در یك شركت دانش بنیان محقق شد؛

ترمیم سطوح زنگ زده با یك محصول نانویی، رفع خوردگی فلزات صنعت نفت

ترمیم سطوح زنگ زده با یك محصول نانویی، رفع خوردگی فلزات صنعت نفت

به گزارش لیمو بلاگ محققان كشور موفق به تولید مبدل زنگ آهن شدند كه می توان از آن در ترمیم خوردگی و سطوح زنگ زده در صنایع كشتی سازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده نمود.



علی رحمانی مدیر فروش یك شركت دانش بنیان تولید كننده مبدل زنگ آهن با فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خوردگی در اجسام و مواد به كار رفته در صنایع گوناگون همچون صنایع هوایی، صنایع كشتی سازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار حائز اهمیت بوده و اگر بموقع مورد توجه قرار نگیرد، می تواند سبب ایجاد خسارات و خطرات جبران ناپذیری از نظر اقتصادی، میزان مصرف انرژی و همینطور زیست محیطی شود.
وی اضافه كرد: در بعضی صنایع، قطعات حساسی وجود دارند كه امكان زنگ بری با روش های معمول اسیدشویی و سندبلاست در مورد آنها میسر نیست ازاین رو در صدد برآمدیم تا محصولی با عنوان مبدل زنگ آهن را برای رفع این مشكل به تولید برسانیم.
رحمانی اضافه كرد: این مبدل زنگ آهن، بعنوان یك پرایمر مبدل زنگ آهن، بر روی سطوح كمپلكس پایداری تولید می كند كه به سطح فلز چسبیده و پوششی محافظ در مقابل رطوبت و خوردگی مجدد به وجود می آورد. استفاده از این محصول ضمن پیشگیری از رشد خوردگی، با تبدیل زنگ به یك لایه رنگ و ایجاد لایه ضد آب، سبب مقاومت چند برابری فلز در مقابل خوردگی شده و می توان گفت اعمال این مبدل، نخستین قدم در حفاظت طولانی مدت از سطوح فلزی با بازدهی بالا و هزینه مطلوب است.
به گفته مدیر عامل این شركت، در صورت اعمال رنگ های پلی یورتان و یا اپوكسی بر روی سطوح لایه نشانی شده با مبدل رنگ، سطوحی كاملاً مقاوم در مقابل شرایط جوی، نور خورشید، باران و حتی اسپری نمك، بدون پوسته پوسته شدن و ترك خوردگی خواهید داشت. از طرفی در صورت استفاده از مبدل زنگ نانویی هزینه ها و زمان اجرا تا حد مطلوبی كاسته می شود.
وی تصریح كرد: زﻧﮓ زدن سطوح آهنی باعث كاهش عمر دستگاه ها، قطعات و تجهیزات آهنی است كه این مشكل در مناطق مرطوب بسیار صدمه بزرگتری است. ھدف از اجرای اﯾن ﭘروژه ﺳﺎخت پوششی است كه روی سطوح زنگ زده به وسیله قلمو یا غلتك مالیده می شود و با ایجاد یك پوشش جدید، مانع از پیشرفت زنگ زدن آهن می شود.
به گفته رحمانی، در ﺣﺎل ﺣﺎﺿر از ضد زﻧﮓ ھﺎﯾﯽ ﺑﺎ رنگ های طوﺳﯽ ﯾﺎ اﺧراﯾﯽ در صنایع و مصارف خانگی استفاده می شود كه توانایی قدرتمندی در مقابل عوامل خورنده نداشته و حتما باید پس از ضد زنگ یك لایه پوشش نهایی هم روی آن اجرا شود.
وی تصریح كرد: جهت استفاده از این پوشش احتیاج به هیچ گونه آماده سازی سطح و زیرسازی نیست. فقط كافی است روغن، تاول ها و پوسته ها توسط فرچه سیمی یا كاردك از سطح زدوده شوند.
رحمانی با اشاره به مزایای استفاده از این محصول اظهار داشت: تبدیل زنگ روی سطح به كمپلكس پایدار با چسبندگی بالا، ایجاد پوشش محافظ در مقابل رطوبت و خوردگی مجدد، قابلیت رنگ پذیری برای اعمال پوشش نهایی، قیمت مناسب و وزن سبك، عدم احتیاج به تینر و حلال های شیمیایی، سهولت و سرعت بالای اجرا، قابلیت روندگی و نفوذ در خلل و فرج بافت زنگ زده فلزات، دوام بسیار زیاد و عمر طولانی از مزایای این محصول به حساب می آید.
رحمانی با اشاره به اینكه ما نخستین شركتی هستیم كه موفق به انتقال دانش فنی مبدل زنگ آهن به چین شده، اظهار داشت: این اقدام منجر به ارز آوری می شود و از جانب دیگر شركتهای داخلی از این محصول استقبال كردند كه همین مبحث باعث صرفه جویی ارزی هم می شود.
وی اضافه كرد: ما یك تیم استارت اپی بودیم كه پس از یك سال به مرحله تولید انبوه و انتقال دانش فنی رسیدیم. این محصول مورد تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است و صادرات و قراردادهای بین المللی و انتقال دانش فنی و تولید از دیگر اقدامات ما بوده است. شركت های نفتی، اسكله، صنایع ریلی، كشتی سازی و غیره مخاطب این محصول هستند.

1398/07/12
14:21:51
5.0 / 5
4554
تگهای خبر: بین المللی , تولید , دانش بنیان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳