مقابله با شبه علم در بحران كرونا،

پزشكی مسئله محور است نه روش محور

پزشكی مسئله محور است نه روش محور

به گزارش لیمو بلاگ استاد دانشگاه و پژوهشگر در دانشگاه ˮلیدنˮ هلند و ˮهارواردˮ آمریكا با بیان این كه پزشكی مسئله محور است نه روش محور اظهار داشت: پزشكان هم در اطلاع رسانی درست به بیماران كار پیچیده ای بر دوش دارند هم باید ذهن مردم را از گزاره های نادرست بزدایند و هم خود منشاء گزاره نادرستی نباشند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا مشاقی، پزشك و استاد دانشگاه لیدن هلند و پژوهشگر دانشگاه هاروارد با پیوستن به پویش #علمی_شو كرسی یونسكو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان " پزشكی مسئله محور است، نه روش محور " منتشر نمود.
در این یادداشت آمده است: « پزشكی مساله محور است نه روش محور. مساله توسط غیر پزشكان طرح می شود و پزشك در مقام پاسخ گویی است. بطور تاریخی این گونه نبوده كه پرسش را خود دانش پژوه برمبنای توانایی های خود طرح كند و به جستجوی پاسخ برود. نیاز به پاسخ فوری و پیچیدگی پرسش های پزشكی در طول تاریخ این رشته علمی را دستخوش گزاره های نادرست بسیاری كرده است.»
مشاقی در بخش دیگری از این یادداشت می گوید: « بیمار و خانواده های آنها چه بسا درگیر چنین گزاره های نادرستی شوند و به خود و دیگران لطمه بزنند. راه برون رفت، اعتماد به پزشك و به روز بودن پزشكان است. اعتماد به پزشكی خواسته ای به جاست. علم پزشكی نتایجی ملموس داشته است. اگر امروز فلج اطفال در سرزمین ما نیست، گلودرد باكتریایی بیماری كشنده محسوب نمی گردد و میزان مرگ و میر بر سر زایمان خیلی كم شده است، همه از دستاوردهای كارگزاران و دانشمندان این رشته است. پزشكان هم در اطلاع رسانی درست به بیماران كار پیچیده ای بر دوش دارند هم باید ذهن مردم را از گزاره های نادرست بزدایند و هم خود منشاء گزاره نادرستی نباشند.»
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، كرسی یونسكو در ترویج علم بمنظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی كه این روزها پیرامون كرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده؛ پویشی را به نام «#علمی_شو» راه اندازی كرده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می كند با تولید و ارسال پیام های كوتاه صوتی، تصویری و متنی، در امتداد جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه بجای هراس از این بحران، این پویش را یاری كنند.
كرسی یونسكو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیك اندیشان دعوت كرده است بوسیله ایمیل كرسی به آدرس unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و كانال تلگرامی @unescocps به پویش "#علمی_شو" بپیوندند.





منبع:

1399/01/11
21:44:14
5.0 / 5
3825
تگهای خبر: اینستاگرام , پزشكی , پژوهش , تلگرام
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳