مدیركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اعلام كرد

نتایج پیمایش وزارت علوم از وضعیت اشتغال دانشجویان، آغاز هفته پژوهش و فناوری از 23 آذر ماه

نتایج پیمایش وزارت علوم از وضعیت اشتغال دانشجویان، آغاز هفته پژوهش و فناوری از 23 آذر ماه

به گزارش لیمو بلاگ مدیركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انجام پیمایشی برای رصد اشتغال دانش آموختگان آگاهی داد و اظهار داشت: برمبنای نتایج به دست آمده فارغ التحصیلان مقاطع كارشناسی تا تحصیلات تكمیلی رشته های فنی و مهندسی بهترین وضعیت اشتغال را نسبت به سایر رشته های دانشگاهی دارند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، محمدسعید سیف امروز در نشست مدیران مراكز ارتباط با صنعت با اشاره به برنامه های هفته پژوهش و فناوری، اضافه كرد: هفته پژوهش و فناوری یكی از مهمترین رویدادهای وزارت علوم است كه امسال از ۲۳ تا ۲۹ آذر ماه با شعار "هفته پژوهش اثربخش، ارزش آفرین و رونق تولید" برگزار می گردد.
وی با اشاره به برنامه های دفتر ارتباط با صنعت در هفته پژوهش و فناوری، اشاره كرد: برگزاری غرفه های ارتباط با صنعت، ارائه دستاوردها و مطالعات صورت گرفته در امتداد توسعه ارتباط با صنعت به بازدیدكنندگان و برگزاری هفت نشست مشترك میان مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها همچون برنامه های ما در هفته پژوهش و فناوری است.
مدیركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر از طرح های برگزیده صنعت و دانشگاه های كشور را از دیگر برنامه های این هفته نام برد و تصریح كرد: علاوه بر آن دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در نشست های ارتباط با صنعت دستگاه های اجرایی به منظور ایجاد تعاملات بیشتر حضور خواهد داشت.
سیف با اشاره به اینكه تا كنون هفته پژوهش و فناوری تنها در تهران برگزار می شد و به فعالیت های استانی توجهی نمی شد، اشاره كرد: به منظور مشاركت هر چه بیشتر استان ها در ایام منتهی هفته پژوهش و فناوری جلساتی با همكاری دانشگاه های معین استان ها برگزار خواهیم كرد و تلاش داریم كه این نشست ها را در ۳۱ استان كشور برگزار نماییم.
برگزاری رویداد خلاقانه با محوریت ارتباط دانشگاه و صنعت
سیف با انتقاد نسبت به نادیده گرفته شدن بعضی از فرصت ها در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه ها، اشاره كرد: ما از ظرفیت ها و فرصت هایی چون ایده های دانش آموختگان خلاق در داخل و خارج كشور، نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه ها، تجربیات و نظرات بخش خصوصی صنعت و جامعه خصوصاً بخش خصوصی، ظرفیت واحدهای فناور و دانش بنیان، شركت های كارگزار و ایده های مبتكرانه و جدید كمتر توجه كرده ایم.
وی افزود: بر این اساس در هفته پژوهش و فناوری نسبت به برگزاری رویداد خلاقانه با محوریت مدلهای ارتباط دانشگاه با صنعت اقدام خواهیم كرد.
وی هدف از این رویداد یك روزه را خلق ایده ها و انگیزه های نو ذكر كرد و مخاطبان آنرا اعضای هیات علمی، مدیران و كارشناسان، دفاتر ارتباط با دانشگاه ها و مدیران سازمان های دولتی و خصوصی نام برد.
مدیركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباب جزئیات برگزاری این رویداد توضیح داد: بوسیله وبسایت این رویداد فراخوانی منتشر می شود و ایده پردازان ایده های خودرا در آن بارگذاری خواهند كرد. از میان ایده های ارسالی ۳۰ ایده جهت شركت در مرحله دوم انتخاب خواهند شد.
بگفته وی در مرحله دوم صاحبان ایده بعد از شركت در دوره های آموزشی ایده پردازی ایده های خودرا به هیات داوران اعلام می كنند.
وی اشاره كرد: از میان ایده های ارسالی پنج تا ۱۰ مدل ارتباط دانشگاه با صنعت انتخاب می شوند.
وی با تاكید بر اینكه این رویداد از طرف دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم برگزار می شود، اشاره كرد: عدم استقبال افراد صاحب ایده و نوآور و ضمانت اجرایی سازی روش های نوین همچون چالش های این رویداد به حساب می آید.
تقدیر از طرح های برگزیده در رونق تولید
سیف از برگزاری مراسمی برای تقدیر از طرح های برگزیده دانشگاه ها در زمینه رونق تولید آگاهی داد و تصریح كرد: برای این منظور كمیته مشتركی در دانشگاه ها به منظور بررسی و ارزیابی طرح ها به وجود آمد كه طرح های استانی تا اختتام مرداد ماه به این كمیته ارجاع شده است.
وی با اشاره به اینكه تا اختتام آبان ماه سال جاری طرح های ارسالی در این كمیته مورد ارزیابی قرار می گیرد، اظهار نمود: تا اختتام آبان ماه سه طرح برگزیده استانی در زمینه رونق تولید انتخاب می شود و تا آذر ماه طرح های برگزیده استانی به وزارت علوم ارجاع داده می شود.
سیف اشاره كرد: در هفته پژوهش و فناوری طرح های ملی برگزیده در زمینه رونق تولید مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
ایجاد مراكز هدایت شغلی و كاریابی های تخصصی
مدیركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدام وزارت علوم برای ایجاد مراكز هدایت شغلی در دانشگاه ها، اشاره كرد: در این زمینه با ۳۶ دانشگاه كشور مكاتبه شد و از آنها خواسته شد تا توانمندی های خودرا برای هدایت شغلی دانشجویان اعلام كنند.
او همینطور از تدوین و ارائه طرح پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه به منظور توسعه مراكز هدایت شغلی و قرار گرفتن این طرح در برنامه های اشتغال سال ۹۸ آگاهی داد و تصریح كرد: در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز مجوزی به ما داده شد تا از بعضی از دانشگاه هایی كه در این زمینه فعالیت دارند، حمایت نماییم.
بگفته وی، ۱۵ دانشگاه نسبت به راه اندازی مراكز هدایت شغلی اقدام نمودند.
رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها
سیف با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای رصد فارغ التحصیلان دانشگاهی تصریح كرد: از سال ۹۷ در زمینه جمع آوری اطلاعات اشتغال دانش آموختگان اقداماتی صورت گرفت و از دانشگاه ها خواسته شد تا اطلاعات خودرا در این زمینه به ما ارسال نمایند.
وی به نتایج این پایش اشاره نمود و اظهار داشت: برمبنای نتایج این پایش در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد رشته های فنی و مهندسی وضعیت اشتغال پذیری بهتری نسبت به سایر رشته ها داشته اند.
سیف اشاره كرد: برمبنای نتایج به دست آمده از این پایش ایجاد روال مناسب در دانشگاه های كشور به منظور پیمایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ضروری می باشد، ضمن آنكه نیاز است تا اطلاعات حاصل از پیمایش اشتغال دانش آموختگان ارزیابی شود و بررسی توسط دانشگاه ها صورت گیرد. پیشنهاد می شود نسبت به ساماندهی و توسعه دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها برمبنای نتایج این پیمایش، فعال سازی ساختارهای مشاوره شغلی و كاریابی در دانشگاه ها برای بهبود وضعیت اشتغال و برقراری ارتباط مستمر و مستقیم دانشگاه ها با دانش آموختگان و تدوین برنامه های مشترك برای بهبود فعالیت های دانشگاه ها و وضعیت اشتغال دانش آموختگان اقدام گردد.




منبع:

1398/07/10
22:54:22
5.0 / 5
4477
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱