استفاده از بسته بندی نانویی ایرانی در صادرات محصولات كشاورزی تركیه

استفاده از بسته بندی نانویی ایرانی در صادرات محصولات كشاورزی تركیه

لیمو بلاگ: بتازگی با امضای قرارداد یكی از شركت های مستقر در مركز رشد دانشگاه صنعتی شریف كه به دانش فنی تولید مستربچ های پلیمری دست یافته است، با یكی از شركت های صادراتی تركیه مقرر است از بسته بندی های نانویی ایرانی برای صادرات محصولات كشاورزی كشور تركیه استفاده گردد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، مستربچ های پلی اتیلن در صنایع پلیمری كاربرد فراوانی دارند و می ­توانند با عنایت به نوع پایه مورد استفاده در محصول طراحی و تولید شوند. كاربردهای استفاده از این مستربچ ها در صنایع لوله، فیلم، ورق و تزریق است؛ ولی از این میان، پلی اتیلن (PE) یك ترموپلاستیك سبك و جامدی غیرفعال و یكی از ساده و ارزان ترین پلیمرها است كه دارای خواص مناسب مكانیكی، الكتریكی و شیمیایی است و در انواع مختلف برمبنای چگالی تولید می شود. بدین جهت یكی از شركت های دانش بنیان موفق به تولید مستربچ های پلی اتیلن شده است.
سطح پلیمرها دارای ضریب اصطكاك بالا است و بطور ذاتی تمایل زیادی برای چسبیدن به یكدیگر و سطوح فلزی دارند. این خاصیت مشكلاتی در حین تولید و یا كاربرد پلیمرها هنگام رول كردن فیلم ­ها به دنبال دارد كه برای مقابله با این معضل، از مستربچ آنتی بلاك یا مواد لیز كننده استفاده می ­شود. مواد آنتی بلاك (Antiblock) مانع از تجمع و چسبندگی فیلم ­ها بر روی یكدیگر می شود.
این پلیمر در ساخت انواع نایلون بسته بندی، ظروف نگهداری مواد غذایی و انواع وسایل پلیمری آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد و از خواصی چون استواری مناسب، انعطاف پذیری قابل توجه، دانسیته كم، قیمت مناسب و پایداری نوری كافی برخوردارست.
این پژوهشگران با افزودن نانوذرات به ماده پایه پلیمری از جنس پلی اتیلن خواص آنرا ارتقا دادند و موفق به تولید آمیزه پلی اتیلنی آنتی بلاك شدند. در تولید این محصول از نانوذرات "سیلیس" استفاده شد. این ذرات دارای پوشش خاصی است تا همبستگی مناسبی با زمینه پلیمری ایجاد شود. در روند تولید ابتدا پودر ذرات نانویی با پلیمر خالص به صورت فیزیكی مخلوط شده و سپس در دستگاه اكسترودر دو پیچه اختلاط در حالت مذاب انجام می شود.
خروجی این پروسه كه مستربچ آنتی بلاك نامیده می شود و می تواند به روش فیلم دمشی و یا casting تولید شود و در اختیار تولیدكنندگان فیلم های پلیمری قرار گیرد. میزان استفاده از این مستربچ كه با فناوری بومی و با استفاده از مواد نانویی تولید شده، كمتر از یك درصد وزنی در پروسه تولید فیلم نهایی است و نتیجه مخلوط كردن آن با پلیمر خالص، فیلم نهایی دارای خاصیت آنتی بلاك و كاملاً شفاف است.
آمیزه ها و مستربچ های تولیدشده توسط این شركت در صنعت بسته بندی و بمنظور افزایش زمان ماندگاری محصولات غذایی و كشاورزی مورداستفاده قرار می گیرند.
این شركت بتازگی قراردادی برای فروش ۱۰۰ تن كیسه بسته بندی با یك شركت از تركیه به امضا رسانده است و تحویل نخستین فاز به حجم ۵ تن انجام شده و مقرر است ماهانه ۱۰ تن از این كیسه ها تحویل این شركت شود.
این كیسه های صادراتی كه دارای خاصیت كنترل رطوبت است و در آنها از فناوری آنتی بلاك استفاده شده، مقرر است در اختیار كشاورزان تركیه ای قرار گیرد تا از این كیسه ها برای صادرات محصولات كشاورزی تركیه به بازار روسیه و اروپا استفاده كنند.
علاوه بر آن، با امضای قراردادی با یكی از شركت های تولیدكننده مواد پروتئینی، مقرر است نیمی از ظروف بسته بندی گوشت و مرغ این شركت با استفاده از مستربچ های نانویی تولیدشده این شركت دانش بنیان تامین می شود. بر این اساس ماهانه ۴۰ تن مستربچ به این شركت تولیدكننده مواد پروتئینی تحویل داده می شود.
كیسه های بسته بندی برای صادرات خیار، كاهو، كلم بروكلی و بادمجان از طرف این شركت تولید و به بازار عرضه می شود. از آنجایی كه پلی اتیلن خاصیت چسبندگی زیادی دارد؛ بدین جهت به كیسه هایی كه با این ماده ایجاد می شود، آنتی بلاك افزوده می شود كه افزودن آنتی بلاك موجب كدر شدن و در بعضی مواد مانع از كنترل رطوبت نیز می شود.
این شركت برای مقابله با كدورت آنتی بلاك ها در این كیسه ها به سراغ نانو ذرات سیلیس رفته است تا از آن بعنوان آنتی بلاك استفاده گردد. از این فنآوری آنتی بلاك نانویی كه مانع از چسبیدن كیسه های بسته بندی به هم شده و در عین حال شفاف بوده و كنترل رطوبت نیز در آنها انجام می شود، در كیسه های بسته بندی صادراتی استفاده می شود.




منبع:

1398/10/16
22:40:05
5.0 / 5
4173
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴