغاز به كار می كنند. جهرمی افزود: بعد از آن تسهیلاتی را در نظر می گیریم تا شرایط كاری آسان تر و رقابتی تر شود؛ این پروسه كلی است كه ما به صورت چهارجانبه درباب آن صحبت می نماییم و مورد بررسی قرار می دهیم. جهرمی اظهار داشت: در حاشیه RCC در سال قبل با وزرای ارتباطات منطقه شمال ایران صحبت هایی داشتیم بدین جهت تصمیم گرفتیم ارتباطات خودرا به صورت مستقیم برقرار نماییم. وی افزود: این ارتباطات مستقیم هم رخ داد و امروز ارتباطات ما با كشور روسیه دیگر در اروپا سوئیچ نمی گردد در صورتی كه حالا و یك ارتباط مسقتیم با این كشور داریم. جهرمی اشاره كرد: از چند سال پیش هم ارتباطاتمان با آذربایجان را به صورت مستقیم برقرار كرده ایم؛ از طرف دیگر توانستیم ارتباطاتمان با تركیه را تقویت كنیم؛ تقریباً ۴ ماه پیش ارتباط مسقیم با این كشور را نیز برقرار كردیم. وی با اشاره به اینكه مذاكرات ایران با كشورهای منطقه ای برای برقراری ارتباط شبكه ای مستقیم در چند سال اخیر و كم كردن فاصله ها به بهبود كیفیت سرویس های ارتباطی ایران كمك كرده اظهار داشت: در نمایشگاه الكامپ جدای از این ارتباط ۴ جانبه ۱۱ هیأت بلند پایه خواهند آمد. وزیر ارتباطات با اشاره به حضور كشورها اشاره كرد: دبیر كل ITU یا مجمع جهانی مخابرات، دبیر كل APT یا اتحادیه مخابراتی كشورهای آسیا-اقیانوسیه و دبیر كل RCC كه مربوط به كشورهای حوزه CIS است در الكامپ حضور می یابند.آذری جهرمی افزود: همین طور وزیران ارتباطات عراق، ارمنستان، قائم مقام وزیر ارتباطات قطر و همین طور معاون وزیر ارتباطات چین و هیأتی از تركمنستان به سرپرستی مدیر شركت مخابراتی دولتی تركمنستان در رویداد الكامپ حضور خواند داشت.


منبع:

1398/04/27
10:53:03
5.0 / 5
4345
تگهای خبر: خدمات , دانش بنیان , سیستم , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵