علم باز، برای همه،

الگوی جدید ترویج علم منتشر می شود

الگوی جدید ترویج علم منتشر می شود

به گزارش لیمو بلاگ رئیس انجمن ترویج علم ایران از افزایش علاقه سازمان ها به مشاركت در ترویج علم نسبت به سال قبل اطلاع داد و اظهار داشت: دانشگاه ها هم فعالیت های ترویجی خویش را انجام می دهند، اما به این مورد هم باید از سمت نهادهای بالادستی پرداخته شود و امیدواریم سال دیگر برنامه مشخصی برای دانشگاه ها در حوزه ترویج علم تدوین نماییم.


اكرم قدیمی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه مبحث هفته ترویج علم امسال را به مبحث "شناخت ایران زمین با رویكرد ترویجی" و محورهای آب و هوا و فرهنگ اختصاص داده ایم، اظهار داشت: علت این انتخاب از آن جهت بود كه یكی از ابزارها و لوازم موفقیت در ترویج علم، این است كه افراد شناختی از محیط اطراف خود به دست آورند.
وی در همین زمینه با اشاره به اینكه یكی از شیوه های ساده روش تحقیق هم "مشاهده" است، اظهار نمود: خیلی از افراد از محیط اطراف خود آگاهی چندانی ندارند و ازاین رو تلاش داریم هفته ترویج علم امسال فرصتی باشد كه به افراد درباره محیط اطراف شان اطلاعات دهیم؛ بعنوان مثال یكی از موضوعاتی كه درصد كمی از افراد كشور از آن آگاهی دارند، این است كه تنوع اقلیم آب و هوایی در كشور ما در كمتر جایی از جهان یافت می شود. چنین موضوعاتی و موضوعی همچون "تنوع فرهنگی" در كشور می تواند با یك رویكرد ترویجی به افراد آموزش داده شود.
رئیس انجمن ترویج علم ایران خاطرنشان كرد: زمانی كه از اطراف خود آگاهی چندانی نداریم، امكان اظهار نظرهای تخصصی را هم نداریم و در صورت ابراز آنها، این اظهارنظرها از پشتوانه علمی برخوردار نیستند.
معاون پژوهشی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور تشریح كرد: بعنوان مثال زمانی فردی می خواهد منصبی را به دست بیاورد و در این راه به مردم وعده هایی می دهد. این وعده ها امكان دارد به ظاهر خوب به نظر برسند، اما ۱۰ سال دیگر برای آن منطقه مشكل به وجود آورند و اكوسیستم منطقه را به هم بزنند. در صورتیكه افراد از محیط اطراف خود شناخت لازم را داشته باشند، نسبت به چنین مسائلی آگاهانه برخورد كرده و مشاركت در مسائل علمی را به صورت پایه ای آغاز می كنند.
قدیمی با اشاره به اینكه اقدامات ترویجی در حوزه افزایش آگاهی از محیط ادامه دار بوده و به یك هفته محدود نخواهد شد، افزود: مبحث دیگری كه مورد توجه قرار دادیم، جغرافیای سیاسی است كه در خلال سال با كمك اُرگان ها و سازمان های مختلف به آن خواهیم پرداخت.
نهالی به نام مروّجان علم كاشته نشد!
وی در پاسخ به اینكه آیا به وعده كاشت نهال به نام "مروّجان علم" سال قبل كه در روز اهدای جایزه ترویج علم سال ۹۷ داده شده بود، عمل شده است یا خیر، اظهار نمود: متأسفانه علیرغم پیگیری ما از سازمان زیباسازی شهر تهران، این وعده محقق نشد و به ما گفتند امكان كاشت نهال وجود ندارد؛ این در شرایطی است كه پیگیری ما از شورای شهر هم به نتیجه نرسیده است.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور با اشاره به اینكه هنوز ردیف بودجه مستقلی به مبحث ترویج علم اختصاص نیافته است، اضافه كرد: با آغاز به كار كرسی ترویج علم یونسكو هم موافقت نهایی صورت گرفته و ان شاءالله پس از هفته ترویج علم زمان افتتاحیه را اعلام خواهیم كرد.
ایجاد هم افزایی در ترویج علم در گروی ایفای نقش دولت بعنوان بازیگر اصلی
قدیمی درباره نقش دولت در نظام ترویج علم توضیح داد: یكی از بازیگران اصلی نظام ترویج علم، دولت بوده و نقش هایی كه ایفا می كند از جهات مختلف قابل بررسی است و ترویج علم در كشورهای دیگر زمانی پیشرفت كرده كه دولت ها به این عرصه وارد شده اند.
وی افزود: در ایران هم بیشتر سازمان های غیردولتی به ترویج علم پرداخته اند، اما چند سال است در تلاش هستیم دولت را هم بعنوان یك بازیگر اصلی وارد این عرصه نماییم. در صورتیكه دولت وارد این عرصه نشود، هماهنگی بین سایر كارها انجام نشده و هم افزایی ایجاد نخواهد شد.
افزایش علاقه سازمان ها به مشاركت در حوزه ترویج علم
رئیس انجمن علم ایران نقش دانشگاه ها را هم در ترویج علم مهم دانست و اضافه كرد: نقش دانشگاه ها هم بعنوان یك نیروی پیشران در حوزه های علمی و آموزشی غیر قابل انكار است كه در این عرصه هم دانشگاه ها در حال انجام فعالیت های ترویجی هستند؛ اما این مورد باید از جانب نهادهای بالادستی دیده شود.
قدیمی افزود: مبحث ترویج علم نسبت به سال های ابتدایی پیشرفت كرده و سازمان های مختلف ابراز علاقه كرده اند كه به این حوزه وارد شوند و مشاركت سازمان ها نسبت به یك سال قبل افزایش قابل توجهی یافته است.
او در آخر با اشاره به اینكه برای ترویج علم الگوی جدیدی تعیین شده و نتایج آنرا منتشر خواهیم كرد، اظهار داشت: اجرای این الگو احتیاج به زمان و برنامه دارد و دانشگاه ها هم لازم است كه پا را فراتر بگذارند و وارد حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی شوند. تابحال برنامه خاصی برای دانشگاه ها در حوزه ترویج علم مشخص نكرده ایم، اما امیدواریم سال آینده به این مورد پرداخته شود.



1398/08/21
14:15:15
5.0 / 5
4554
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , سازمان , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴