رییس پارك فناوری خوزستان در گزارش لیمو بلاگ

ایجاد شهرک شیمیایی با هدف جلوگیری از خام فروشی در خوزستان

ایجاد شهرک شیمیایی با هدف جلوگیری از خام فروشی در خوزستان

به گزارش لیمو بلاگ، رئیس پارک علم و فناوری خوزستان از صدور مجوز راه اندازی شهرک شیمیایی در شهرک صنعتی ماهشهر آگاهی داد و اظهار داشت: این شهرک از صادرات مواد خام پیروشیمی جلوگیری و نیازهای کشور را مرتفع می کند.


محمد راضی جلالی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان رویکرد جدید معاونت علمی ریاست جمهوری است که به عنوان اولویت مطرح شده و این رویکرد یکی از ماموریت های همه متولیان زیست بوم علم و فناوری است.
وی پارک های علم و فناوری را یکی از بازیگران این زیست بوم دانست و اظهار داشت: هر پارکی متناسب با ظرفیتهای استان و صنایع موجود در استان مربوط، برنامه های خودرا تدوین کرده و استان خوزستان نیز که از منحصر به فردترین استانهای کشور به لحاظ ظرفیتهای صنعتی و تولیدی است، وضعیت متفاوتی دارد؛ چونکه در استان خوزستان نمی توان صنعتی را نام برد که وجود نداشته باشد و این بستر خوبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و ایجاد تحول در اقتصاد دانش بنیان بشمار می رود.
جلالی اشاره کرد: یکی از الزامات ایجاد این تحولات، سرمایه گذاری است. تغییراتی که در ارتباطات سیاسی کشور با تعدادی از کشورهای منطقه انجام شده است، زمینه های سرمایه گذاری را فراهم نموده است؛ به عنوان نمونه کشور عربستان است که با فعال شدن سفارت آن، سرازیر شدن سرمایه گذاران کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس را خصوصاً در استان خوزستان فراهم خواهدنمود.
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به انتخاب این پارک به عنوان پارک برتر کشور در جذب سرمایه گذاران، تصریح کرد: علاوه بر آن توانستیم از بودجه های استانی سهم خوبی را برای توسعه شرکت های دانش بنیان و پشتیبانی از محصولات دانش بنیان جذب نماییم. یکی از مصوبات سال قبل اختصاص ۱۰ درصد از بودجه های استانی به عنوان تملک دارایی به اختیار پارک های علم و فناوری بوده که از این محل، مبلغ ۱۴۷ میلیارد تومان به این پارک اختصاص یافت.
جلالی اضافه کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان این قول را داده اند که امسال نیز ۱۰ درصد اعتبارات استانی در عرصه های توسعه فناوری هزینه شود.
وی افزود: علاوه بر اینها سفر رئیس جمهور به استان خوزستان بستر خوبی را فراهم نمود و هم بودجه های خوبی برای اشتغال و تولید در نظر گرفته شد، ضمن آنکه مجوزهایی برای حل مشکلات تعدادی از شرکتها در نظر گرفته شد.
جلالی در این زمینه توضیح داد: همچون این مجوزها، مجوزه راه اندازی «شهرک شیمیایی» در مساحت بیش از ۵۰۰ هکتار در شهرک صنعتی ماهشهر است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.
رئیس پارک فناوری خوزستان، شهرک شیمیایی را مجموعه ای از واحدهای تولیدکننده صنایع پایین دست پتروشیمی دانست و اظهار داشت: پتروشیمی به نوبه خود یک خام فروش است که نفت را به کالای واسط تبدیل می کند و متاسفانه بسیاری از این مواد واسط صادر و تبدیل به محصولات نهایی می شوند و باردیگر با چند برابر قیمت به کشور وارد می شوند.
وی اشاره کرد: از ۱۰۰ درصد محصولات تولید پتروشیمی حدود ۳.۶ درصد آن در عرصه پایین دست استفاده می شود و غالب این مواد صادر می شوند، ولی این شهرک شیمیایی می تواند خوراک را دریافت و به محصول تبدیل نموده و نیازهای داخل کشور را تولید نماید.



1402/04/23
17:10:32
5.0 / 5
394
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , سازمان , سفر
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲