حذف آلاینده پساب با الیاف نانویی

حذف آلاینده پساب با الیاف نانویی

به گزارش لیمو بلاگ محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر نخ هایی را با استفاده از نانو ذرات اكسید تیتانیوم ارائه كردند كه قادر به حذف آلاینده ها از پساب است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بهاره مسیب ‏زاده دانشجوی كارشناسی ارشد مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری طرح با اشاره به اینكه این پروژه با عنوان "تصفیه پیوسته پساب با استفاده از منسوجات مبتنی بر فناوری نانو" اجرایی شده است، اظهار داشت: این پروژه با هدف عرضه روشی كارآمد با بازدهی بالا جهت تصفیه پساب صنعت نساجی و رنگ طراحی شده است.
وی با بیان این‏كه در این پروژه راكتوری آزمایشگاهی طراحی شد كه با استفاده از نخ ‏های متشكل از نانوالیاف، پساب را در هنگام عبور و در لحظه رنگبری می‏ كند، اظهار نمود: در ساخت این نخ ‏ها از نانوذرات TiO2 (اكسید تیتانیوم) بهره بردیم كه كارایی زیادی در تخریب پساب دارند.
مسیب زاده با اشاره به روند اجرای پروژه توضیح داد: ابتدا نخی از نانوالیاف حاوی نانوذرات TiO2 به روش الكتروریسی با دو نازل تولید شده، سپس در راكتور آزمایشگاهی طراحی شده قرار گرفت. در این راكتور نخ همواره در تماس با جریان پساب قرار می‎گیرد و آلاینده ‏های موجود در پساب را تخریب می‏ كند. این راكتور در زدودن آلاینده های آلی از پساب كارخانه ها بخصوص در شرایطی كه پساب دارای رنگ و بو است ولی به لحاظ شاخص ‏های بیولوژیكی مشكلی ندارد، كارایی دارد.
مجری طرح تصریح كرد: استفاده از نخ متشكل از نانوالیاف بعنوان بستر برای نگه‏داری نانوذرات، به علت نسبت سطح به حجم فوق العاده بالای نانوالیاف، سبب افزایش سطح مشترك بین نانوذرات و آلاینده‎ها و در نتیجه منجر به افزایش راندمان تخریب آلاینده‏ های موجود در پساب خواهد شد.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیركبیر حذف مرحله پرهزینه زدودن نانوذرات از پساب را از دیگر مزایای این محصول نام برد و خاطرنشان كرد: در این طرح سرعت تخریب پساب نسبت به روش‏ های دیگر بالاتر است؛ چونكه در روش ‏های معمول از راكتور گسسته جهت تخریب پساب استفاده می ‏شود ولی در این روش با استفاده از راكتور پیوسته سرعت حذف آلاینده ‏ها از پساب افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
مسیب زاده با بیان این‏كه در این طرح برای فعال كردن نانوذرات TiO2 جهت تخریب آلاینده ‏ها از تابش فرابنفش بهره ‏بردیم، اظهار داشت: با افزایش سرعت تخریب آلاینده‎ها مصرف انرژی كاهش می‏ یابد.
این پروژه در جهت پایان‏ نامه كارشناسی ارشد بهاره مسیب ‏زاده و به راهنمایی دكتر محمد امانی تهران و مشاوره دكتر فرناز معماریان از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر اجرایی شده است.




1399/01/28
13:26:13
5.0 / 5
3612
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳