به دست فناوران ایرانی محقق می شود؛

بومی سازی 3 واکسن مننژیت، روتاویروس و هاری انسانی تا پایان 1403

بومی سازی 3 واکسن مننژیت، روتاویروس و هاری انسانی تا پایان 1403

به گزارش لیمو بلاگ، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از کسب دانش فنی و ساخت اولیه 3 واکسن روتاویروس کودکان، هاری انسانی و مننژیت برای اولین بار در داخل کشور اطلاع داد.



علی اکبر رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به زمینه فعالیت این شرکت و هدف تأسیس آن اظهار داشت: هدف این شرکت، کشف، توسعه و ارائه داروهای زیستی به خصوص واکسن ها و پروتئین های نوترکیب است تا کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد و در همین راستا شرکت رهپویان فناور صادق تولید واکسن هایی همچون واکسن های مننژیت، روتاویروس، پنوموکوک و واکسن هاری را برمبنای استانداردهای بین المللی و با هدف ابتدا تامین نیازهای داخل کشور و سپس صادرات مازاد محصول به خارجی آغاز نموده است.
فناوران ایرانی یک واکسن وارداتی را می سازند / روتاویروس عامل ۴۰ درصد بستری کودکان
مدیر عامل شرکت دانش بنیان رهپویان صادق با اشاره به اهمیت تولید بومی سازی واکسن روتاویروس درباره ی این بیماری توضیح داد و اظهار داشت: روتاویروس شایع ترین علت بیماریهای اسهالی در بین نوزادان و خردسالان و عامل ۴۰ درصد بستری کودکان در بیمارستان ها است. این ویروس در آبان و آذرماه به اوج می رسد و موجب می شود اطفال زیر ۵ سال در بیمارستان بستری شوند و هزینه زیادی را به سیستم سلامت کشور تحمیل کند.
بومی سازی واکسن روتاویروس یک الزام است / تاکید رهبری بر ساخت این واکسن
رضایی افزود: از سال ۱۳۹۶ به دستور مقام معظم رهبری قرار بود این واکسن در داخل کشور تولید شد اما بهر دلیلی تا حالا تولید نشده است. بومی سازی این واکسن یک الزام است و باید در واکسیناسیون سراسری کودکان قرار بگیرد.
ارجاع پرونده به سازمان غذا ودارو برای گرفتن مجوز مطالعات انسانی
به گفته این فعال فناور از ۳ سال قبل این شرکت دانش بنیان مبادرت به تحقیق و توسعه واکسن روتاویروس کرده و سال قبل تمام مراحل آزمایشگاهی و پیش بالینی یا تست های حیوانی آن کامل شد. ابتدای پاییز سال ۱۴۰۲ پرونده این واکسن برای گرفتن مجوز مطالعات انسانی به سازمان غذا و دارو تحویل داده شد و تا حالا جلسات داوری مختلفی درباب این واکسن برگزار شده تا بتوان با ورود به فاز مطالعات انسانی و گرفتن تاییدیه های نهایی، انشاالله پایان ۱۴۰۳ به تولید انبوه برسیم.
ایران پنجمین کشوری است که به دانش فنی ساخت واکسن روتاویروس دست یافته است
وی با بیان به این که این واکسن در ایران تا حالا پیش زمینه تولید داخلی نداشته است، اشاره کرد: در دنیا ۵ کمپانی بزرگ، تولید کنندگان اصلی این واکسن هستند که یک شرکت آمریکایی، یک شرکت انگلیسی، ۲ شرکت هندی و یک شرکت ویتنامی است. ما بطور مستقل توانستیم به عنوان پنجمین کشور با تحقیق و توسعه و دانش فنی فناوران ایرانی ساخت اولیه این واکسن را انجام دهیم.
ساخت واکسن هاری برای اولین در کشور / تست های حیوانی تا پایان ۱۴۰۳ تمام می شود
رضایی با اشاره به ورود این شرکت برای ساخت واکسن هاری انسانی درباره ی آن توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: هم اکنون واکسن هاری حیوانی در کشور تولید می شود اما واکسن هاری انسانی وارداتی است و عمدتا از اروپا و هند به کشور وارد می شود. در سال تعداد زیادی گزارش گزش انسان توسط سگ های هار و گاهی اوقات سایر حیوانات داریم که نیاز دارند این واکسن را در یک تا ۳ نوبت دریافت نمایند. شرکت ما هم اکنون وارد فاز تحقیق و توسعه واکسن هاری انسانی شده و درحال گذراندن تست های آن هستیم و امیدواریم تا انتهای سال ۱۴۰۳ تست های حیوانی کامل شود و پرونده را برای درخواست مطالعه انسانی به سازمان غذا و دارو ارائه دهیم.
واکسن مننژیت تا پایان ۱۴۰۳ به تولید انبوه می رسد
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان همین طور از ساخت واکسن مننژیت توسط این شرکت آگاهی داد و اظهار داشت: تولید کننده داخلی واکسن مننژیت داخلی نداریم و تمام واکسن ها وارداتی است. از ۳ سال قبل وارد فاز تحقیق و توسعه این واکسن شدیم و هم اکنون پرونده واکسن آماده است و در ماه های آتی برای گرفتن مجوز مطالعات انسانی به سازمان غذا و دارو تحویل می دهیم تا بتوانیم تا پایان ۱۴۰۳ به مرحله تولید انبوه برسانیم.
وی درباره ی بیماری مننژیت توضیح داد و اظهار داشت: مننژیت بیماری ای است که در آن غشاء یا مننژ اطراف مغز و نخاع ملتهب می شود. ورم همراه با مننژیت اغلب موجب بروز نشانه های معمول بیماری شامل سردرد، طب و خشکی گردن می شود. مننژیت در انواع ویروسی، باکتریایی، قارچی و غیره وجود دارد، اما عفونت های ویروسی به طور معمول شایع تر از سایر عفونت ها موجب ابتلای فرد به مننژیت می شوند. بسته به سبب مننژیت ممکنست این بیماری پس از چند هفته بهبود یافته و یا ممکنست زندگی فرد را تهدید کند.


منبع:

1403/02/01
12:27:45
5.0 / 5
124
تگهای خبر: بیمارستان , بین المللی , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳