با تولید همزمان و ارزان برق و آب گرم توسط یك شركت دانش بنیان؛

ایران به اروپا میكروتوربین صادر می كند

ایران به اروپا میكروتوربین صادر می كند

به گزارش لیمو بلاگ میكرو توربین های گازی همچون طرح های كلان فناورانه ای است كه در پاسخ به یكی از نیازهای ملی برای نخستین بار در كشور تولید شده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، میكرو توربین ها، تكنولوژی نسبتاً جدیدی هستند كه به مصرف كننده، این امكان را می دهند كه شخصاً در منزل مسكونی یا هر مكان دیگری برق تولید نماید. این توربین های كوچك همینطور مانند مشعل های معمولی مورد استفاده در موتور خانه ها، گرما و بخار هم تولید می كنند.
در اصل میكرو توربین ها نوعی از توربین های احتراقی هستند كه هم گرما و هم برق را در ابعاد نسبتاً كوچك تولید می كنند. میكرو توربین ها در قیاس با تكنولوژی های دیگر با ابعاد كوچك، مزایای بیشتری دارند، بعضی از آنها عبارت اند از: قطعات متحرك كمتر، اندازه فشرده، وزن سبك، راندمان بالاتر، هزینه برق كمتر و استفاده از سوخت های هدر رفته.
همینطور در این سیستم ها می توان از بازیافت گرما برای رسیدن به راندمان بالاتر از 80 درصد استفاده نمود. به علت داشتن اندازه كوچك، هزینه اولیه كمتر، هزینه های كمتر نگهداری و كنترل خودكار الكترونیكی، انتظار می رود كه میكرو توربین ها سهمی قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. میكرو توربین ها انواع مختلفی دارند كه یك شركت دانش بنیان در كشور توانسته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای نخستین بار یك نمونه كوچك از نوع گازی آنرا تولید و صادر كند.
سید محمد محسنی، رئیس هیئت مدیره شركت دانش بنیان تولید و صادر كننده این محصول می گوید: به كمك واحد تحقیق و توسعه شركت موفق به تولید كوچكترین توربین گازی كشور شدیم كه اندازه ای تقریباً برابر با یك جعبه كفش دارد. این میكرو توربین در یك پكیج قرار می گیرد و در نهایت همزمان برق و حرارت تولید می كند.
محسنی در ادامه گفت از نظر صرفه جویی در مقایسه با مشعل های معمولی مستقر در ساختمان ها، این توربین های كوچك گازی 50 درصد مصرف كمتری دارند. به خاطر كوچك بودن جای كمتری نسبت به مشعل معمولی، نیاز دارد.
رئیس هیئت مدیره این شركت دانش بنیان تصریح كرد: این مشعل ها 2 تا 10 كیلو وات برق تولید می كند كه اگر از 5 میلیون ساختمان موجود در كشور، تنها 2 میلیون ساختمان از این توربین ها استفاده كنند می توان به اندازه 20 نیروگاه اتمی بوشهر برق تولید كرد.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی ادامه داد: چون هزینه برق در كشور ما ارزان است، چنین محصولاتی امكان دارد احتیاج به حمایت تقنینی داشته باشند، با این همه برق در خیلی از كشورها كالای گرانقیمتی به حساب می آید و همین مساله به نقطه قوت صادراتی شركت تبدیل شد، چونكه محصول تولیدی ما چند برابر از نمونه خارجی ارزان تر است و در عین حال از همان كیفیت هم برخوردار می باشد.
رئیس هیئت مدیره این شركت دانش بنیان در انتها تصریح كرد: به همین خاطر خیلی زود توانستیم در بین مصرف كنندگان اروپای، برای خود مشتری جذب نماییم و هم اكنون به انگلستان، آلمان و كانادا صادرات داریم. البته در راه صادرات مشكلاتی وجود داشت ولی به علت مزیت های بالای كالای تولید شده توسط شركت توانستیم بازارهای خویش را حفظ نماییم و هم اكنون به فكر توسعه بازار هستیم.




منبع:

1398/08/09
16:31:27
5.0 / 5
4418
تگهای خبر: الكترونیك , تكنولوژی , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵