ستاری در آیین هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین:

همكاری ایران و چین با تدوین سند همكاری ۲۵ ساله توسعه می یابد

همكاری ایران و چین با تدوین سند همكاری ۲۵ ساله توسعه می یابد

به گزارش لیمو بلاگ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از تدوین سند همكاری مشترك ۲۵ساله ایران و چین اطلاع داد و اظهار داشت: سند جامع همكاریهای بیست و پنج ساله دو كشور تدوین شده است و بزودی نهایی خواهد شد. این سند عرصه همكاریهای فراگیر دو جانبه در حوزه های گوناگون می شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، به پیشینه تاریخی همكاریهای ایران و چین بعنوان دو كشوری كه ظرفیت هایی برای توسعه همكاری ها در زمینه های گوناگون دارند، اشاره نمود و اظهار داشت: ایران در غرب و چین در شرق آسیا دو تمدن كهن و غنی آسیایی هستند كه گستره فرهنگی و دستاوردهای تمدنی، دو ملت را همسایگان فرهنگی یكدیگر كرده است.
وی افزود: سابقه دیرینه همكاری ها و اشتراكات فراوان فرهنگی و تاریخی و دیدگاه مشترك نسبت به خیلی از مسائل مهم بین المللی گواهی است به این مهم، چنانچه در طول تاریخ هیچگاه چالشی سخت بین این دو كشور وجود نداشته و هرچه هست همكاری است و همكاری.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، با تبریك هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، ارتباط راهبردی ایران و چین را مبنایی برای توسعه تعامل ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان دانست و اظهار داشت: با عنایت به راهبردی بودن روابط دو كشور ایران و چین بر توسعه همكاری ها در عرصه های مختلف شامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری بین دو كشور تاكید می كنم.
ستاری با بیان این كه جاده ابریشم در طول تاریخ همواره دستاوردهای علمی و فرهنگی این دو تمدن آسیایی را برای سایر ملل در قاره های دیگر به ارمغان برده است، اظهار نمود: مزیت های سرزمینی و پیشینه تاریخی تعامل دو تمدن ایران و چین، زمینه ساز همكاریهای ویژه اقتصادی بخصوص در حوزه شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها خواهد شد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، وجود دیدگاه های مشترك دو كشور را زمینه ای برای مقابله با تهدیدات دانست و اظهار داشت: این دیدگاه های مشترك در مقابله با تهدیدات امنیتی و اقتصادی ناشی از یك جانبه گرایی در عرصه نظام بین الملل، مقابله با زیاده خواهی و تروریسم و جریانات افراطی به روابط دو كشور ماهیت راهبردی بخشیده كه در سند مشاركت جامع راهبردی كه در سال ۱۳۹۴ طی سفر "شی جین پینگ" به ایران منتشر شد، بر آن تاكید شده است.
توسعه همكاری ها با تدوین سند مشترك ۲۵ساله
وی با اشاره به تدوین سند جامع همكاریهای بیست و پنج ساله ایران و چین، اظهار داشت: بر مبنای بند ششم بیانیه سند مشاركت جامع راهبردی، سند جامع همكاریهای بیست و پنج ساله دو كشور تدوین شده است و بزودی نهایی خواهد شد. این سند عرصه همكاریهای فراگیر دو جانبه در حوزه های گوناگون می شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به توسعه همكاری ها بر مبنای سند جامع همكاریهای بیست و پنج ساله ایران و چین اظهار داشت: این سند مبین نگاه دراز مدت دو كشور در عرصه همكاریهای فراگیر دو جانبه است.
راه همكاری ها با ابتكار پهنه هموار می شود
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به این كه ابتكار پهنه، راه چشم انداز نوینی از همكاریهای مشترك میان شرق و غرب آسیا را فراهم آورده است، اضافه كرد: مزیت های ترانزیتی، موقعیت ژئوپولیتیك و ژئواكونومی دو كشور و مكمل بودن اقتصاد این دو جایگاهی ویژه در همكاریهای چند جانبه در قالب این ایده را فراهم آورده است، از این روی جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از این ایده بعنوان عضوی فعال در آن مشاركت خواهد نمود. بدون شك بسط همكاری ها در حوزه علمی و فناوری و تبادل تجربیات و دستاوردها در این عرصه بر غنای روابط دو كشور خواهد افزود.
وی ادامه داد: دو كشور در سطح بین المللی و در نهادها و مجامع بین المللی همكاری نزدیكی برای حفظ صلح و ثبات جهانی داشته و ضمن پشتیبانی از استقلال و منافع ملتها در جهت مقابله با یك جانبه گرایی و پیشبرد رویكردهای چندجانبه گرا اقدام خواهند كرد.



1398/07/03
14:30:13
5.0 / 5
4409
تگهای خبر: بین المللی , دانش بنیان , سفر , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱