با تلاش محققان علوم پزشكی شهید بهشتی صورت می گیرد

راه اندازی اپلیكیشن پزشكی از طریق دور برای تلفن همراه در كشور

راه اندازی اپلیكیشن پزشكی از طریق دور برای تلفن همراه در كشور

به گزارش لیمو بلاگ رئیس مركز تحقیقات پزشكی از طریق دور دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به برنامه این مركز تحقیقاتی جهت راه اندازی اپلیكیشن ˮپزشكی از طریق دورˮ برای تلفن های همراه، اظهار نمود: الان در فاز مطالعاتی این طرح هستیم و با نهایی شدن آن ارتباط بین پزشك و بیمار تا میزان بسیار مطلوبی تسریع خواهد شد.


دكتر لیدا فدایی زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعریف گسترده و طیف وسیع "پزشكی از طریق دور"، اظهار نمود: تعریف پزشكی از طریق دور از یك ارتباط تلفنی ساده بین پزشك و بیمار یا پزشك با پزشك شروع شده و تا موارد پیشرفته مانند كاربرد نظامی و فضایی، اعمال جراحی از طریق دور و درمان از طریق دور گسترده می شود. به عبارت دیگر پزشكی از طریق دور به هرگونه برقراری ارتباط بوسیله خطوط مخابراتی برای نقل وانتقال اطلاعات بیمار و پزشك در دو نقطه جغرافیایی مختلف اطلاق می شود.
وی با اشاره به اینكه تاریخچه "پزشكی از طریق دور" به حدود ۵۰ سال قبل برمی گردد، اظهار داشت: بار اول پزشكی از طریق دور به دنبال برقراری ارتباط تلفنی برای حل مشكلات درمانی فضانوردان عنوان شد و الان به یكی از روش های درمانی و تشخیصی مهم دنیا تبدیل گشته و به رفع خیلی از نقصها سیستم بهداشتی و درمانی كشورها كمك می نماید.
این دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به راه اندازی "مركز تحقیقات پزشكی از طریق دور" از ۱۰ سال گذشته، اظهار نمود: مركز تحقیقات پزشكی از طریق دور یكی از مراكز پیشرو در این زمینه بوده، به شكلی كه ابتدا برای شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح و اتخاذ تصمیمات اجرایی در این زمینه، "پزشكی از طریق دور" بعنوان یك پروژه تحقیقاتی اجرا شد و در نهایت در چارچوب مركز تحقیقات شروع به كار كرد.
پیشرفت پزشكی از طریق دور به تكامل سیستم مخابراتی وابسته است
وی با اشاره به اینكه پیشرفت امور در این عرصه تحقیقاتی به روند تكاملی سیستم مخابراتی كشور وابسته است، عنوان كرد: بعنوان نمونه فعالیت ها در ابتدا بر پایه آنتن ماهواره شروع شد كه معایب و مزایای خاص خودرا داشت. امروز فعالیت ها بر اساس فیبر نوری شروع شده، به شكلی كه ارتباطات از این طریق بسیار سریع و قابل اعتماد شده، همین طور بستر استفاده از سیستم های ارتباط تلفن همراه (موبایل) برای مشاوره های تلفنی نیز فراهم گشته است.
راه اندازی اپلیكیشن "پزشكی از طریق دور"
دكتر فدایی زاده با اشاره به برنامه این مركز تحقیقاتی جهت راه اندازی اپلیكیشن "پزشكی از طریق دور" برای تلفن های همراه، اظهار نمود: الان در فاز مطالعاتی این طرح هستیم و با نهایی شدن آن ارتباط بین پزشك و بیمار تا میزان بسیار مطلوبی تسریع خواهد شد.
این دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه به دنبال تحولات مخابراتی، بسترهای ارتباطی مطلوبی به وجود آمده است، عنوان كرد: به دنبال تحولات مخابراتی و سیستم های ارتباطی، ما كمبودی نداریم، با این وجود از نظر اجرایی نواقصی وجود دارد كه باید اصلاح گردد.
رفع نقصها سیستم بهداشت و درمان با پزشكی از طریق دور
وی با اشاره به اینكه پزشكی از طریق دور می تواند نقصها سیستم بهداشت و درمان را در زمان و مكان فقدان پزشك پر كند، اظهار داشت: در صورت استفاده بهینه از بسترهای ارتباطی، می توان از روش پزشكی از طریق دور در زمان های خاص مانند وقوع بلایای طبیعی، حوادث و یا محدودیت های جغرافیایی كه امكان حضور پزشك مقدور نیست، بهره برد.
كاربردها و مزایای پزشكی از طریق دور
فدایی زاده افزود: البته پزشكی از طریق دور نیز محدودیت هایی دارد؛ چونكه لازمه برخی اقدامات پزشكی حضور پزشك بر بالین بیمار و انجام معاینه است. با این وجود در بعضی مراحل مانند ارسال تصاویر آزمایشگاهی و رادیولوژی، پزشكی از طریق دور كاربردهای قابل توجهی داشته و از رفت وآمدهای بی خود و صرف هزینه و وقت اضافی جلوگیری می كند.
وی با اشاره به برخی دیگر از مزایای پزشكی از طریق دور، اشاره كرد: بااینكه حذف برخورد اولیه پزشك و بیمار برای انجام معاینه به صلاح نیست، ولی در مواقع اضطراری می توان از این روش استفاده نمود. همین طور علاوه بر حذف رفت وآمدها و هزینه های بی مورد برای دریافت جواب آزمایش و تصویربرداری های پزشكی می توان پیگیری های بعدی بیمار و تنظیم دوز و عوارض دارو را بوسیله پزشكی از طریق دور انجام داد.
فدایی زاده با بیان این كه ابزار لازم برای معاینه از طریق دور برای تمامی اعضای بدن وجود ندارد، اظهار داشت: بعنوان نمونه برای قفسه سینه می توان از گوشیهای دیجیتال برای انتقال صوت استفاده كرد، ولی برای معاینه شكم كه نیازمند مانورهای خاص و اعمال روش های ویژه ای است، پزشكی از طریق دور كاربردی ندارد.
تمركز بر تسهیل و تسریع پیگیری شرایط بیمار
این دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه هم اكنون بیشتر تحقیقات مركز در زمینه پیگیری بیماران متمركز شده است، اظهار نمود: طرح های تحقیقاتی مركز در ارتباط با "موبایل هلث" و استفاده از اپلیكیشن های هوشمند تلفن همراه با هدف تسریع برقراری ارتباط بین پزشك و بیمار و پیگیری شرایط بیمار متمركز شده است، چونكه یكی از نقاط ضعف سیستم بهداشت و درمان كشور رهاسازی بیمار بعد از چند جلسه معاینه و درمان و عدم پیگیری شرایط آنان است.
وی با انتقاد نسبت به عدم فرهنگ سازی صحیح در ارتباط با پزشكی از طریق دور، اشاره كرد: آگاه سازی عمومی و ارتقای سواد سلامت جامعه در ارتباط با مزایای پزشكی از طریق دور جزو اهداف و برنامه های مركز تحقیقاتی ماست، چونكه پیشرفت كشور در این عرصه مشاركت عموم جامعه را می طلبد.
همكاری با استارتاپ های فعال در حوزه پزشكی از طریق دور
رییس مركز تحقیقات پزشكی از طریق دور با اشاره به مزایای حضور و فعالیت استارتاپ های حوزه سلامت در سوژه "پزشكی از طریق دور"، اشاره كرد: استارتاپ ها در صورت برنامه ریزی صحیح و استفاده از منابع بهینه می توانند اقدامات موثری در این عرصه انجام دهند، در همین راستا مركز تحقیقات پزشكی از طریق دور با بعضی از استارتاپ های فعال در این عرصه همكاری مشترك دارد.




منبع:

1398/06/29
14:43:54
5.0 / 5
4987
تگهای خبر: پزشكی , دانشگاه , سیستم , مشاوره
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵