طراحی و ساخت كپسول سرنشین دار در دستور كار پژوهشگاه هوافضا

طراحی و ساخت كپسول سرنشین دار در دستور كار پژوهشگاه هوافضا

به گزارش لیمو بلاگ رئیس پژوهشگاه هوا فضا از طراحی آزمایشگاه فضایی در این پژوهشگاه اطلاع داد و اظهار داشت: علاوه بر آن ساخت كپسول مقیاس كوچك سرنشین دار را در دستور كار داریم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر فتح الله امی امروز در همایش اكتشاف در عمق فضا با اشاره به حضور "موسی بایف"، نخستین فضانورد مسلمان اضافه كرد: وی به مدت یك سال در فضا بوده و قرآن را به همراه خود داشته و در حادثه ای كه در فضا در خارج از كپسول برای وی بوجود آمده بود، معجزه قرآن را دیده است.
وی نام گذاری هفته جهانی فضا را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان كرد: از جانب آمریكا و روسیه و همچینن ایران پیشنهاداتی در حوزه فضا در سازمان ملل عرضه شد كه با پیشنهاد ایران در خصوص نامگذاری هفته جهانی فضا موافقت صورت گرفت.
امی به سابقه راه اندازی پژوهشگاه هوا فضا اشاره نمود و با بیان این كه در یك دوره سه سال این پژوهشگاه از وزارت علوم جدا شد، تصریح كرد: در سال ۹۳ كه ریاست این پژوهشگاه را بر عهده گرفتم، این پژوهشگاه از نظر ریالی و ارزی خالی بود.
رئیس پژوهشگاه هوا فضا تدوین سند جامع هوا و فضا و تدوین راهبردهای این سند را از نخستین اقدامات در این پژوهشگاه ذكر كرد و خاطرنشان كرد: بر طبق این سند سالی دو پرتاب پیشبینی شده بود، ولی هم اكنون این پروژه ها به علت كمبود اعتبارات و همینطور تایید كردن پرتاب ها از جانب شورایعالی امنیت، بر زمین مانده است.
امی، هزینه هر پرتاب را ۲۰ میلیارد تومان ذكر كرد و خاطرنشان كرد: هم اكنون ۶ پروژه ما متوقف مانده و از جانب دیگر جلسات شورایعالی فضایی هم برگزار نشده است و از وزیر علوم درخواست می نماییم در زمینه برگزاری این جلسات با رئیس جمهور مذاكراتی داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه هوا به بیان عملكرد این پژوهشگاه اشاره و خاطرنشان كرد: هم اكنون ۲۳۹ طرح این پژوهشگاه به پایان رسیده است و از جانب دیگر شاهد بودیم كه خزانه داری آمریكا این پژوهشگاه را تحریم كرده كه این امر نشان دهنده عملكرد مثبت ما در حوزه هوا و فضا بوده است.
امی با تاكید بر اینكه در ۲۰ سال آینده بدون فناوری های فضایی نمی توانیم زندگی نماییم، تصریح كرد: بعنوان مثال عملكردهای موبایل ها مدیون ماهواره هایی است كه پرتاب می شود.
وی با اشاره به كاربردهای فناوری های فضایی در پایش های كشور، اظهار نمود: كشور توانمندی های لازم را دارد تا با استفاده از فناوری های فضایی خیلی از مشكلات دولت را حل كند. بعنوان مثال در برآورد خسارات ناشی از سیل تحقیقات میدانی مساحت زیادی را مطرح كرده بود، ولی پایش های فضایی ما نشان داد كه این خسارات به میزان اعلام شده نبودند.
رئیس پژوهشگاه هوا فضا با تاكید بر این كه بر مبنای عملكرد ما این پژوهشگاه جزو ۵ پژوهشگاه برتر ملی و ۲۰ پژوهشگاه برتر جهانی قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: ایران در حوزه هوا فضا در خاورمیانه رتبه اول را داشته و در دنیا در جایگاه ۱۳ قرار دارد.
وی همینطور به طرح های در دست اجرای این پژوهشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: هم اكنون ۱۱ طرح بین المللی در دستور كار اجرای این پژوهشگاه قرار دارد، علاوه بر آن ما طراحی و ساخت كاوشگر سی ۵ را در دستور كار داریم.
وی كاوشگر سی ۵ را آزمایشگاه فضایی دانست كه به سفارش سازمان فضایی اجرایی شده است و ادامه دارد: كپسول مقیاس كوچك سرنشین دار در دستور كار ما قرار دارد.
امی، طراحی و ساخت ماهواره های كیوبست ۱۰۰ با قابلیت پایش زباله های فضایی را از دیگر پروژه های پژوهشگاه ذكر كرد و افزود: هم اكنون دو هزار ماهواره در مدار زمین قرار دارد كه بعضی از آنها از كار افتاده كه به زباله های فضایی تبدیل خواهند شد؛ این ماهواره ها قابلیت پایش زباله های فضایی را دارد.
وی با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه در حوزه هوا با تاكید بر این كه در سند هوایی كشور طراحی و ساخت هواپیمای دو تا ۱۹ نفره تا سال ۱۴۰۴ تاكید گردیده است، اظهار داشت: هم اكنون طراحی و ساخت هواپیمای ۸ نفره را آغاز كرده ایم.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، طرح ملی ایجاد سامانه پشتیبان در حوزه پایش گرد و غبار را از دیگر طرح های این پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان كرد: هم اكنون ۸ كلانشهر كشور شامل اراك، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، تهران و اهواز با آلودگی های هوا مواجهند كه این طرح در این راستا اجرا می گردد.
وی همینطور با تاكید بر این كه در آینده پهپادها تمام كشور را احاطه خواهند كرد، تصریح كرد: بر این اساس ما تدوین قانون ملی پهپادهای غیرنظامی را در دستور كار خود قرار دادیم.
امی همینطور افزود: هم اكنون ۸۰ درصد فارغ التحصیلان این رشته ها مشغول به فعالیت هستند و این شرایط در هیچ یك از رشته ها وجود ندارد.



1398/07/14
14:40:07
5.0 / 5
4522
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , دانشگاه , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱