با راه اندازی سامانه جایابی كارآموزی صورت گرفت؛

معرفی 500 هزار فرصت كارآموزی دانشجویان در سامانه ملی

معرفی 500 هزار فرصت كارآموزی دانشجویان در سامانه ملی

به گزارش لیمو بلاگ مدیر كل دفتر مركزی ارتباط با صنعت و خدمات فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از ایجاد بیش از 500 هزار ظرفیت پذیرش كارآموزی دانشجویی در سطح كشور آگاهی داد و اظهار داشت: در شرایط شیوع ویروس كرونا و پیاده سازی فاصله گذاری اجتماعی بیش از 5 هزار تقاضای كارآموری از طرف دانشجویان در این سامانه ملی جایابی كارآموزی ثبت و 25 هزار ظرفیت جدید از جانب صنعت در مدت نیمه تعطیلی دانشگاه ها به وجود آمده است.


دکتر حسن علی ازگلی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سامانه ملی کارآموزی از ۲ سال قبل با هدف تسهیل کردن پروسه جایابی کارآموزی دانشجویان در واحدهای صنعتی کشور اجرایی شد، اضافه کرد: بیشتر رشته های دانشگاهی دارای واحدهای کارآموزی و یا کارورزی هستند و معمولا این دغدغه وجود داشت که دانشجویان محل مناسبی برای کارآموزی بیایند.
وی با اعلان اینکه این پروسه تابحال دستی صورت می گرفت، اظهار نمود: با راه اندازی سامانه ملی، این پروسه الکترونیکی شد و این فرصت را برای کارآموزان و صنعت فراهم کردیم که از میان متقاضیان، کارآموزان مورد نظر خودرا پیدا کنند؛ ضمن آنکه کارآموزان بتوانند در صنعت مورد نظر خود واحد کارآموزی را بگذرانند.
ازگلی با اعلان اینکه قبل از این تعداد واحدهای پذیرنده کارآموز از تعداد متقاضیان کارآموزی که دانشجویان کشور هستند، کمتر بوده است، اشاره کرد: هم اکنون در سامانه کارآموزی بطور میانگین ظرفیت واحدهای پذیرنده کارآموزان ۵ برابر تعداد کارآموزان درخواست کننده است؛ چونکه این سامانه بستری را فراهم نموده که همه دانشجویان از میان فرصت های موجود، موردی که تمایل بیشتری دارند را انتخاب کنند.
مدیر کل دفتر مرکزی ارتباط با صنعت و خدمات فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اشاره به عملکرد این سامانه در جایابی دانشجویان متقاضی کارآموزی، اظهار داشت: سال ۹۷ که سال ابتدایی فعالیت این سامانه بود، پروسه جایابی کارآموزی ۶۴ هزار دانشجو بوسیله سامانه ملی کارآموزی انجام شد و در سال ۹۸ نیز تعداد واحدهای دانشگاهی و تعداد واحدهای پذیرنده در این سامانه حدودا در کل کشور افزایش یافت.
وی افزود: در این سامانه در سال ۹۸ بیش از ۵۰۰ هزار ظرفیت پذیرش کارآموز در سطح کشور به وجود آمد و این از کل تعداد دانشجویانی که واحد کارآموزی را ستاندن کردند، بیشتر بوده است.
بگفته این مقام مسوول، ظرفیت های به وجود آمده در این سامانه بسیار بیشتر از متقاضیان ورود به دوره کارآموزی بوده است.
ازگلی تصریح کرد: این سامانه جایابی کارآموزان حوزه های صنعتی، خدماتی، علوم انسانی و هنر و کلیه رشته ها را شامل می شود، به شکلی که جایابی برای بیش از ۹۵۰ رشته –گرایش در مقاطع کاردانی و کارشناسی را پوشش می دهد.
وی با اشاره به ارائه رشته های خاص در دانشگاه هایی چون فنی وحرفه ای، پیام نور و غیر انتفاعی، اضافه کرد: موقعیت کارآموزی برای این رشته های خاص نیز در این سامانه بارگذاری شده؛ بدین جهت این سامانه برای همه دانشجویان قابل بهره برداری است.
بگفته وی در سامانه ملی کارورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در یک ماه و نیم اخیر ویرایش جدید صورت گرفت و در آن مواردی چون ارزیابی صنعت از دانشجو و دانشجو از صنعت، بارگذاری فایل اختتام دوره دانشجویان، گزارش کار ارائه شده از طرف دانشجویان، ارسال پیامک برای اطلاع رسانی به دانشجویان پیش بینی شده است.
ازگلی افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، کاهش مراودات اجتماعی در شهرک های صنعتی و یا در سطح شهر و دانشگاه ها پیاده سازی شد، ولی در این مدت ۵ هزار و ۵۰۰ درخواست جدید از طرف دانشجویان برای ما ارسال شد، ضمن آنکه ۲۵ هزار ظرفیت جدید از جانب صنعت در مدت نیمه تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به وجود آمده است.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اعلان اینکه تلاش می شود تا این سامانه کیفی سازی شود، اشاره کرد: در این راستا تفاهم نامه هایی با دانشگاه های آزاد و بعضی از دانشگاه های بزرگ دولتی کشور به امضا رساندیم. این تفاهم نامه ها در زمینه توسعه خدمات بوده است که مهمترین آن جایابی دانشجویان بوده است.
وی پیک جایابی برای کارآموزی دانشجویان را از نیمه دوم فصل بهار تا اختتام تابستان دانست و اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه این پیک شکسته شد و ارائه درخواست ها به کل سال تسری یافته است. بدین سان در همه ماه های سال هم ظرفیت پذیرش کارآموزی وجود دارد و هم سامانه با پشتیبانی که در کل ایام هفته دارد، خدمت رسانی می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که میزان جذب کارآموزان در صنعت چقدر بوده است، با اعلان اینکه زمانی که کارآموزی تمام می شود، میزان جذب آنها در صنعت مشخص می شود، توضیح داد: کارآموزی یکی از واحدهای درسی دانشجویان بشمار می رود و انتظار می رود دانشجویان پس از دوره آموزشی و فارغ التحصیلی، جذب صنعت شوند و ما برای پایش، گزینه ای در این سامانه قرار دادیم.
ازگلی افزود: زمانی که صنعت می خواهد نظر خودرا درباره کارآموز در این سامانه اعلام و نمره کارآموز را درج کند، گزینه ای گنجانده شد و از آنها سوال شد که آیا تمایل به جذب این کارآموز را دارید یا خیر و بدین سان تمایل صنعت برای جذب افراد به دست آمده است.




منبع:

1399/03/10
11:59:57
5.0 / 5
2761
تگهای خبر: الكترونیك , پژوهش , خدمات , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳