در جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی انجام شد

برگزاری نشست مروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشكی با بررسی مصادیق شبه علم

برگزاری نشست مروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشكی با بررسی مصادیق شبه علم

لیمو بلاگ: نشست ˮمروری بر پژوهش های علمی در حوزه پزشكی با بررسی مصادیق شبه علمˮ با سخنرانی دكتر محمدرضا توكلی صابری برنده جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ در مركزنوآوری و شكوفایی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار گردید.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمدرضا توكلی صابری در این نشست با اشاره به اینكه معارف شامل دو دسته اعتقادی و پژوهشی هستند، اظهار نمود: معارف اعتقادی در جستجوی وصول به حقیقت و پژوهشی به دنبال معرفت هستند.

وی در ادامه با تشریح و تعریف علم به زبان ساده، عنوان كرد: در این رابطه می توان به علوم قانون یاب یا علوم طبیعی مانند فیزیك و شیمی اشاره نمود كه مبحث آنها كشف قوانین كلی و عامی است و در همه جا و همیشه صادق است و علوم واقعیت یاب یا علوم اجتماعی مانند جامعه شناسی، تاریخ و شاید اقتصاد بیشتر به پدیده ها و وقایع موضعی و محلی توجه دارند.

وی با اشاره به تفاوت علم و ضدعلم، به اركان علم اشاره نمود و اظهار داشت: در علم، مهمترین مسأله فرضیه سازی است كه یا درست است و اثبات می شود، یا نادرست است و رد می گردد. نظریه، حالت پیشرفته فرضیه است كه كاركرد جهان را نشان داده است و ازاین رو مهمترین وجه تمایز علم با سایر معارف، در قدرت پیش بینی آن است كه باید دقیق باشد.

صابری توكلی در این رابطه به بررسی مصادیق شبه علم پرداخت و اظهار داشت: برای روشن شدن این مورد بنده اصطلاحاتی همچون دانشورزی (مانند كشاورزی) science، دانشورز (مانند كشاورز) scientist و دانشورزانهscientific را بوجود آورده و از سالها پیش جهت استفاده در متون فارسی پیشنهاد كرده ام.

وی در ادامه با اشاره به اركان و چهار چوب دانشورزی به تعریف مفاهیمی همچون فرضیه و نظریه پرداخت و در ادامه قوانین علمی، تجربی، نظری (یا قوانین انتزاعی) و همینطور روش های مختلف علمی مانند پیش بینی، مشاهده، آزمایش، تائید یا ابطال را شرح داد.

وی با ارائه تعریفی از دانشورزی، عنوان كرد: ارزش یك نظریه یا فرضیه علمی به هیچ وجه نباید به خصلت و شخصیت دانشورزی كه آن نظریه را عرضه داده است ارتباط پیدا كند. همینطور یافته ها و اكتشافات یك دانشورز باید به صورت آزادانه و آشكارا به كل جامعه علمی عرضه شود و همینطور دانشورزان باید یافته های همكاران خویش را با شك سازمان یافته بررسی كنند.

نویسنده كتاب "سفر برگذشتنی" با اشاره به مساله "شبه علم"، اظهار نمود: شبه علم عبارت است از مجموعه نظریه ها و روش هایی كه برای توصیف موضوعات و پدیده ها ی طبیعی به كار می رود، اما از روش علمی استفاده نمی نماید. در این میان می توان به مسائلی همچون اختر بینی (احكام نجوم یا آسترولوژی)، قدرت پیرامید، طالع بینی، موجودات هوشمند فرازمینی، هومئوپاتی، تله پاتی، احضار ارواح، ایمان درمانی و چندین نمونه دیگر اشاره نمود.

توكلی صابری در ادامه سخنان خود همینطور به مباحثی همچون شیوه استدلال شبه دانشورزان، شیوه رد فرض غلط، استدلال معطوف به جهل، استدلال بر پایه دانش پیشینیان، حمله به شواهد علمی غیر مستقیم، شرایط تائید درمان بیماری توسط روش های غیرپزشكی و مساله مهم پزشك نماها هم اشاره نمود.



1397/09/06
19:34:26
5.0 / 5
4930
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳