صادرات ۶ میلیاردی نانوكامپوزیت های ایرانی به ۳ كشور

صادرات ۶ میلیاردی نانوكامپوزیت های ایرانی به ۳ كشور

به گزارش لیمو بلاگ تیم تحقیقاتی یكی از شركت های دانش بنیان با تولید نانو كامپوزیت هایی با خصوصیت های منحصر به فرد برای كاربردهای صنایع نفت و گاز، شركت های آب و فاضلاب و مخابرات، توانسته است این محصول با به ۳ كشور صادر كند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، محصولات پلیمری بخصوص كامپوزیت ها به علت برخورداری از خصوصیت هایی چون وزن سبك، طول عمر مفید بسیار بالا، حمل و نقل و نصب سریع و آسان، مقاومت بالا در مقابل انواع خوردگی ها و سازگاری با محیط زیست تأثیر بسزایی در كاهش هزینه ها و افزایش بهره وری داشته است و در رقابت با محصولات فلزی و بتونی در كاربردهای مشابه توانسته بخش اعظمی از رقبای خود در حوزه های مشابه را پشت سر بگذارد.
در این راستا یكی از شركت های فعال در حوزه نانو فعالیت خویش را از سال ۱۳۸۶ در زمینه طراحی و تولید انواع مخازن تحت فشار و اتمسفریك از نوع استوانه ای (GRP) و مكعبی (SMC)، اتصالات كامپوزیتی FRP و دریچه های "منهول كامپوزیتی" شروع كرد و هم اكنون قادر به عرضه راهكارهای صنعتی بخصوص مقابله با خوردگی صنعتی بر مبنای فرایندهای عملیاتی با استفاده از نانو كامپوزیت ها است.
این شركت تولیدكنندگان مواد نانوكامپوزیتی و محصولات پلیمری، در یك سال قبل محصولات خویش را به كشورهای تركمنستان، عراق و قطر صادر كرده به صورتی كه پارسال تركمنستان، عراق و قطر در مجموع در حدود ۶ میلیارد ریال از نانومحصولات تولیدی خریداری نموده است و در حاضر به دنبال توسعه بازار صادراتی هستند و ازاین رو برنامه هایی نظیر شركت در نمایشگاه ها را در دستور كار خود قرار داده است.
محمد حبیبی، مدیرعامل این شركت درباره مزیت های استفاده از فناوری نانو در این محصولات اظهار داشت: هم اكنون حدودا نیمی از محصولات ما مبتنی بر فناوری نانو بوده كه این سهم در حال رشد است. استفاده از نانو مواد باعث افزایش مقاومت در مقابل خوردگی شده و استقامت افزایش می یابد. همینطور نانوكامپوزیت ها كُندسوز بوده و شعله ور نمی شوند در نتیجه از نظر مشتری بسیار جذاب تر از محصولات عادی هستند.
این محققان با تمركز بر استفاده از مواد نانویی بعنوان افزودنی به پلیمر برای ساخت نانوكامپوزیت موفق به تولید نانوكامپوزیت هایی با عملكرد بالا شدند. این نانوكامپوزیت ها برای ساخت مخازن و دریچه های "منهول" مورد استفاده در صنعت آب، گاز و مخابرات كاربرد دارد.
از محصولات این شركت در پروژه های مختلفی در سراسر كشور استفاده شد كه از آن جمله می توان به نصب دریچه هایی با قابلیت تحمل ۹۰ تن بار در فرودگاه امام نصب اشاره نمود ضمن آنكه شركت آب و فاضلاب در یك سال قبل در حدود ۸ میلیارد ریال از دریچه های نانویی این شركت خریداری نموده است. شركت مخابرات، ایران خودرو، پتروشیمی مبین، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، شهرداری تهران، پتروشیمی جم، شركت ملی گاز ایران و پتروشیمی شازند از دیگر مشتریان این شركت هستند.
عدم شناخت خیلی از مدیران شركت ها نسبت به محصولات پیشرفته همچون چالش های این شركت برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان خود است. در حالیكه استفاده از چدن بعنوان دریچه منسوخ شده و مواد پلیمری و نانوكامپوزیتی جایگزین آن در بازار شده است هنوز برخی شركت های عمرانی به دنبال دریچه های چدنی هستند.
كفپوش اپوكسی ضد اسید از دیگر دستاوردهای دانش بنیان این شركت است. این كفپوش دو جزئی از تركیب دو جزء رزین اپوكسی و سخت كننده ضد اسید تولید شده است. همچون خصوصیت های اساسی روكش كفپوش اپوكسی ضد اسید مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و مخرب است. كفپوش اپوكسی ضد اسید به صورت ممتد و بدون درز و ترك است. با عنایت به اینكه اجرای سیستم كفپوش اپوكسی ضد اسید در مقابل نیروهای حرارتی و مكانیكی، مقاومت لازم را دارد و مانع از به وجود آمدن شكاف در كل رویه می شود و ازاین رو كیفیت اپوكسی به مرور كاهش نمی یابد.
این پوشش به علت دارا بودن خواص مكانیكی و شیمیایی خیلی خوب جهت كلیه سطوحی كه در معرض مواد شیمیایی، گازوئیل، بنزین، روغن و فاضلاب های صنعتی قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع روكش كفپوش اپوكسی ضد اسید را می توان برای سطوح بتنی، فلزی و سنگی بهره برد.
پلیمرهای مسلح شده با الیاف كربن یا الیاف كربن CFRP، موادی با مدول الاستیسیته و مقاومت كششی بسیار بالا هستند كه از جانب این شركت تولید شده است. خواص مكانیكی بالا، چگالی پایین، مقاومت در مقابل اصطكاك و دمای بالا، دوام و عمر طولانی در مقابل مواد شیمیایی و نفوذ ناپذیری در مقابل اشعه X از بارزترین خصوصیات الیاف CFRP كربن به شمار می ­رود.
الیاف CFRP در مدول ها و مقاومت های مختلف و با بافت های الیاف یك جهته و دو جهته این شركت برای صنایع مختلف هوا فضا، خودرو، دریایی، نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمانی و مقاوم سازی انواع سازه های بتنی عرضه می شود.



1398/05/18
16:39:34
5.0 / 5
4381
تگهای خبر: تولید , خودرو , دانش بنیان , سفر
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲