رتبه بندی جهانی سال ۲۰۲۰ تایمز منتشر شد

حضور ۴۰ دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی تایمز

حضور ۴۰ دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی تایمز

به گزارش لیمو بلاگ سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اظهار داشت: پایگاه رتبه بندی ˮتایمزˮ یكی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است كه دانشگاه­های جهان را رتبه بندی می­ كند. در حالیكه در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یك دانشگاه و در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور داشتند در سال ۲۰۱۸ این تعداد به هجده و در سال ۲۰۱۹ به ۲۹ دانشگاه دانشگاه افزایش پیدا كرد. در رتبه بندی سال ۲۰۲۰، ۴۰ دانشگاه از ایران در جمع ۱۳۹۶ دانشگاه برتر جهان از ۹۲ كشور حضور بهم رساندند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اداره روابط عمومی و همكاریهای علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، دكتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC اظهار داشت: ایران با افزایش ۱۱ دانشگاه، بیشترین رشد حضور دانشگاه ها را در میان كشورهای جهان داشته است. این مورد نویدبخش حضور هر چه بیشتر دانشگاه­ های توانمند ایران در رتبه بندی­ های معتبر بین المللی است.


دهقانی تصریح كرد: بر این اساس در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۰، دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل، با قرار گرفتن در بازه رتبه­ ای ۳۵۱-۴۰۰ و دانشگاه یاسوج با قرار گرفتن در بازه رتبه ای ۴۰۱-۵۰۰ بعنوان دانشگاه های اول و دوم ایران در این رتبه بندی معرفی شده اند. رتبه دانشگاه­های ایران در جدول نشان داده شده است. لازم به ذكر است كه دانشگاههایی كه رتبه بندی آنها در بازه یكسان هستند همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذكر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی تایمز و بر مبنای حروف الفبا(به لاتین) است.
سرپرست ISC اظهار داشت: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰، دانشگاه برتر جهان از ۹۲ كشور رتبه بندی شده اند كه دانشگاه های كشورهای برونئی، كوبا، مالت، مونته نگرو، پورتوریكو و ویتنام برای نخستین بار در این رتبه بندی حضور داشته اند.
كشور چین با دو دانشگاه Tsinghua University و دانشگاه پكن كه به ترتیب در رتبه های ۲۳ و ۲۴ قرار دارند بهترین رتبه های دانشگاه­ های آسیا را از آن خود كرده است.
وی اضافه كرد: پایگاه رتبه بندی تایمز یكی از نظام های معتبر بین المللی است كه از سال ۲۰۰۴ مراكز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. این رتبه بندی از ۱۳ شاخص به شرح جدول زیر در چارچوب ۵ معیار كلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.


دهقانی در ادامه اضافه كرد: محاسبات رتبه بندی تایمز توسط شركت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس كوپرز (PWC) انجام شده است. محاسبات شاخص ها و نمرات توسط سه منبع اطلاعاتی صورت گرفته است كه این منابع عبارت هستند از:
۱-داده های ارسالی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی كه به صورت خود اظهاری جمع آوری می گردند
۲-داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی
۳-اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسكوپوس.

جایگاه دانشگاههای جهان در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰
دهقانی تصریح كرد: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰، سه دانشگاه آكسفورد، دانشگاه صنعتی كالیفرنیا و دانشگاه كمبریج (از انگلیس) به ترتیب در رتبه­ های اول تا سوم قرار دارند. دانشگاه های استنفورد، MIT، پرینستون، هاروارد، ییل، شیكاگو و كالج سلطنتی لندن به ترتیب در رتبه های ۴ الی ۱۰ دنیا قرار گرفته اند. در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان سه دانشگاه از كشور انگلستان و هفت دانشگاه از ایالات متحده بوده اند.
كشور آمریكا با ۱۷۲ دانشگاه، انگلیس با ۱۰۰ دانشگاه، چین ۸۱ دانشگاه، آلمان ۴۸ دانشگاه، فرانسه ۳۸ دانشگاه، استرالیا ۳۵ دانشگاه و كانادا ۳۰ دانشگاه در این رتبه بندی داشته اند.
بهترین رتبه بین المللی دانشگاه های برتر دنیا در كشورهای انگلیس برابر با رتبه ۱، آمریكا رتبه ۲، سوئیس رتبه ۱۳، كانادا رتبه ۱۸، چین رتبه ۲۳، سنگاپور رتبه ۲۵، آلمان و استرالیا رتبه ۳۲، هنگ كنگ رتبه ۳۵، سوئد رتبه ۴۱، فرانسه و بلژیك رتبه ۴۵، هلند رتبه ۵۹، كره جنوبی رتبه ۶۴، فنلاند رتبه ۹۶، دانمارك رتبه ۱۰۱، نروژ رتبه ۱۳۱، اتریش رتبه ۱۳۴، اسپانیا رتبه ۱۴۳، ایتالیا رتبه ۱۴۹، روسیه رتبه ۱۸۹ بوده است.

جایگاه دانشگاه­های كشورهای اسلامی در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰
سرپرست ISC اظهار داشت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ تایمز از نظر تعداد دانشگاهها، جمهوری اسلامی ایران با ۴۰ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته است. از بین سایر كشورهای اسلامی تركیه با ۳۴ دانشگاه، مصر با ۲۰ دانشگاه، پاكستان ۱۴، مالزی ۱۳ دانشگاه، الجزایر هشت دانشگاه، عربستان سعودی هفت دانشگاه، اندونزی با شش دانشگاه، اردن با پنج دانشگاه، مراكش و امارات متحده عربی هر كدام چهار دانشگاه، لبنان سه دانشگاه، عراق و قزاقستان هر كدام دو دانشگاه و سایر كشورهای عمان، نپال، تانزانیا، جامائیكا، قطر و كویت با یك دانشگاه قرار گرفته اند.
در میان دانشگاههای برتر كشورهای اسلامی، عربستان سعودی در بازه ۲۵۰-۲۰۱، مالزی و امارات متحد عربی در بازه ۳۵۰-۳۰۱، ایران و اردن در بازه ۴۰۰-۳۵۱، تركیه دربازه ۵۰۰-۴۰۱ بهترین رتبه جهانی را كسب نموده اند. در مجموع از میان كشورهای اسلامی تنها ۱۲ دانشگاه رتبه زیر ۵۰۰ داشته اند. این در شرایطی است كه طبق برنامه 10 ساله علم، نوآوری و فنآوری كشورهای اسلامی عضو OIC (مصوب ۲۰۱۷ در قزاقستان ) لازم است تا ۲۰۲۶ تعداد ۵۰ دانشگاه از كشورهای اسلامی در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. بنابراین باید تلاش های جدی همراه با تهیه برنامه راهبری و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه های این كشورها صورت گرفته تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاهها رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی كسب نمایند.



1398/06/22
14:58:52
5.0 / 5
4445
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵