با امضای تفاهم نامه ای؛

همكاریهای علمی و فناورانه ایران و ونزوئلا توسعه پیدا می كند

همكاریهای علمی و فناورانه ایران و ونزوئلا توسعه پیدا می كند

به گزارش لیمو بلاگ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران و وزیر علوم و فناوری ونزوئلا در دیدار با یكدیگر به گفتگو درباره گسترش همكاریهای علمی و فناوری دو كشور پرداختند و در این زمینه تفاهم نامه همكاری امضا كردند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در دیدار با "گابریلا سرویلیا خیمنس" با بیان این كه ایران و ونزوئلا روابطی استراتژیك دارند، اظهار داشت: اقتصاد ایران همچون ونزوئلا در گذشته وابسته به فروش نفت بود؛ اما برنامه ریزی برای رهایی از اقتصاد نفتی در دولت دكتر روحانی رئیس جمهوری كشور آغاز و مباحث اقتصاد دانش بنیان عنوان شد. در صد سال قبل وابستگی به نفت ما را از داشته های اصلی مان كه همان نیروی انسانی مستعد و خلاق بود، دور كرد و یادمان رفت كه آینده كشور با اتكا به این منابع ایجاد می شود و نه نفت.
رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به سابقه تاریخی ایران اشاره و اظهار نمود: كشور ما تاریخی بیشتر از ۶ هزار سال دارد، اما باید دید چگونه شد این كشور با این تاریخ غنی در تجارت، علم و فناوری به اینجا رسید كه اقتصادش وابسته به نفت شد. اگر اقتصاد هر كشوری وابسته به نفت باشد، پس احتیاجی به مراكز علمی و متخصص نیست. چونكه با فروش نفت و واردات محصولات نیازهای آن كشور تامین می شود و این همان چیزی است كه دولت های غربی و آمریكا می خواهند یعنی وابسته بودن. در این محیط جایی برای افراد متخصص وجود ندارد. پس آنها كشورشان را در این شرایط ترك می كنند. چونكه جامعه این افراد را نمی خواهد.
ایجاد زیست بوم علم و فناوری، پول نمی خواهد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: این تغییر نگرش در اقتصاد نیاز به ایجاد زیست بوم دارد؛ زیست بومی كه پول در آن مطرح نیست و در آن ارزش اصلی نیروی انسانی نوآوری و خلاق است. در این صورت اجزای این زیست بوم همچون مراكز علمی و پژوهشی، پارك های علم و فناوری، مراكز رشد و صنایع هر یك در تعامل و همكاری رشد و ارتقا را ایجاد می كنند.
ستاری آمادگی كامل ایران برای پیاده سازی و اجرای این زیست بوم در ونزوئلا را اعلام نمود و اظهار داشت: پس نیاز این زیست بوم پول نیست، اگر اینطور بود كه دبی ۳۰ سال است به دنبال ایجاد "سیلیكون ولی" است؛ اما عملا تمام پروژه های آنها در این زمینه به بازاری برای كشورهای غربی تبدیل گشته است.
ستاری در بخش بعدی به زیست بوم بوجود آمده در بخش داروسازی در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: زیست بومی كه در این عرصه ایجاد شده، نیازی به كمك های دولت ندارد و بگونه ای است كه خروج ارز از كشور در این عرصه حدودا صفر است. با نوعی بلوغ توانایی ساخت هر نوع دارویی در كشورمان وجود دارد و زمانی كه درخواست برای ساخت دارویی در داخل می شود، دو سال بعد آنرا داریم.
ایران آماده همكاری علمی و فناورانه با ونزوئلا است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از آمادگی ایران برای ارسال تجهیزات پزشكی، آزمایشگاهی و دارو به ونزوئلا گفت و اضافه كرد: این محصولات دانش بنیان با هزینه هایی بسیار پایین تر با كیفیتی هم پای محصولات غربی ها عرضه می شود. همینطور در حوزه های بهداشت و آب هم فناوری های خوبی در ایران وجود دارد كه می توانیم در این عرصه ها هم با یكدیگر همكاریهای خوبی داشته باشیم.
ستاری، به ظرفیت های موجود كشور در حوزه نیروی انسانی اشاره و اظهار نمود: با فعالیت این نیروی انسانی ایران رتبه نخست منطقه در حوزه های علمی همچون فناوری نانو، هوا و فضا و فناوری زیستی دارد. همینطور هم اكنون حدود ۵ هزار شركت دانش بنیان برای رونق اقتصاد دانش بنیان در حال فعالیت هستند كه سهم آنها در اقتصاد هر سال افزایش می یابد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینكه این نسل كارآفرینی كه در ایران شكل گرفته است، پایه های اقتصاد را می سازند، خاطرنشان كرد: پس با این روند اقتصاد آینده ایران از نفت رها می شود. همانطور كه حالا این سهم ۱۵ درصد كاهش داشته است و برنامه آینده دولت هم همین است تا نفت از بودجه دولت خارج و هزینه های آن تنها صرف فعالیت های عمرانی شود.



1398/08/15
20:06:20
5.0 / 5
4708
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , دانش بنیان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲