صادرات محصولات فناورانه به كنیا شتاب می گیرد

صادرات محصولات فناورانه به كنیا شتاب می گیرد

لیمو بلاگ: پلت فرم شتابدهی صادرات محصولات و خدمات فناورانه ایران در نایروبی كنیا راه اندازی می شود تا با كمك این زیرساخت، صادرات محصولات فناورانه ایرانی به این كشور توسعه یابد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بر اساس توافق صورت گرفته میان وزیر امور خارجه كشورمان و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مقرر شده است كه ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی كنیا به مدت ۵ سال برای ایجاد مركز تعاملات فناوری و دفاتر صادراتی به شركت های دانش بنیان تعلق گیرد. بر همین مبنا نیز یك هیات فناوری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این كشور اعزام شد.
هدف اصلی این سفر، «بازدید از مراكز كسب وكارهای نوآورانه این كشور»، «بازدید از ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی» و «ارزیابی فنی ساختمان مذكور برای تهیه طرح بازسازی و هزینه های مترتب بر آن» بود. این ساختمان تا ابتدای سال آینده راه اندازی خواهد شد.
در این ساختمان فضای لازم برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی، فضای كار اشتراكی برای شركت ها، دفاتر اختصاصی، سالن های مذاكرات تجاری، سالن سمینار و جلسات خصوصی ایجاد می شود. این مركز زمینه حضور شركت های ایرانی برای توسعه كارهای صادراتی به شرق آفریقا را بیشتر از پیش فراهم می آورد.
مسعود حافظی، معاون دفتر توسعه كسب وكار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه، اظهار داشت: طی یك سال قبل مذاكرات و پیگیری های فشرده ای با وزارت امور خارجه برای بهره برداری از ساختمان مذكور صورت گرفته است. با همراهی مدیران وزارت امور خارجه و پیگیری جدی شخص سفیر ایران در نایروبی، روند بهره برداری از این ساختمان شكل جدی تری به خود گرفت.
بگفته وی، تیم طراحی و بازسازی این ساختمان تا اختتام فروردین ماه سال آینده، این ساختمان را با مشاركت كارگزار صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در كنیا بازسازی و آماده بهره برداری می كند.
معاون دفتر توسعه كسب وكار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان كرد: باتوجه به پتانسیل های بالای آفریقا برای عرضه محصولات تكنولوژیك كه منافع اقتصادی و صرفه جویی های انرژی در بر دارد، شركت های دانش بنیان ایرانی می توانند از این ظرفیت بهره ببرند.
قبل از این با مشاركت فیسبوك، گوگل، اوراكل و بانك جهانی مجموعه هایی نظیر IHUB در كنیا به وجود آمده اند كه بیشتر از ۱۷ هزار تیم و استارتاپ را در آفریقا تحت پوشش خود گرفته اند و بوسیله منتورینگ، ارائه فضای كار اشتراكی و نیز سرمایه گذاری روی ایده ها و استارتاپ های موفق، علاوه بر اشتغال زایی، منافع اقتصادی زیادی را نیز از آن خود كرده اند.
همین طور مجموعه هایی نظیر Kotra با ایجاد دفاتر برون مرزی خود كارهای صادرات شركت های كشور خودرا بسیار تسهیل و تسریع می كنند. دفتر تجاری این مجموعه در نایروبی كنیا، خدمات و سرویس های متنوعی به شركت های كره ای ارائه می دهد كه تلاش خواهد شد در صورت تامین مالی مناسب، خدمات مشابه این مجموعه ها در اختیار شركت های ایرانی نیز قرار گیرد.
حافظی در ادامه اظهار داشت: تغییر رویكردهای سیاسی در بدنه وزارت امور خارجه به رویكردهای اقتصادی، نتیجه گفتمان و دیپلماسی اقتصاد غیرنفتی و مبتنی بر سرمایه های انسانی معاون علمی و فناوری طی سال های گذشته است.
وی ادامه داد: حضور در بازارهای خارجی در شرایط بسته سیاسی، اقتصادی و فشارهای همه جانبه تحریم آمریكا، فضای فعالیت بخش خصوصی را سخت و پرهزینه كرده است. بنا بر این معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد یك پلت فرم چابك و كم هزینه تلاش می كند تا حضور شركت های دانش بنیان را در بازارهای بین المللی تسهیل كند.
معاون دفتر توسعه كسب وكار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سابقه سال های اخیر بخش های خصوصی در ایران برای ایجاد شتاب دهنده ها، اظهار داشت: فضای فعالیت كارهای استارتاپی و شركت های نوآور در ایران باید وارد فضای بین المللی شود و از ظرفیت های این بخش در خارج از ایران نهایت بهره را برد.
حافظی با استناد به تحقیقات انجام شده در Harvard Business Review، سه جزء برای موفقیت پلت فرم های تجاری را شامل "ارتباطات"، "جذبه" و "جریان داشتن" دانست و اضافه كرد: در پلتفرمی كه بنا داریم برای مركز تجاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در كنیا طراحی نماییم، تلاش خواهیم كرد شركت ها به راحتی وارد این مركز تجاری شوند و بتوانند اطلاعات محصول و خدماتشان را به شبكه ای از ذی نفعان ارائه نمایند.
وی ادامه داد: همین طور طراحی فضا و مدل فعالیت این پلت فرم به شكلی خواهد بود كه تجار و شركت های آفریقایی و شركت های دانش بنیان مجذوب فعالیت در این فضا شوند.
بنا بگفته حافظی، خلق ارزش برای طرفین تعامل در این پلت فرم نیز بوسیله مطالعات بازار پیش از حضور شركت ها و بوسیله شركت های بازاریابی محلی میسر است تا در نقطه اتصال شركت ها به این پلت فرم در كنیا، منافع اقتصادی حاصل برای ایشان و شریك تجاری كنیایی مشخص باشد.
وی با اشاره به حمایت های معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست مركز تعاملات بین المللی علم و فناوری و نیز سفیر ایران، از شركت های متقاضی برای فعالیت در این زیرساخت دعوت كرد.



1398/10/25
16:29:35
5.0 / 5
3038
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳