گامی در جهت توسعه صنعت گل و گیاه؛

ارائه روشی نوین برای تكثیر اركیده از طرف پژوهشگران كشور

ارائه روشی نوین برای تكثیر اركیده از طرف پژوهشگران كشور

لیمو بلاگ: از آنجایی كه تكثیر گل اركیده بعنوان گل باارزش در حوزه تجارت بین المللی با دشواری هایی مواجه می باشد، تعدادی از محققان دانشگاهی روشی را برای تكثیر این گل ارائه كردند كه بگفته آنها این روش آلودگی های فرآیندها را به حداقل می رساند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا پروفسور سیدنجم الدین مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و دكتر فاطمه بیدرنامنی عضو هیات علمی دانشگاه زابل موفق به ساخت و اختراع نخستین سرنگ تلقیح گیاهی برای خانواده اركیده در یك پروژه تحقیقاتی دو ساله شدند.
دكتر مرتضوی، استاد دانشگاه زنجان در گفت و گو با ایسنا، گل اركیده فلانوپسیس را از خانوده "اركیداسه" دانست و اظهار داشت: این گل علاوه بر آنكه بسیار باارزش است، یكی از گونه های حساس برای تكثیر به حساب می آید.
او همینطور ارزش تجاری این گل را برابر با ۴ بشكه نفت خام دانست و اظهار نمود: با عنایت به اعمال تحریم های ظالمانه تكیه بر توسعه صنعت گل و گیاه به اقتصاد وابسته به نفت ما نیز كمك شایانی خواهدنمود.
مرتضوی افزود: "اركیده ها" بعنوان جذاب ترین گل ها و گروه بی نظیر گیاهان طبیعت از زمان های بسیار قدیم، به سبب طیف وسیع شكل های متنوع، رنگ و طول عمر بالا، مورد توجه گیاه شناسان، محیط بانان و اكولوژیست ها و همین طور تجارت بین المللی قرار گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با تاكید بر اینكه ۱۰ درصد از تجارت بین المللی گل ها به خصوص برخی گونه های هیبریدهای نادر مربوط به گل اركیده می شود، تصریح كرد: این خانواده بسیار وسیع، تك لپه است كه با ریخت شناسی خاص گل، مكانیسم گرده افشانی و بذور خیلی ریز از بیشتر گیاهان علفی تشخیص داده می شود.
وی با اشاره به چالش های تكثیر این گیاه، اظهار داشت: برای رفع این چالش با همكاری تیم سه نفره و با همكاری دكتر بیدرنامنی و دكتر مهدی شعبانی پور طی دو سال تحقیق بر روی این گل و ساختار مورفولوژیكی خاص گل اركیده موفق به ساخت دستگاهی برای تكثیر آن شدیم.


دكتر فاطمه بیدرنامنی، عضو هیات علمی دانشگاه زابل نیز در گفت و گو با ایسنا به روش های تكثیر گل اركیده اشاره نمود و توضیح داد: "دو رگ گیری" و "تلقیح"، پروسه تخصصی و علمی است كه توسط دانشمندان و كارشناسان بر روی گونه های گیاهی و جانوری به منظور گرفتن ارقام جدید، باروری و بذرگیری انجام می شود.
وی مهمترین مزایای تلقیح مصنوعی در گل اركیده را به دست آوردن كپسول بذر حاوی یك تا ۴ میلیون بذر برای كشت بافت و امكان ایجاد رقم جدید برشمرد.
بیدرنامی، افزود: پروسه تلقیح در گل اركیده به سختی و با دقت زیاد باید انجام شود؛ چونكه با عنایت به آلودگی ناشی از وسایلی كه تلقیح گل اركیده را انجام می دهند، گاهی پروسه تشكیل كپسول بذر با مشكل روبرو می شود.
این عضو دانشگاه زابل، بهترین روش تكثیر و پرورش گل اركیده را استفاده از بذر در محیط كشت بافت دانست و اظهار نمود: از طرف دیگر بهترین راهكار برای تولید ارقام جدید، تلقیح مصنوعی و دو رگ گیری است و در دنیا از روش های بسیار ساده مانند سوزن، چوب و یا وسایل پیش پا افتاده برای تلقیح مصنوعی "اركیده" بهره می برند.
وی افزود: استفاده از این روش ها گاهی سبب می شود كه از طرف كاربر آلودگی هایی در كپسول محتوای بذر در اركیده ایجاد و موجب شود كه كپسول تشكیل نشود. بدین جهت برای كاهش آلودگی كه موجب محدودیت در تولید گل اركیده می شود، باید از سیستمی بهره برد كه آلودگی انتقال دانه گرده به مادگی كم شود.
این محقق اشاره كرد: از طرفی شكل و موقعیت قرارگیری مادگی گل اركیده در میان گلبرگ ها، در حالت تاریك قرار دارد و این امر باعث شده كه پروسه انتقال دانه گرده گل اركیده به مادگی سخت و با صرف زمان زیادی همراه باشد.
وی با اشاره به طراحی و ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی گل اركیده فلانوپسیس، اضافه كرد: این دستگاه متشكل از دو پیستون، شاسی، چراغ و سوزن های تلقیح متشكل از خلال دندان ساخته شده است كه ضمن صرفه اقتصادی، كارایی دستگاه را برای تلقیح تا ۱۰۰درصد بالا برده است.


بیدرنامی با تاكید بر اینكه این سرنگ تلقیح برای تز دوره دكتری تولید شده است، اظهار نمود: تمامی آنالیزهای خودتلقیحی و دو رگ گیری به صورت موفقیت آمیز انجام شده است.
این محقق افزود: هر كپسول اركیده بعد از تلقیح از یك تا ۴ میلیون بذر تولید می كند كه تنها روش موفقیت آمیز برای تولید گل از بذور این گیاه، كشت بافت است كه دانشمندان داخلی و خارجی از روش های متفاوتی بهره برده اند.


وی افزود: سرنگ تلقیح مصنوعی گل اركیده فلانوپسیس، امكان نصب و تعویض خلال دندان یكبار مصرف (با توجه به طویل و باریك بودن ابعاد) بعنوان سوزن تلقیح در گل اركیده را دارد و این امر موجب كاهش احتمال انتقال آلودگی های قارچی و ویروسی در كپسول بذر، افزایش بهره وری، افزایش دقت و سرعت تلقیح با عنایت به همزمانی نور در هنگام تلقیح و مقرون بودن از لحاظ مالی خواهد شد.
بگفته بیدرنامی، این تیم در حال تحقیق بر روی روش خاص و بسیار نوآورانه برای تولید گل اركیده از بذور هستند و مراحل آزمایشی این پروژه موفقیت آمیز بوده است.


وی مهمترین كشورهای صادركننده گل اركیده را هلند ( ۳۹.۶۷ درصد)، تایلند (۲۸.۴۱ درصد)، تایوان (۱۰ درصد)، سنگاپور ( ۱۰ درصد) و نیوزلند (۶ درصد) دانست و تصریح كرد: از بین كل جنس های اركیده شاخه بریده جهان، "دندروبیوم" (۸۵ درصد)، "فلانوپسیس" و "سیمبیدیوم" (۱۵ درصد) را شامل می شوند.




منبع:

1398/10/03
12:45:37
5.0 / 5
4331
تگهای خبر: بین المللی , تولید , دانشگاه , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱