در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

حمایت 90 درصدی كانون ثبت پتنت از اختراعات، پشتیبانی از شركت های دانش بنیان در تجاری سازی

حمایت 90 درصدی كانون ثبت پتنت از اختراعات، پشتیبانی از شركت های دانش بنیان در تجاری سازی

لیمو بلاگ: كانون ثبت پتنت ایران علاوه بر حمایت 90 درصدی از ثبت بین المللی اختراعات از شركت های دانش بنیان تا زمان تجاری سازی اختراعات آنها پشتیبانی می كند.



به گزارش خبرنگار ایسنا، كانون پتنت ایران در جهت ترویج بیشتر ثبت اختراع در دانشگاه های كشور و ترغیب اساتید و دانشجویان به ثبت دستاوردهای پژوهشی خود در قالب اختراع، به ازای هر پتنت دانشگاهی كه در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا تأیید نهایی شده است، مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت می كند.

بر این اساس، 18 دانشگاه و پژوهشگاه در سال 94 از حمایت تشویقی ثبت اختراع كانون پتنت ایران و در جهت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.

از كل 195 اختراع گرنت شده در ادارات ثبت اختراع USPTO و EPO تا آخر شهریور ماه 1394، تعداد 105 پتنت توسط دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایرانی، موفق به دریافت گرنت شده اند كه در 87 مورد از این پتنت ها تنها یك دانشگاه یا پژوهشگاه نقش داشته است و تعداد 18 مورد هم به صورت مشترك بین چند دانشگاه یا پژوهشگاه كشور بوده است.

در 14 مورد از پتنت های مشترك، 2 دانشگاه یا پژوهشگاه نقش داشته اند كه مبلغ تشویقی به هر كدام برابر 5 میلیون تومان و 4 پتنت هم بین 3 دانشگاه یا پژوهشگاه مشترك بوده است و مبلغ تشویقی به هر كدام برابر 3 میلیون تومان بوده است.

كانون ثبت پتنت برای حمایت بهتر، دفاتر تجاری سازی یا مالكیت فكری را در دانشگاه های كشور راه اندازی كرده است تا با برگزاری كارگاه های تخصصی ثبت اختراع و اطلاع رسانی فعالیت های كانون را اطلاع رسانی كنند؛ تا كنون با همكاری وزارت علوم و دانشگاه های كشور 41 دفتر مالكیت فكری بوجود آمده و به شبكه همكاران كانون پتنت پیوسته اند.

بر اساس اعلام مهدی ضیغمی، مدیر كانون پتنت در سال 2015 بر مبنای آمار ثبت اختراع بین المللی ایران 48 اختراع بوده است كه این رقم در سال 2016 به 94 رسید كه رشدی دو برابری را داشته كه بیش از 30 درصد این ثبت اختراع با حمایت كانون انجام شده است.

وی با اشاره به اینكه كانون از اواخر سال 94 به صورت جدی فعالیت خویش را شروع كرده و از همان زمان كار ثبت اختراع در حال پیگیری است، تصریح كرد: در كنار این مساله كیفیت هم همواره مدنظر كانون پتنت بوده است؛ بر این اساس سال 94 تعداد درخواست های ارسالی به كانون 160 درخواست برای ثبت بود كه در سال 95 این رقم به 300 درخواست رسید كه بین 20 تا 30 درصد این تعداد پذیرفته می گردد. البته بررسی و داوری ها در كانون كاملا حرفه ای بوده و بر مبنای استاندارد جهانی انجام می گردد.

امیرحسین برنایی، نماینده كانون پتنت ایران هم در گفت وگو با ایسنا گواهی ثبت اختراع یا پتنت را سندی دانست كه انحصار تودیع یك فناوری در قالب اختراع را به ثبت می رساند، اضافه كرد: در هر كشور قوانین مربوط به پتنت متفاوت می باشد و بر مبنای آن سازمان مربوط مبادرت به اعطای گواهی ثبت پتنت می كند.

وی با اشاره به 3 شرط اصلی ثبت یك اختراع، تصریح كرد: كاربرد صنعتی یا سودمندی، دارای نوآوری و ابتكاری بودن از شروط اصلی برای ثبت پتنت است كه در سیستم ثبت اختراع كشورها مورد بررسی قرار می گیرند.

برنایی با اشاره به پتنت و منبع درآمدها، تصریح كرد: شركت ها دارایی های فكری و دستاوردهای فنی خویش را در قالب پتنت حفاظت می كنند كه معمولا منابع كسب درآمد زیادی برای مخترعان هم هستند، اما در كشور ایران بنابر ضعف حمایت توسط قانون و دادگاه ها، پتنت ها جایگاه مناسبی ندارند.

وی كانون ثبت پتنت را یك نهاد دولتی زیر مجموعه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری دانست كه با هدف كمك به تجاری سازی فناوری شركت های دانش بنیان از سال ۸۴ شكل گرفت و افزود: بر این اساس تا ۹۵ درصد از اختراعات حمایت می كند. زمانی كه فردی خواستار تجارت جهانی در كشورهای مختلف درحوزه های صادرات و محصولات دانش بنیان و فناوری باشد، داشتن پتنت یك امتیاز است كه ثابت می كند این تكنولوژی متعلق به چه فردی است، پتنت ها یكی از پایه های اساسی فروش محصول در بازار هستند.

این كارشناس كانون ثبت پتنت اظهار نمود: اختراع از ابتدا تا تایید شدن زیر نظر كانون پتنت ایران قرار دارد و هدف حمایت و كمك به تجاری سازی فناوری در ایران است و بعضی از محصولاتی كه در كشور نرخ جذب پایین تری دارند، در كشورهای دیگر مشتریان خویش را جذب می كنند.

برنایی پشتیبانی از شركت های دانش بنیان در ثبت علائم تجاری را عاملی مهم در برندسازی شركت ها دانست و اظهار داشت: اهمیت علائم تجاری وقتی مشخص می گردد كه مشتریان برای به دست آوردن كالا یا خدمات تحت یك علامت تجاری خاص، هزینه بیشتری پرداخت كنند. كانون، هزینه‎های ثبت علائم تجاری در خارج از كشور را به میزان 70 درصد مورد حمایت قرار می دهد.

وی با اشاره به میزان حمایت این كانون از ثبت اختراعات، خاطرنشان كرد: 90 درصد از كل هزینه های ثبت اختراع فناوران و شركت های دانش بنیان را كانون مورد حمایت قرار می دهد و علاوه بر این كل این فرآیند از ابتدا تا آخر با نظارت و پیگیری كانون انجام می گردد. البته این اختراعات پس از حمایت رها نمی شوند، بلكه در ادامه چرخه تجاری سازی، فرایند خرید و فروش این اختراعات هم همچون فعالیت های دیگر است.




1397/06/29
14:17:47
0.0 / 5
4770
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , خدمات , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳