خاكی صدیق در تشریح فعالیت های دانشگاه خواجه نصیر مطرح كرد

تاسیس سرای دانشجویی دوستی ملل، دانشكده هوافضا دارای بالاترین حجم قرارداد با صنعت

تاسیس سرای دانشجویی دوستی ملل، دانشكده هوافضا دارای بالاترین حجم قرارداد با صنعت

لیمو بلاگ: رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ششمین نشست سالانه ریاست دانشگاه با اعضای هیات علمی به نمایش گزارشی در ارتباط با مهمترین فعالیت ها و دستاوردهای این دانشگاه پرداخت.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر خاكی صدیق در این نشست ذیل ارتقای خدمات آموزشی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به مستندسازی مشكلات از دید كارشناسان آموزش اشاره نمود و اظهار داشت: تا كنون بالغ بر ۱۸ پیشنهاد در این زمینه نمایش شده است.

وی همین طور ارتقای منابع انسانی در آموزش را مهم دانست و توضیح داد: در این راستا اقدامات اولیه برای ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیات علمی و ساماندهی آموزش ضمن خدمت كارشناسان آموزش انجام شده و كارگاه های آموزشی برای دستیاران آموزش در دانشگاه ها باز برگزار شده است.

دانشكده هوافضا دارای بالاترین حجم قرارداد با صنعت

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سپس به تشریح حوزه پژوهش و فناوری پرداخت و تشریح كرد: شاخص مهم ما در پژوهش حجم قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه است كه در این خصوص باید گفت هر چه تعداد قراردادها بیشتر باشد، درآمد اختصاصی دانشگاه بالا رفته و حل مسئله باز در كشور محقق میگردد.

خاكی صدیق دانشكده های دارای بالاترین حجم قرارداد با صنعت را به ترتیب هوافضا، نقشه برداری، علم مواد، مكانیك و كامپیوتر عنوان نمود و اضافه كرد: همین طور چنانچه سرانه دریافتی دانشگاه از محل قراردادهای اعضای هیات علمی با صنعت در نظر گرفته شود، دانشكده های هوا فضا، برق، مكانیك و عمران به ترتیب در صدر خواهند بود.

وی تصریح كرد: این سرانه در مرتبه دانشیاری الگوی حدودا ثابتی را به ترتیب دانشكده دنبال می كند. این در حالیست كه بالاترین حجم سرانه دریافتی ارتباط با صنعت در مرتبه استادیاری به ترتیب به دانشكده های مكانیك و كامپیوتر اختصاص دارد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در همین زمینه افزود: ۸۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشكده مهندسی و علم مواد و ۶۱ درصد از دانشكده هوا فضا، ۵۹ درصد از دانشكده نقشه برداری، ۵۷ درصد از دانشكده مكانیك و باز ۵۲ درصد از اعضای هیات علمی دانشكده برق دارای قرارداد ارتباط با صنعت هستند.

خاكی صدیق تعداد طرح های ارتباط با صنعت جاری را دارای روند افزایشی دانست و اشاره كرد: با این وجود از دانشگاه ما بعنوان یك دانشگاه سطح یك، انتظار بیشتری می رود و این مبلغ در مقایسه با دانشگاه های صنعتی دیگر باید به دو برابر افزایش یابد.

وی همین طور تعداد طرح های ارتباط با صنعت دانشگاه در عرصه بین المللی را هشت طرح در سال ۹۶ عنوان كرد و اظهار داشت: امیدواریم این عرصه پررنگ تر شود و این سوژه با عنایت به نرخ ارز می تواند كمك كننده باشد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سپس به نمایش آمار تشویق مقالات در این دانشگاه پرداخت و اظهار نمود: در سال ۹۶ اعضای هیات علمی در مجموع ۵۰ میلیون تومان و در سال ۹۷ تا كنون ۱۶۰ میلیون؛ دانشجویان تحصیلات تكمیلی ۴۱ میلیون در سال ۹۶ و ۱۲۵ میلیون تومان در سال ۹۷ تا كنون را بعنوان مبلغ تشویقی برای نوشتن مقاله دریافت نمودند. این در حالیست كه عمده تمركز ما در این خصوص بر دانشجویان كارشناسی ارشد است و در مقطع دكتری، به مقاله سوم به بعد تشویقی تعلق می گیرد.

خاكی صدیق با اشاره به اینكه نشر كتاب در كل دانشگاه های كشور رو به كاهش گذاشته است، علت این سوژه را جاذبه های به وجود آمده برای مقالات دانست و تصریح كرد: رسالت دانشگاه انتشار كتب تخصصی باز هست كه در این خصوص دانشكده برق و مكانیك بیشترین تعداد كتاب را طی چهار پارسال چاپ كردند.

وی اضافه كرد: همین طور به تفكیك مرتبه علمی، مرتبه علمی دانشیار در دانشكده صنایع و مكانیك بیشترین تعداد كتاب و در دانشكده برق باز اساتید تمام بیشترین تعداد كتاب را به چاپ رسانده اند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از احداث سامانه آنلاین كتب دانشگاهی و افزایش استقبال از آن امسال آگاهی داد و اظهار داشت: فروش انتشارات به واسطه این سامانه بالا رفته، در صورتی كه مسائل امنیتی و كپی رایت باز در آن لحاظ میگردد.

خاكی صدیق همین طور رونمایی از كتابخانه دیجیتال فیدیبو در تاریخ ۳۰ آبان را تصریح كرد و اظهار داشت: این سامانه تا كنون در دانشكده برق و مكانیك شروع به كار كرده و تحول خوبی در حوزه كتابخوانی به شمار می آید.

وی در همین زمینه به رونمایی از ویراست دوم كتاب تاریخ دانشگاه و برنامه ای برای ویراستاری و طراحی قالب هماهنگ كتاب ها اشاره نمود.

افزایش هسته های فناور دانشجویی/استقبال از سرمایه گذاری در یادگیری الكترونیك

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه فناوری به ترتیب به مركز فناوری نصیر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره نمود و اضافه كرد: هسته های فناور دانشجویی دانشگاه در حال افزایش است؛ البته این سوژه كه دانشگاه دارای پارك علم و فناوری نیست، یك نقطه ضعف بشمار می رود.

خاكی صدیق در همین زمینه مدرسه تابستانی كسب و كار، برگزاری جشنواره خواجه نصیر و باز برگزاری هفته كارآفرینی در آبان ماه را همچون اقدامات در امتداد توجه به فناوری برشمرد و افزود: همین طور سیستم پردازش سریع دانشگاه و سیستم پایش برخط اینترنت و اینترانت باز احداث شده، در حالیكه سرعت اینترنت طی سه پارسال زیاد نشده و در این خصوص با محدودیت هایی مواجه هستیم.

افزایش رزرو غذا به خاطر شرایط اقتصادی كنونی/تاسیس سرای دانشجویی دوستی ملل

وی ذیل مبحث آموزش الكترونیكی به تحصیل ۷۱۷ دانشجوی ارشد، ۷۵۱ دانشجوی كارشناسی در ۱۸ رشته اشاره و اشاره كرد: دانشگاه از همكاری سرمایه گذاران در این خصوص استقبال می كند، ضمن آنكه امسال میزبان سیزدهمین كنفرانس یادگیری الكترونیكی باز خواهیم بود.

خاكی صدیق همین طور به تشریح آموزش های آزاد در دانشگاه پرداخت و برخی عملیات اجرایی در این راستا را طراحی و راه اندازی آكادمی آموزش خلبانی مدرسه كسب و كار نصیر، آكادمی آموزش از طریق دور، برگزاری همایش طراحی مسیر شغلی و دوره های نظام مهندسی در دانشكده عمران عنوان نمود.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پرهزینه ترین مسئله برای دانشگاه در بخش دانشجویی را بحث تغذیه عنوان نمود و اضافه كرد: كیفیت غذا بهبود پیدا كرده و افزایش رزرو غذا از طرف دانشجویان ناشی از شرایط اقتصادی كنونی است.

خاكی صدیق اضافه كرد: آغازین نظرسنجی راجع به رضایتمندی دانشجویان از سرویس غذاخوری ها، رضایتمندی ۱۳ درصدی دانشجویان را نشان می دهد، در صورتی كه میانگین این رضایتمندی ۱۴ درصد است و ما از جایگاه بهتری نسبت به دانشگاه های تهران و امیركبیر برخوردار هستیم.

وی از ایجاد سرای دانشجویی دوستی ملل بعنوان خوابگاه مستقل برای دانشجویان خارجی خبر داد و اظهار داشت: موفق شدیم به ۱۰۰ درصد دانشجویان خوابگاه دهیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچون اقدامات در فرآیند بین المللی سازی دانشگاه را ورود به طرح فرآیند بین المللی سازی وزارت علوم، ب روز نمایی آئین نامه جذب اعضای هیات علمی، به روز نمایی آئین نامه گرنت و ارتقاء، تشویق و راهنمایی دانشجویان خارجی، توسعه دوره های مشترك بین المللی و فرصت های مطالعاتی دانشجویان دكتری برشمرد.

خاكی صدیق، شاخص های ارزیابی دانشگاه در حوزه روابط بین الملل را نسبت اعضای هیات علمی خارجی به ایرانی، تعداد دانشجویان خارجی، بحث ارجاعات، تعداد اختراعات، تعداد مقالات مشترك و تعداد پروژه های مشترك با ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا برشمرد و اشاره كرد: هم اكنون تمركز خودرا از پایگاه اسكوپوس به Web Of Science تغییر داده ایم.

وی اهم فعالیت ها در این راستا را جذب دانشجویان و اعضای هیات علمی مدعو، گسترش جذب اساتید مدعو و معین (Adjunct Professors)، تشویق دانشگاه به نگارش رساله و پایان نامه به زبان انگلیسی، شركت در نمایشگاه های برون مرزی، معرفی دانشگاه و جذب دانشجو و باز جذب حمایت های مالی در پروژه های بین المللی عنوان و اشاره كرد: نگارش پایان نامه به زبان انگلیسی در امتداد شناساندن آموزش عالی كشور به دیگر كشورها مهم می باشد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همین طور از انتخاب دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بعنوان مركز ارتباطات Focal point با دانشگاه بلاروس اشاره و تشریح كرد: این طرح در امتداد پشتیبانی از پروژه های تحقیقاتی مشترك در زمینه های لیزر و اپتیك، میكروالكترونیك، هوا فضا و مواد و بیوتكنولوژی و كشاورزی بین دو كشور است و فراخوان ارسال پیشنهادات درباره آن تا آخر سال ۹۷ نمایش خواهد شد.

تاسیس كانون دانش آموختگان

خاكی صدیق درصد مقالات بین المللی دانشگاه را ۲۲.۲ اعلام نمود و اظهار داشت: از نظر ارجاعات مقالات به ازای ناشر رتبه پنج را در میان دانشگاه های كشور به خود اختصاص داده ایم.

وی از احداث دفتر دانش آموختگان دانشگاه با هدف پایش آنها و بررسی قابلیت استخدام آگاهی داد و اظهار داشت: این كانون با انجمن های دانش آموختگان متفاوت بوده و می تواند در جایگاه دانشگاه در عرصه بین المللی و باز تدوین برنامه های آموزشی به كار آید كه در این زمینه دانشكده های برق و مكانیك و علم مواد بیشترین همكاری را با این كانون داشتند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درانتها از تشكیل یك كارگروه به منظور ورود به فضای مجازی آگاهی داد و اظهار داشت: در این راستا فعالیت حرفه ای دانشگاه در فضای مجازی را محقق كرده ایم.




1397/09/08
17:19:33
5.0 / 5
4640
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , بین المللی , پژوهش
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴