طراحی توربین بادی ۲۵۰ كیلووات برای تولید برق تجدیدپذیر

طراحی توربین بادی ۲۵۰ كیلووات برای تولید برق تجدیدپذیر

لیمو بلاگ: توربین بادی 250 كیلووات برای تولید برق تجدیدپذیر توسط پژوهشگران كشور طراحی شد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احد ضابط مجری توربین بادی ۲۵۰ كیلووات برای تولید برق تجدیدپذیر بیان كرد: بر اساس سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴، با عنایت به كاهش ذخایر سوخت فسیلی، حفظ و نگهداری محیط زیست و نیاز بیش از پیش كشور به بهره گیری از انرژی های نو، بازار نیروگاه بادی در ایران رو به شكوفایی است و ورود به این بازار آینده روشنی را در بلندمدت برای سرمایه گذاران به دنبال دارد. پس ایران می تواند با تاكید بر پیشرفت های بیش از پیش در زمینه بومی سازی دانش ساخت توربینهای بادی بعنوان یكی از تولیدكنندگان توربین بادی، بازار كشورهای منطقه را نیز تحت پوشش قرار دهد.
وی افزود: برای اجرای این طرح ملی فناوری از توان و تخصص پژوهشگران و پژوهشگران پژوهشكده هوا خورشید بهره برده می شود. توربین بادی ۲۵۰ كیلووات در دسته متوسط توربین های بادی قرار دارد و بعنوان راهكاری پایدار جهت استفاده از ظرفیت تولید داخل و ایجاد حداكثری ارزش افزوده، بهره وری ازمنابع تجدیدپذیر، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی منطقه مطرح است.
ضابط استفاده از تجربه و دانش فنی به وجود آمده برای تولید اقتصادی توربین بادی و زمینه سازی برای تولید توربین های بادی با اندازه بزرگتر را هدف اصلی اجرای این طرح دانست و آمادگی برای ورود به بازارهای كشورهای همسایه با عنایت به تقاضای توربین بادی در این اندازه، استفاده از ظرفیت بادی خالی كشور، توسعه محصول و دانش فنی بومی و اقتصادی كشور، اشتغال زایی با تولید برق پراكنده و نزدیك به مصرف و توسعه صنعت بومی توربین سازی در امتداد جلوگیری از خروج ارز را بعنوان سایر اهداف این طرح فناورانه برشمرد.
وی بیان كرد: مزیت های استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و همین طور جهت گیری كشور در حركت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد بدون نفت همچون دلیلهای و لزوم های اجرای طرح است. طرحی كه در ۱۰ فاز طراحی و عملیاتی اجرایی می شود. فعالیت طرح با فاز برنامه ریزی شامل مشاوره و بررسی های آماری و استانداردهای طراحی و ساخت شروع شد تا در نهایت به تدوین دانش فنی دست یابیم.
ضابط در ادامه از مزایای بكارگیری این توربین های بادی گفت و عنوان كرد: از مزایای بكارگیری توربین های بادی مقیاس متوسط، همچون توربین بادی ۲۵۰ كیلووات هزینه سرمایه گذاری اولیه و متغیر كم (ریسك سرمایه گذاری پایین)، راه اندازی سریع پروژه، عدم نیاز به هزینه های بالای توسعه پروژه شامل بادسنجی، نصب، راه سازی، خطوط انتقال، نصب و راه اندازی است همین طور در این زمینه می توان به استفاده از تعرفه های تشویقی تولید در محل مصرف و نیز ۲۱ درصد افزایش تعرفه خرید تضمینی برای پشتیبانی از تولید داخل بعنوان افزایش توجیه پذیری اقتصادی پروژه اشاره نمود. بعد از اتمام این طرح ملی، دانش فنی طراحی و ساخت توربین های بادی مقایس متوسط كسب و زمینه تجاری سازی یك توربین بادی بومی فراهم می شود.
وی با اشاره به اینكه با اجرای طرح امكان تحقق حداكثری زنجیره ارزش انرژی بادی در داخل كشور ایجاد می شود اظهار داشت: طرح كلان ملی دستاوردهای خرد زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت كه از آن جمله می توان به مواردی همچون رشد صنایع در رابطه با ساخت توربین بادی، فراهم آمدن امكان جذب سرمایه های خارجی با عنایت به سودآور بودن تولید برق تجدیدپذیر، فراهم آمدن امكان برق رسانی به مناطق محروم كشور و دستاوردهای استراتژیك در زمینه پدافند غیرعامل (مانند تولید پراكنده انرژی، عدم وابستگی به خارج از كشور در تامین انرژی از منابع غیر فسیلی) اشاره نمود.

1398/08/03
14:25:43
5.0 / 5
4434
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش بنیان , صنایع
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲