توسط محققان به نتیجه رسید؛

شناسایی محدود كننده های مهاجرت سلولی در مغز استخوان

شناسایی محدود كننده های مهاجرت سلولی در مغز استخوان

لیمو بلاگ: پژوهشگران به نتیجه رسیدند كه مگاكاریوسیت ها بعنوان محدود كننده های مهاجرت سلولی در مغز استخوان عمل می كنند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، خون سازی پروسه تشكیل سلول های خون ساز است كه غالباً در مغز استخوان اتفاق می افتد. مغز استخوان همه انواع سلول های خونی شامل سلول های قرمز خون، پلاكت ها و سلول های سفید خونی (لوكوسیت ها) را تولید می كند.
یكی از فراوان ترین سلول های سفید خونی نوتروفیل ها هستند كه در مبارزه با عفونت نقش دارند و فراوان ترین نوع لوكوسیت نیز محسوب می شوند. این سلول ها عمر كوتاهی دارند، بسیار متحرك هستند و می توانند وارد بخش هایی از بخش های مختلف شوند كه بوسیله سایر سلول ها و مولكول ها امكان پذیر نیست.
همه سلول های خون ساز در مغز استخوان تولید می شوند و باید از دیواره عروق بگذرند تا وارد جریان خون شوند. پلاكت های خونی بوسیله بیرون زدگی های بزرگ نفوذ كننده به درون دیواره عروق مربوط به سلول های پیش ساز بزرگ و غیر متحرك، موسوم به مگاكاریوسیت آزاد می شوند.
به این ترتیب، مگاكاریوسیت های بالغ پلاكت ها را تولید می كنند و آنها را به درون جریان خون آزاد می كنند تا تعداد پلاكت ها را ثابت نگه دارند. علاوه بر این، آنها بطور فعال تجمع سلول های بنیادی خون ساز را در یك رویكرد مثبت و هم چنین منفی تنظیم می كنند.
در مطالعه ای جدید دكتر كاترین هاینز و همكارانش دریافته اند كه مهاجرت سلول های بنیادی خون ساز و نوتروفیل ها به اندازه مگاكاریوسیت ها و پراكنش آنها بستگی دارد.
به نظر می رسد كه مگاكاریوسیت ها حتی اگر خودشان مهاجرت نكنند نقش مهمی را در مهاجرت سلولی بازی می كنند. مگاكاریوسیت های بزرگ موانع غیر فعالی را ارائه می كنند و بدین سبب تأثیر قابل توجهی روی مهاجرت سایر سلول ها مانند سلول های بنیادی خون ساز و نوتروفیل ها در مغز استخوان می گذارند.
در واقع، تصاویر میكروسكوپی نشان داده است كه تحرك نوتروفیل ها در موش فاقد پلاكت كاسته می شود، یعنی جایی كه حجم مگاكاریوسیتی افزایش می یابد.
این مطالعه اهمیت خاصیت های بیوشیمیایی محیط مغز استخوانن در تنظیم تحرك سلولی را نشان داده است و به وضوح تأیید می كند كه آنالیزهای ولومتریك تعداد و متمركز شدن مگاكاریوسیت ها، اطلاعات بیشتری را در مورد دینامیك مغز استخوان ارائه می دهد.


منبع:

1398/05/04
14:28:23
5.0 / 5
4995
تگهای خبر: تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲