دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خبر داد

تولید آزمایشی داروهای ویروس كرونا در چند شركت

تولید آزمایشی داروهای ویروس كرونا در چند شركت

به گزارش لیمو بلاگ دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری از تولید چند دارو و كیت تشخیص سریع بیماری كرونا ویروس از جانب چند شركت دانش بنیان اطلاع داد و اظهار داشت: هم اكنون این محصولات در فاز تحقیقاتی و آزمایشگاهی است و در صورت دریافت مجوز از كمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت وارد فاز تولید می شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر مصطفی قانعی در نشست خبری مقابله با ویروس كرونا در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با اشاره به زیرساخت های بوجود آمده برای توسعه فناوری، اضافه كرد: با زیرساخت هایی كه طی چند سال گذشته در كشور بوجود آمده است، ۶۰۰ شركت دانش بنیان در حوزه های زیست فناوری بوجود آمده و پتانسیل این شركت ها نشان داد كه در شرایط بحرانی قادرند در كمترین زمان وارد عرصه های پرچالش زیستی شوند.
وی با اشاره به توانمندی این شركت ها در چالش زیستی شیوع كرونا ویروس در كشور، اشاره كرد: یكی از اقدامات تشخیصی این بیماری كیت های تشخیصی است كه هم اكنون بخشی از این كیت ها از جانب بعضی از كشورها مانند چین به كشور اهدا شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان این كه این كیت ها به انستیتوپاستور واگذار شده و از جانب این موسسه در كشور توزیع شده است، اشاره كرد: این كیت ها پاسخگوی مدت كوتاه یك تا دو ماه آینده است؛ ازاین رو ما در معاونت علمی سعی كردیم تا با بیان فراخوانی مبادرت به تولید كیت های تشخیصی كرونا ویروس نماییم تا بلافاصله پس از تمام شدن محموله های ارسالی كیت های تشخیصی بتوانیم آنها را در داخل، تولید و نیازهای كشور را برطرف نماییم.
قانعی با اشاره به اعلام فراخوان تولید كیت از جانب وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: انتظار ما بر این بود كه تنها ۵ تا ۱۰ شركت در این حوزه اعلام آمادگی كنند ولی با لیستی كه امروز در اختیار ما قرار گرفت، ۵۰ شركت آمادگی خویش را برای تولید كیت ها اعلام نموده اند.
وی خاطرنشان كرد: شركت های كه بر روی این ویروس از گذشته مطالعه كرده باشند و موفق به ساخت كیت تشخیصی شده باشند و این كیت ها برای بیماری های عفونی ویروسی مورد تایید قرار گرفته باشد، در اولویت قرار می گیرند.
قانعی با تاكید بر این كه از میان ۵۰ شركت عرضه طرح، ۵ شركت برای ساخت كیت تشخیصی كرونا ویروس انتخاب شدند، اظهار داشت: با این شركت ها مشروط بر آن كه بتوانند در سریعترین زمان و بالاترین كیفیت كیت های مورد نظر را تولید كنند، قرارداد امضا می شود. امضای این قراردادها هم منوط به تایید سازمان غذا و دارو خواهد بود.
شناسایی افراد مبتلا به كرونا ویروس و قرنطینه آنها
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان این كه هم اكنون كیت های تشخیصی سریع در كشور وجود ندارد، اظهار داشت: این كیت ها در سایر كشورها هم موجود نیست؛ ولی مطالعه در این عرصه را آغاز كرده اند. با این كیت ها می توانیم افراد مبتلا را شناسایی و قرنطینه آنها را آغاز كنیم؛ این امر می تواند مانع از سرایت این بیماری به سایر افراد باشد و بر این اساس اقداماتی را در دستور كار قرار دادیم.
قانعی با تاكید بر این كه پروتكل های درمانی این بیماری در كشور وجود دارد، در مورد پروتكل های درمانی افراد مشكوك بسیار بحث های زیادی صورت گرفته است، ولی هم اكنون دو شركت محصولاتی را ارائه كردند كه می توان از راه داروهای تولید شده در این شركت ها نسبت به مداخله انسانی برای درمان افراد مشكوك به كرونا ویروس اقدام نمود.
وی تصریح كرد: سریعترین تولید انبوه این داروها منوط به دریافت مجوز كمیته اخلاق است و در صورت صدور این مجوز كار تست این دارو شروع می شود.
قانعی با اشاره به خصوصیت های این دارو اظهار داشت: این دارو مركب از چند تركیب گیاهی است كه برای افراد مشكوك به ویروس كرونا تجویز می شود؛ این دارو كمترین عوارض را برای این دسته از بیماران به دنبال خواهد داشت.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری همینطور از محصولات دو شركت دانش بنیان در این حوزه اطلاع داد و اظهار داشت: دو شركت هم دارویی را تولید كرده اند كه این داروها برای از بین بردن ویروس كرونا از ناحیه حلق و بینی است.
وی در اینباره توضیح داد: د رحال حاضر دو دسته از بیماران وجود دارند؛ یك دسته از این بیماران افراد دارای تب و با تست كرونای مثبت و دسته دوم بیماران با علائم خفیف و تست مثبت كرونا هستند. داروی تولیدشده می تواند تا ویروس موجود در بیماران با علائم خفیف را كه ویروس كرونا در حلق و بینی آنها وجود دارد، از بین ببرد و این امر شانس سرایت این بیماری از افراد مبتلا به افراد سالم را می كاهد.
تشكیل تیم برای پاسخ به سوالات اساسی وزارت بهداشت
قانعی با اشاره به طرح چند سوال اساسی از جانب وزارت بهداشت، اظهار داشت: وزارت بهداشت سوالاتی داشته كه از آن جمله می توان به این موارد اشاره نمود كه "چه زمانی مجاز به ترخیص بیماران مبتلا هستیم و پروتكل های درمانی افراد آلوده كننده چیست" و ما در صدد برآمدیم تا در كوتاه ترین زمان به این سوالات پاسخ دهیم؛ بر این اساس تیمی از داروسازان، اپیدمیولوژیست ها، متخصصان داروهای گیاهی، فوق تخصص های ریه و عفونی تشكیل شد و در صدد هستیم تا در هر هفته با بررسی هایی كه انجام می دهیم، پیشنهادات جدیدی در این حوزه عرضه دهیم.
چالش های تولید الكل در كشور
وی با تاكید بر این كه به سرعت نمی توان ظرفیت تولید الكل را در كشور افزایش داد، در این حوزه توضیح داد: ما همواره با فروش الكل های تولیدی گرفتار چالش بوده ایم؛ ولی با شیوع كرونا ویروس با حجم انبوهی از تقاضاها برای خرید این محصول مواجه شدیم.
قانعی با تاكید بر این كه ما همواره در طول سال های گذشته با فروش الكل گرفتار مشكلاتی بودیم، افزود: هم اكنون انتظار ما این است كه در مكان های شلوغ و همینطور در مكان هایی مانند بیمارستان ها كه محل تجمع بیماران است، از الكل استفاده گردد.
به قول وی، به افرادی كه مبتلا به این بیماری نشده اند، سفارش می شود تنها از محلول های شست وشوی عادی استفاده كنند.
چالش های تولید واكسن ویروس كرونا
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به تولید واكسن كرونا ویروس اظهار داشت: كسی كه موفق به ساخت واكسن این ویروس شود، می تواند بر ویروس های سارس و مرس هم غلبه كند، ضمن آن كه قادر به ساخت واكسن های برونشیت طیور هم خواهد شد؛ چون كه شیوع این بیماری در طیور ناشی از كرونا ویروس می باشد.
وی با تاكید بر این كه مطالعه بر روی واكسن ویروس كرونا بسیار خطرناك می باشد، اظهار داشت: كسی كه در این حوزه مطالعه می كند، باید بتواند این ویروس را كشت دهد و این كاری بسیار پرخطر است. ولی برای تولید این واكسن باید بررسی شود كه كشور چه میزان از شیوع این بیماری متضرر می شود.
وی اشاره كرد: واكسن ها باید پیش از ابتلای فرد به این بیماری تزریق شوند، ضمن آن كه باید همه افراد سالم نسبت به این بیماری واكسینه شوند.
قانعی تصریح كرد: ما در گذشته تجربه شیوع بیماری آنفلوآنزا را داشتیم كه با شیوع آن نسبت به واردات واكسن های آنفلوآنزا اقدام كردیم و در سال بعد كه آنفلوآنزا شیوع پیدا كرد، خیلی از شركت ها متضرر شدند.



1398/12/12
19:14:55
5.0 / 5
4139
تگهای خبر: بیمارستان , تولید , دانش بنیان , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱