افزایش ثبت نام پناهندگان در مقاطع تحصیلات دانشگاهی

افزایش ثبت نام پناهندگان در مقاطع تحصیلات دانشگاهی

لیمو بلاگ: برمبنای آمارهای جهانی در سال 2018 تعداد كل پناهندگان ثبت نام شده در مقطع تحصیلات عالی برابر با 87 هزار و 833 نفر بوده است. این در حالیست كه میزان ثبت نام افراد غیر پناهنده در مقطع تحصیلات عالی در سطح جهان در حدود 37 درصد بوده است.


رقیه صمدی، پژوهشگر حوزه مهاجرت های الزامی و پناهجویی رصدخانه مهاجرت ایران در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: برمبنای آمارهای ارائه شده توسط كمیساریای عالی پناهندگان (UNHCR) در سال ۲۰۱۸، حدود ۳.۷ میلیون كودك پناهنده بازمانده از تحصیل در جهان وجود دارد. این آمار بیشتر از نیمی از ۷.۱ میلیون كودك پناهنده در سن تحصیل را شامل می شود.
وی افزود: با وجود سرمایه گذاری های اساسی در زمینه آموزش ابتدایی در دنیا، افزایش غیرقابل جبران آوارگی های الزامی در سراسر جهان همچون پناهندگان، پناهجویان و افرادی كه در مرزهای خود آواره شده اند، باعث شده تا شكاف بزرگی میان پناهندگان و همسالان غیرپناهنده در دسترسی به آموزش ایجاد شود.
صمدی، آموزش و پرورش را یك اولویت برای پناهندگان دانست و تصریح كرد: كودكان زیر ۱۸ سال نیمی از جمعیت جهانی پناهندگان را می سازند و مناطقی از جهان وجود دارد كه جمعیت كودكان پناهنده در سن تحصیل بیشتر از پناهندگان بزرگسال است، خصوصاً در كشورهای كم درآمد و متوسط كه میزبان میلیون ها پناهنده هستند. بعنوان مثال، در جمهوری دموكراتیك كنگو، سودان جنوبی و اوگاندا، بیشتر از ۶۰ درصد پناهندگان زیر ۱۸ سال هستند.
این پژوهشگر حوزه مهاجرت با اشاره به اینكه ۸۴ درصد پناهندگان در كشورهای در حال توسعه زندگی می كنند، اشاره كرد: همین طور ۶.۷ میلیون نفر آنها در كشورهای كمتر توسعه یافته سكونت دارند. با این وجود، كشورهای در حال توسعه حتی برای تأمین مدارس كافی برای جمعیت خود با چالش مواجهند، چه برسد به هجوم ناگهانی ده ها هزار پناهجوی جدید!


وی افزود: شواهد نشان میدهد كه ایجاد و گسترش ظرفیت سیستم های آموزش ملی به نفع جوامع محلی و پناهندگان است. این كار نه تنها خدمات آموزشی موجود را برای همه كودكان و جوانان تقویت می كند، بلكه موجب انسجام اجتماعی نیز می شود. بعنوان نمونه، بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، كشور پاكستان بیشتر از ۴۵ میلیون دلار در بیشتر از ۷۳۰ پروژه آموزشی در مناطقی كه میزبان پناهندگان بوده، سرمایه گذاری كرد و حدود ۸۰۰ هزار كودك از این مزایا بهره مند شدند.
بگفته وی، ۱۶ درصد از پناهندگانی كه در طرح كشور پاكستان مشاركت داشتند، از میان پناهندگان افغان و بقیه آنها كودكان پاكستانی بودند.
صمدی اضافه كرد: برمبنای آمار كمیساریای عالی پناهندگان در سال ۲۰۱۸، تعداد كودكان پناهنده ثبت نام شده در مقطع ابتدایی، ۶۳ درصد بود كه نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش یافته است. این در حالیست كه این رقم برای همه كودكان غیر مهاجر در جهان ۹۱ درصد است.
پژوهشگر حوزه مهاجرت های الزامی و پناهجویی رصدخانه مهاجرت با تاكید بر اینكه هر ساله، احتمال ورود یك كودك پناهنده به مقطع تحصیلی بالاتر به شدت كاسته می شود، افزود: این افت مداوم در ثبت نام در مقطع ابتدایی مشهود است، اما تأثیر آن خصوصاً در انتقال به مقطع متوسطه مشخص می شود.
وی افزود: در صورتیكه نزدیك به دو سوم كودكان پناهنده در مقطع ابتدایی ثبت نام كرده اند، كمتر از یك چهارم از نوجوانان پناهنده تحصیلات خودرا تا مقطع متوسطه ادامه می دهند، ضمن آنكه میانگین جهانی ثبت نام در مقطع متوسطه، ۸۴ درصد است.
صمدی، بخش عمده ای از این مشكلات را مربوط به نبود مدارس متوسطه در خیلی از مناطق میزبان پناهندگان دانست كه انتقال از مقطع ابتدایی را برای دانش آموزان نا ممكن می كند.
وی افزود: دانش آموزان پناهنده هم اكنون می توانند یك چالش برای دانش آموزان بومی در بعضی از مناطق در حال توسعه باشند و اضافه كردن صدها یا هزاران نفر از پناهندگان به مدارس، تنها رقابت برای فضای كلاس را شدت می بخشد.
صمدی اشاره كرد: بعنوان نمونه، كمبود زیرساخت های آموزشی در اردوگاه پناهندگان كاكوما، در شمال كنیا مشهود است، بطوریكه این مساله موجب افت ثبت نام از مقطع ابتدایی به مقطع متوسطه شده است. پدیده ای كه بر كودكان جامعه میزبان و همین طور پناهندگان نیز تأثیر می گذارد.
وی بدترین مورد از ضعف زیر ساخت آموزشی را در بنگلادش دانست و در این زمینه توضیح داد: در این كشور كمتر از یك درصد از جوانان پناهنده در دو اردوگاه رسمی پناهندگان "روهینگیا"، به دوره متوسطه معتبر دسترسی دارند.
صمدی، مسائل مالی را دلیل دیگری برای افت میزان ثبت نام پناهندگان در مقطع متوسطه ذكر كرد و اظهار داشت: یادگیری و تحصیل در مقطع متوسطه نیاز به امكانات و ابزار یادگیری بیشتری دارد. بطور كلی، آموزش در مقطع متوسطه، نقش مهمی را در پشتیبانی از پناهندگان جوان در سنین بسیار لطمه پذیر ایفا می كند؛ چونكه نوجوانان در این دوره سنی چنانچه چشم انداز روشنی از آینده خود نداشته باشند، بیشتر در معرض فعالیت های غیرقانونی و لطمه پذیر قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینكه در سال ۲۰۱۸ تعداد فزاینده ای از پناهندگان به تحصیلات عالی دست یافته اند، اظهار نمود: در واقع، ثبت نام در مقطع متوسطه از یك به ۳ درصد افزایش یافته است، به شكلی كه در سال ۲۰۱۸ تعداد كل پناهندگان ثبت نام شده در مقطع تحصیلات عالی برابر با ۸۷ هزار و ۸۳۳ نفر بوده است. این در حالیست كه میزان ثبت نام افراد غیر پناهنده در مقطع تحصیلات عالی در سطح جهان در حدود ۳۷ درصد بوده است.


این محقق حق "آموزش" را یكی از حقوق اولیه برای تمامی كودكان در جهان دانست و اضافه كرد: آموزش پناهندگان نیز یك لزوم هم برای كشور مبدا و هم برای جوامع میزبان پناهندگان به شمار می رود؛ آموزش و پرورش در محافظت، ایجاد انگیزه، رشد و پرورش استعدادها و تقویت زندگی كودكان، نوجوانان و جوانان پناهنده نقش محوری را ایفا می كند. علاوه بر آن، تحصیل در مدرسه می تواند احساس امید را در كودكان آواره به وجود آورده و آنها را برای داشتن آینده ای بهتر امیدوار كند.
وی اشاره كرد: آموزش خصوصاً برای دختران مزایای بیشتری دارد؛ چونكه لطمه پذیری دختران را در مقابل استثمار، خشونت جنسی، حاملگی و ازدواج در سنین كم می كاهد.
صمدی افزود: تحقیقات سازمان یونسكو نشان میدهد كه یك سال تحصیلی بالاتر می تواند درآمد یك دختر را تا یك پنجم افزایش دهد و مزایایی را برای خود دختران، خانواده و جوامع آنها به ارمغان آورد. بعلاوه دختران با تحصیلات بالاتر می توانند مهارت های رهبری، كارآفرینی و اعتماد به نفس بیشتری را كسب كنند.
وی افزود: در این راستا كمیساریای عالی پناهندگان اشاره دارد كه عدم آموزش كودكان می تواند به ادامه درگیری ها كمك نماید و این "به معنای از دست رفتن فرصت برای توسعه صلح آمیز و پایدار در جهان است." بدین سبب دولت های میزبان و مؤسسات اجرایی در قبال دسترسی كودكان پناهنده به یك آموزش با كیفیت، وظیفه اخلاقی و بشردوستانه دارند.




منبع:

1398/09/05
14:46:34
5.0 / 5
4411
تگهای خبر: پژوهش , خدمات , دانشگاه , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴