ستاری در انعقاد قرارداد ۷ فناوری شتابدهنده پرسیس ژن مطرح كرد

رونق زیست بوم فناوری های زیستی

رونق زیست بوم فناوری های زیستی

به گزارش لیمو بلاگ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به حاصل خیز شدن زیست بوم فناوری های زیستی به كمك شتابدهنده های بخش خصوصی، اظهار داشت: شتابدهنده های زیست فناوری به یك الگوی موفق برای دیگر حوزه ها بدل شده و نقش آفرینی بیشتر از 20 شتابدهنده زیست فناوری، به رونق زیست بوم این حوزه و تبدیل ایده های نوآورانه به محصولاتی با ارزش افزوده بالا منجر گردیده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بامداد امروز و در سالن همایش های رازی، فعالان دانش بنیان تولیدكننده هفت محصول فناورانه زیست فناوری كه بطور موفقیت آمیز از شتابدهنده پرسیس ژن خارج شده اند، در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قراردادهای خودرا با سرمایه گذاران منعقد نمودند.
الگوی موفق شتابدهنده ها و رونق زیست فناوری
سورنا ستاری در این مراسم از نقش آفرینی اثرمند شتابدهنده ها در رسیدن ایده ها به محصول گفت و افزود: بیشتر از ۱۰۰ شتابدهنده در حوزه های گوناگون فناوری، ایده های نوآورانه را به محصول می رسانند. بیشتر از ۲۰ شتابدهنده فعال در حوزه زیست فناوری، تولید پیشرفته ترین داروهای زیستی و نوتركیب را به همراه داشته و زیست فناوری كشور را در راه تحول آفرینی قرار داده است.
ستاری، از موفقیت آمیز بودن پیاده سازی الگوی شتابدهنده ها در زیست فناوری گفت و افزود: روزهای نخست مشخص نبود ایده شتابدهنده در حوزه زیست فناوری تا چه اندازه می تواند موفق باشد؛ خوشبختانه مدل شتابدهنده در حوزه زیست فناوری به یك الگوی موفق در رونق ارتباط میان فناوری و صنعت بدل شد.
وی ادامه داد: شركت هایی كه از شتابدهنده پرسیس ژن خارج شده و به شركت های بزرگی بدل شدند، حالا به ارزش های چند ده میلیاردی رسیده اند.
ستاری، پیشرفت چشم گیر و نمایان زیست فناوری و شركت های دانش بنیان این حوزه را الگویی مناسب از فرهنگ واقعی تولید و نشان دهنده لزوم گذار از نگرش وارداتچی و كارخانه داری دانست و اظهار داشت: اگر نتوانیم ماشین سازی و طراحی نماییم و نتوانیم بهینه سازی خط تولید، مدیریت و نوآوری انجام دهیم، عملا از داشتن كارخانه هایی كه صرفا به تكنسین نیاز دارد، فراتر نرفته ایم. صنعت زیست فناوری ایران حالا علاوه بر تولید ماده اولیه، تجهیزات، ماشین آلات و فرآیندها را در داخل كشور طراحی و بهینه سازی می كند و این یعنی زیست بوم نوآوری در حوزه فناوری های زیستی به بلوغ رسیده است. این زیست بوم باید به همین ترتیب برای همه حوزه های فناوری كامل شود.
وی با بیان این كه خوشبختانه زیست بوم زیست فناوری در كشور رونق گرفته است، اظهار داشت: این زیست بوم با نگاه صنعت محور شتابدهنده های بخش خصوصی، به یك الگوی موفق برای دیگر حوزه های فناوری بدل شده است. شتابدهنده های زیست فناوری، نوآوری ها را به محصول می رسانند و جوان خلاق و دانش آموخته، برای تبدیل ایده به محصول، راهی روشن فراروی خود می بیند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، ماندگاری جوانان خلاق و نخبه حوزه های پزشكی، داروسازی و زیست فناوری را از دیگر آثار باارزش رونق زیست بوم فناوری های زیستی دانست و اظهار داشت: میزان خروج دانش آموختگان داروسازی بسیار اندك است، چونكه شركت های فعال این حوزه، با آغوش باز از استعدادهای خلاق و جوان كشور استقبال می كنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در حمایت و رونق ایده های نوآورانه، اظهار نمود: بخش خصوصی با شناخت صحیحی كه از اهمیت اولویت های نوآورانه دارد، ایده های كارآمد و ارزش آفرین جوان خلاق را در راه تولید محصول، خلق ارزش افزوده و توسعه حمایت و هدایت می كند.
صیانت از بازار و تولیدكننده دانش بنیان داخلی
ستاری بر نقش كلیدی سازمان غذا و دارو در پشتیبانی از ایده های نوآورانه و ورود محصولات دارویی پیشرفته و ایران ساخت به بازار تاكید كرد و اظهار داشت: این سازمان جزو حساس ترین و سرنوشت سازترین بخش های كشور است و خوشبختانه از صفر تا صد محصول را بررسی و تایید و روانه بازار می كند. نگرش این سازمان در پشتیبانی از تولیدات نوآورانه دارویی و غذایی، باید به دیگر سازمان ها نیز تسری پیدا كند. حوزه دارو در مبارزه ای دشوار با ساختارهای وارداتچی قرار دارد و حمایت دستگاه های تصمیم ساز و اثرگذار می باشد كه می تواند شركت های نوآور داخلی را یاری كند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر لزوم صیانت از بازار و تولیدكنندگان دانش بنیان داخلی تاكید كرد و اظهار داشت: كشورهای پیشرفته و موفق، از بازار خود كامل و تمام قد حمایت می كنند. نباید درهای بازار داخلی به روی فرهنگ وارداتچی گشوده باشد تا تولیدكننده داخلی به راحتی مورد هدف قرار بگیرد. فرهنگ خام فروش و منبع محور، سال هاست بر مدار واردات حركت كرده است و به تولیدكننده داخلی توجهی ندارد؛ اما این رویكرد با تحول آفرینی اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ نوآورانه ای كه به همراه خود می آورد، دستخوش تحول می شود.
سربازان پیشرو در میدان مبارزه با فرهنگ خام فروش و وارداتچی
ستاری، فعالان جوان و خلاق شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها را سربازان خط مقدم میدان مبارزه با فرهنگ خام فروش و وارداتچی دانست و اظهار داشت: گرچه فرهنگ وارداتچی مبتنی بر نفت فروشی، سال هاست ریشه دوانده و از حمایت و سرمایه برخوردار است، اما در این میدان مبارزه، جوانان خلاق و كارآفرین، از سلاح قدرتمند نوآوری و انگیزه برخوردار می باشند. همه بخش های كشور از جامعه و مسئولان تا فعالان زیست بوم نوآوری و كارآفرینی باید اراده مند، یكدل و یك صدا در این میدان گام بردارند تا پیروزی حاصل شود. هیچ قدرتی نمی تواند در مقابل یك جوان كه اراده، اعتماد به نفس و خودباوری دارد، سد راه شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از آمادگی كامل برای پشتیبانی از شتابدهنده ها و ایجاد زمینه حضور بخش خصوصی در این عرصه گفت و ابراز امیدواری كرد: سرمایه گذاران كشور به این باور برسند كه سرمایه گذاری روی جوانان خلاق و كارآفرین كشور، سرمایه گذاری صرفا روی یك ایده نیست، بلكه یك فرهنگ و اقتصاد جدید می آفریند. فرهنگ و تفكری كه فرهنگ پول محوری و واردات و تكیه بر خام فروشی را به كناری می زند و با استفاده از ابزار كارآمد نوآوری، كشور را به پیشرفت می رساند.
وی مهم ترین مزیت كشور را برخورداری از سرمایه انسانی جوان و خلاق دانست و اظهار داشت: اگر بنا بود با صرف هزینه های كلان و خام فروشی، پیشرفت و فناوری حاصل شود، خیلی از كشورهای برخوردار از منابع غنی نفتی حالا می توانستند در این راه موفق باشند، اما پیشرفت فناورانه نیازمند سرمایه ای بهادار تر یعنی نوآوری های نهفته در باور و اندیشه جوانان است. خوشبختانه ایران كشوری غنی از معادن باارزش نوآوری جوان هاست و باید به كمك سرمایه گذار بخش خصوصی، كشف و بالنده شود.
تولید غذا و داورهای زیستی دام و انسان اولویت حمایتی معاونت علمی و فناوری است
در بخش دیگری از این مراسم، مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری با بیان این كه یك تحول جدی و گام بزرگ در حوزه دارویی ایران رخ داده است، اظهار نمود: یكی از انتقادها این بود كه فناوری دانشگاهی ها كاربردی نیست، اما حالا فناوری ها چندین گام جلوتر قرار دارند و نیازهای صنعت كشور را تأمین می كنند.
وی با تاكید بر این كه برای پشتیبانی از تولیدات دانش بنیان این حوزه باید چند گام مهم و اثرمند همچون حذف فرآیندهای پیچیده تأیید و ورود داروهای مورد تأیید به لیست وزارت بهداشت صورت بگیرد، اضافه كرد: كاری كه شركت های دانش بنیان در تولیدات حوزه زیست فناوری صورت دادند، بسیار برجسته بوده و نیازمند پشتیبانی از سوی نهادهای تصمیم ساز این حوزه است. سهم حمایت ها نسبت به همتی كه فعالان این حوزه كردند بسیار ناچیز بود و تلاش این شتابدهنده و شركت های دانش بنیان بود كه مدل تازه شتابدهنده در حوزه زیست فناوری را جا انداخت و در تولید پیشرفته ترین فرآورده های دارویی اثرگذار شد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با اشاره به گام های اثرمند و جدی فعالان دانش بنیان كشور در تولید داروهای پیشرفته و نوتركیب اظهار داشت: حضور شتابدهنده ها پروسه رسیدن ایده به محصول را در حوزه زیست فناوری تسریع بخشید و به مدلی موفق بدل شد. این مدل باید بعنوان یك الگو بازتاب داده شود تا نشان دهد ایران باوجود شرایط پیچیده تحریم ها و محدودیت ها، چگونه به موفقیت در تولید این فرآورده ها دست یافته است.
قانعی با بیان این كه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عرصه پشتیبانی از تأمین نیاز كشور به دارو و غذای دام، طیور و آبزیان و نیز تولید برخی از واكسن ها وارد شده است، اظهار نمود: كار بسیار بزرگی كه در حوزه داروهای انسانی صورت گرفته، در عرصه دام، طیور و آبزیان نیز دنبال خواهد شد. در حوزه دام، طیور و آبزیان ظرفیت بالقوه و توانایی های خوبی داریم كه اقتصاد بزرگ نهفته در این بخش را كه سرنوشت ساز هم هست، به دست بیاوریم و ضمن كاهش وابستگی ها، ارزش و اشتغال آفرینی نماییم.
انعقاد قرارداد ۷ محصول فناوری حوزه فناوری های زیستی
در این مراسم، ۷ محصول فناور خارج شده از پرسیس ژن در حوزه آنتی بادی های منوكلونال، واكسن های طیور محصولات مشتق از پلاسما، فرآورده های پروبیوتیك به سرمایه گذاری بخش خصوصی و صنعت رسید.
در مجموع ۱۳ فناوری پیشرفته دارویی ارائه شد كه از این میان، تعداد هفت فناوری در حضور معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به قرارداد با سرمایه گذار رسید.
شتابدهنده پرسیس ژن از ایده های نوآورانه در حوزه فناوری های زیستی حمایت و این ایده ها را برای تبدیل شدن به محصول و ورود به بازار فناوری حمایت می كند. این شتابدهنده كه سه سال از عمر آن می گذرد تا كنون ۱۹ طرح را مورد حمایت شتابدهی قرار داده كه چهار مورد منجر به ورود به بازار شد و دو مورد نیز به مطالعه بالینی رسیده است.
۱۳ شعبه از شتابدهنده پرسیس ژن در نقاط مختلف كشور، تجهیز و فراهم گشته است كه ضمن ایجاد اشتغال برای بیشتر از ۴۷۰ نفر شامل ۱۱۰ متخصص دكتری، ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به واسطه تولیدات دانش بنیان در حوزه فناوری های زیستی بهمراه داشته است.
فاكتور رشد فیبروبلاستی، پروژه ضد هاری، سرم ضد هپاتیت ب، محصول روگام، دهانشویه پروبیوتیك، كیت الایزا، واكسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از محصولات فناورانه ای بود كه در این مراسم به قرارداد با سرمایه گذار رسید.




منبع:

1398/08/13
23:27:23
5.0 / 5
4488
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳