با تلاش محققان كشور صورت می گیرد

طراحی نرم افزار بازیابی حافظه برای پیش گیری از مبتلاشدن به كرونا

طراحی نرم افزار بازیابی حافظه برای پیش گیری از مبتلاشدن به كرونا

لیمو بلاگ: بمنظور كمك به افراد جامعه برای رهاسازی عادات قدیمی خطرآفرین و در پیش گرفتن رفتارهای سالم و پایدار بهداشتی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی،  مطالعات برای طراحی نرم افزار كاربردی (اپلیكیشن) بازیابی حافظه برای بهبود حافظه عمل در پیش گیری از ابتلای به ویروس كرونا توسط تعدادی از پژوهشگران در دانشگاه فردوسی مشهد شروع شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، جواد صالحی فدردی، عضو هیات علمی دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و مجری طرح با بیان این كه هدف اصلی از اجرای این طرح پژوهشی، طراحی اپلیكیشنی است كه به مردم كمك نماید رفتارهای سالم پیشگیرانه را با سرعت و دقت بیشتری در برخورد با ویروس كووید ۱۹ به كار گیرند، اظهار داشت: در این طرح مطالعاتی، ابتدا عادات خطرناكی مانند لمس دهان، بینی و چشم با دستان آلوده كه بعنوان محرك و ماشه چكان ابتلای به این ویروس می باشد، استخراج شده و سپس از تمرینات ذهنی خاصی برای برقراری پاسخ های سالم ضروری همچون عدم لمس صورت، ضدعفونی كردن دست ها و عطسه در داخل دستمال كاغذی و نیز تدوین گام هایی در جهت تقویت حافظه عمل استفاده می شود.
وی اظهار نمود: این اپلیكیشن برای عمل مطابق با سفارش های بهداشتی برای مقابله با ویروس كرونا در سطح فردی و برمبنای یافته های علمی طراحی می شود و شامل گام های مختلفی همچون برنامه نویسی نرم افزار برای ارائه تمرین حافظه، برنامه نویسی نرم افزار برای جمع آوری داده های گم نام و ارسال آنها برای یك سرور مطمئن و رمزگذاری شده جهت تجزیه و تحلیل داده های آینده در سطح جمعی و نیز افزونه فایل های صوتی برای كمك به درك راحت تر دستورالعمل های برنامه توسط همه سطوح كاربران است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اعلان اینكه ویروس كرونا بطور لجام گسیخته ای در حال گسترش است و اخطارهای جدی مسئولان سلامت به مردم این است كه برای پیش گیری از این ویروس، باید عادات پرخطر روزمره خود نظیر لمس بینی را تغییر دهند، تصریح كرد: این برنامه، بازی گونه طوری طراحی می شود كه افراد بتوانند به دفعات با آن تمرین كنند تا رفتارهای سالم پیشگیرانه را با سرعت و دقت بیشتری در برخورد با ویروس" كووید ۱۹ " به كار گیرند.
دكتر صالحی فدردی با اشاره به اینكه برمبنای تحقیقات انجام شده، یكی از راه های اصلی انتشار ویروس كرونا، زمانی است كه دهان، بینی و چشم ها لمس می شود، افزود: پژوهش های قبلی نشان داده اند كه افراد برمبنای یك عادت بسیار نیرومند و ناخودآگاه، بطور متوسط ۲۳ بار در یك ساعت صورت خودرا لمس می كنند كه شامل تماس مستقیم با چشم ها، دهان و بینی است و این ها مسیرهای مستقیم ورود ویروس به بدن هستند.
بگفته وی، نه فقط عدم لمس صورت، بلكه سایر رفتارهای سالم مانند شستن دست ها، عطسه كردن در داخل دستمال كاغذی و یا آرنج، حفظ فاصله مطمئن از سایر افراد از اقدامات پیشگیرانه سفارش شده ای است كه افراد برای محافظت از خودشان در مقابل ویروس و گسترش آن باید انجام دهند.
مجری طرح اشاره كرد: با درنظر گرفتن فرآیندهای حافظه، افراد ممكنست با اراده و وارسی دقیق خود بتدریج یاد بگیرند كه چنین رفتارهایی را تغییر دهند؛ اما ممكنست این تغییر عادات نیاز به زمان و تلاش زیادی داشته باشد و تكرار ناخواسته آنها منجر به خودسرزنش گری و اضطراب به سبب ارتكاب این قبیل رفتارها در موقعیت های نا ایمن شود.
وی اشاره كرد: رهاسازی عادات قدیمی خطرآفرین در مبتلاشدن و گسترش ویروس كرونا و در پیش گرفتن عادات سالم و پایدار بهداشتی، می تواند با كمك مداخلات شناختی و مغز محور تسریع شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اشاره كرد: این نرم افزار كاربردی به شكلی طراحی می شود كه افراد بتوانند در گام هایی با درجات سختی مختلف حركت كرده و تمرین خودرا با برنامه تا هر میزانی كه بخواهند، ادامه دهند.
وی ادامه داد: پژوهشگران اعتقاد دارند كه همین منطق و راهكارها می تواند به افراد در انطباق و انجام پاسخ ها و رفتارهایی كه توسط مقامات بهداشت برای كنترل شیوع ویروس بیماری كووید ۱۹ سفارش شده، كمك نماید.




منبع:

1399/01/29
22:27:24
5.0 / 5
3006
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳